ANNONS
Annons

Wacom ritbräda

Produkter
(logga in för att koppla)

zingo

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående vilken ritbräda som rekomenderas om man vill använda den för att rita med. Antar att det är Intius 3.

Jag skulle även vilja veta bra program för att rita i.

mitt svar skulle bli en Wacom Intuos3 A5 Wide eller Regular beroende på vilken sorts skärm du har

sedan så använder jag den professionellt dagligen, det vill säga i mitt dagliga arbete och för mig finns det ingen chans att jag skulle nöja mig med något annat men om du är en hemanvändare som mest vill prova på så kanske du inte behöver det värsta

angående storleken så beror det på skärmstorlek och på vilket sätt du ritar - stora eller små rörelser, så tänk på att större verkligen inte betyder bättre!

men A5 skulle jag gissa är en storlek som passar de flesta - A4 och över är nog mer om du är skolad krokitecknare och verkligen tar ut svängarna i långa svepande drag

som alltid är det bäst att testa först så ring runt till ställen i din närhet där det kan tänkas finnas

du fick ett svar men vet inte om du blev så mycket klokare - skriv igen om det är något jag kan förtydliga?

Om du vet att det är något du kommer att ägna tid åt och har pengar så köp en Intuos 3 bräda, du kommer inte att ångra dig (mycket bra till Photoshop också...)! Kan vara värt att kolla på Graphire brädor och Trusts alternativ också.

Val av mjukvara beror på vad du ritar...jag gillar Corel Painter IX skarpt! Finns även i "light versionen" Corel Painter Essentials (v2 följer med Intuos-brädorna). Testa lite olika demo-ex, finns gratis på nätet, och se vad som passar din stil bäst innan du bestämmer dig.

Jag har haft min Intuos 3 ett par månader. Jag har den hemma till att redigera PS2 samt att rita Visio ritningar och lite annat. Klart beroendeframkallande. (Jag saknar den redan på jobbet och kommer kanske köpa en dit också)

Jag stod i valet mellan att köpa en A5 eller A6 och valde efter en del vånda den mindre. Jag är kanonnöjd, den räcker gott och väl till för mig. När jag arbetar så håller jag underarmen still och jobbar bara med handleden och fingrarna, det tycker jag känns bäst för mig och då behövs inte något större. Dessutom är den liten nog att ställa upp vid sidan av skärmen när jag inte använder den.

Ska du köpa bräda nöj dig inte med billigare grejor än Wacom Intuos 3 serien.

/Affe

min åsikt "nej nej nej, köp inte trust eller ace cad eller något annat - köp wacom, vad du än gör" sen behöver du inte lyssna på mig men det är vad mina erfarenheter säger

missade frågan om programvara och kan bara hålla med Zingo och säga att vill du illustrera, teckna och måla så finns det inget bättre än Corel Painter IX - fullt med grymma funktioner och närmast den "riktiga" känslan du kan komma

i jobbet använder jag den till allt till min mac och har ingen mus alls inkopplad - illustrerar och arbetar grafiskt i Photoshop, Illustrator och Indesign med den

alfgus skrev:
Dessutom är den liten nog att ställa upp vid sidan av skärmen när jag inte använder den.

nu chockade du mig! - när du inte använder den?

sedan jag testade första gången var jag fast och spelar till och med strategispel på datorn med den ;)

Det är nog bara för att jag inte har någon på jobbet som jag får musåterfall ibland. Men det går väl att bota med att köpa en bräda till.

;-)

/Affe

Kör Intius på jobbet Graphire hemma.......låt pengar contra användningsfrekvens bestämma.sket jag pengar skulle jag ha Intius både hemma å på jobbet

Tack allihopa.
Brädan är ju inte till mig då jag inte kan rita. Själv har jag en graphire som jag använder till att redigera kort. Men jag ska vidare befodra informationen. Jag håller dock med flera av er om att något annat än wacom tänker jag inte rekomendera. Tack alla.

fridhamre skrev:
mitt svar skulle bli en Wacom Intuos3 A5 Wide eller Regular beroende på vilken sorts skärm du har

På vilket sätt är Wide bättre än "vanlig" har en 19 tums platt skärm och funderar just nu på en Intuos3 A6 men vet inte om man ska ha wide eller inte. Hoppas någon kan ge mig ett råd.

/Choke

Choke skrev:
På vilket sätt är Wide bättre än "vanlig" har en 19 tums platt skärm

precis som AnnaKarin skrev - det beror på vilken sorts skärm du ska arbeta med den på, widescreen eller vanlig
(det fungerar dock på vise versa med men kan man optimera så ska man)

övre vänstra hörnet på plattan blir övre vänstra hörnet skärmen och högra etc. så du bör ha samma förhållande mellan längd och höjd på skärmen som på plattan

Tack AnnaKarin och Oskar. Då får det nog bli en vanlig eftersom jag har en 5:4 (1280 x 1024).
Konstigt att Dustin bara säljer A6 wide. Men jag får väl leta vidare.

Jag köpte en Trust 400 (A5) som då var mellanmodellen. Kan bara konstatera att det var pengar i sjön. Ärligt talat duger den knappt son leksak för barn i åldern 2-5år. Precisionen är sämre än en gammal mus med kula för 59kr. När man använder knapparna på pennan för att klicka eller hålla ner för markering, hoppar markören ett antal pixlar utan att pennan rör sig. först tänkte jag att jag inte hade tekniken och inte kunde hålla pennan still. Jag provade med att tejpa fast pennan, men markören hoppade fortfarand så mycket att den i textdokument bytte rad. Eller att vid drag and dropp med filer, så hamnade filerna i fel mapp!!!

Fråga: Med Trust föler markören med i rörelse även när pennan är upp till 1,5cm ovanför ritplattan. Värdelöst. Hur är det med Wacombrädorna. Slutar markören följa med i rörelse så fort pennan lämnar brädan? Ett lyft på ca 1mm kan väl vara acceptabelt.

Vad gäller andra märken som Trust och AceCat etcetera har jag aldrig hittat något som varit i närheten av kvaliten som finns hos Wacom.

Lite tråkigt men ska man ha en platta är det enbart Wacom som gäller - sedan får man välja modell efter hur mycket pengar man har/precition man behöver.

Angående din fråga Niclas så följer markören med på en Wacomplatta med precis som på trust-plattan, dock tycker jag personligen att det är bra då jag vill kunna se vart på skärmen jag ska rita eller klicka - men det är bara så att markören rör sig, man "gör" inget mer när pennan lyfter från plattan så det finns ingen risk att man förstör något.

Wacom Intuos3 är klockren för mig som använder den i jobbet för illustrationer och kännslan är så bra den kan bli känns det som ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar