Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wacom Intuos pro S

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Har nu installerat min nya Wacom Intuos pro S
När jag använder penseln i Ps så kommer det en irriterande ring innanför markeringen för penseln bredd.
Är det nått windows skräp som gör det? Hur får man bort det?

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Hoppas du får bättre svar från någon annan. Jag har haft många problem med Wacom genom åren men inte detta.

Nu var det ett tag sedan jag satte upp min wacomplatta, men jag har för mig att det är Windows Ink som ställer till det. Jag hade också problem med att Lightroom hade en fördröjning när jag skulle ändra med skjutreglagen.

Om du googlar på wacom och windows Ink, så tror jag du kan hitta hur du blir av med ringen.

Tog bort en länk då den är för gammal. De har ändrat i Windows Control.

Nu har jag tittat igenom mina inställningar och jag har Windows Ink ikryssat för min wacomplatta.

Det jag har gjort är:
  • Skriv Control Panel i sökfältet i menyraden längst ned
  • Väljer "pen and touch"
  • Väljer "Press and hold" och klickar på "settings".
  • Klickar ur "Enable press and hold for right-clicking".
Det kan finnas andra problem. Mitt värsta vad med Lightroom som laggade när man ville dra i justeringsspakarna. Det tog lite tid att lösa och jag jag har för mig att jag fick offra tryckkänsligheten för penseln.

Senast ändrad:
Tack för ditt försök att hjälpa till
Men inget av det du nämner går att finna i min nya laptop. Den har Windows 10 home och inget ser ut som jag vant mej med.
Se bifogad bild

Bilagor

• 15956017478258061212835615100454.jpg
    15956017478258061212835615100454.jpg
    4.8 MB · Visningar: 14
Det är inte den panelen som jag menar (jag har också varit där).

I aktivitetsfältet ("Skriv här för att söka"), skriv ordet kontrollpanelen. Då kan du välja ännu en panel. I den panelen så ska det finnas en bild på en penna. I den engelska versionen heter den "pen and touch".

Klicka på bilden med en penna. Då får du upp en liten tabell. Jag har tre stycken alternativ och valde den sista (se img1). Där klickar du på settings och får upp en ruta (se img2). Klicka ur boxen överst och se om det hjälper.

Kommer inte ihåg om man måste starta om.

Bilagor

• img1.PNG
    img1.PNG
    11 KB · Visningar: 10
  • img2.PNG
    img2.PNG
    15.5 KB · Visningar: 9
Det är inte den panelen som jag menar (jag har också varit där).

I aktivitetsfältet ("Skriv här för att söka"), skriv ordet kontrollpanelen. Då kan du välja ännu en panel. I den panelen så ska det finnas en bild på en penna. I den engelska versionen heter den "pen and touch".

Klicka på bilden med en penna. Då får du upp en liten tabell. Jag har tre stycken alternativ och valde den sista (se img1). Där klickar du på settings och får upp en ruta (se img2). Klicka ur boxen överst och se om det hjälper.

Kommer inte ihåg om man måste starta om.
Det verkar som jag kommit en bit på väg nu med din vägledning. PS verkar funka, men i LR så kan jag inte dra i reglagen bara klicka för att flytta.
Som jag saknar W7! Nu är det bara en massa lull lull som hoppar upp på skärmen. Som det rutan där man kan rita som blir till text, fan så irriterande!

Du kan testa att klicka ur Windows Ink i Wacom tablet properies (se img3). Tyvärr verkar man förlora tryckkänsligheten för penseln, men det går att dra i reglagen utan fördröjning. Du får lägga till din platta, penna och Lightroom under inställningar. Glöm inte att markera alla tre när du klickar ur Windows Ink, får att Windows Ink inte ska vara aktiverat för dess tre kombinationer tillsammans.

På youtube kan du söka på lightroom wacom och lag, så kan du få en hel del tips på problemet. Där kan man också göra så man får tillbaka penselns tryckkänslighet i Photoshop, men jag har inte sett något för Lightroom.

Bilagor

• img3.PNG
    img3.PNG
    47.3 KB · Visningar: 7
Du kan testa att klicka ur Windows Ink i Wacom tablet properies (se img3). Tyvärr verkar man förlora tryckkänsligheten för penseln, men det går att dra i reglagen utan fördröjning. Du får lägga till din platta, penna och Lightroom under inställningar. Glöm inte att markera alla tre när du klickar ur Windows Ink, får att Windows Ink inte ska vara aktiverat för dess tre kombinationer tillsammans.

På youtube kan du söka på lightroom wacom och lag, så kan du få en hel del tips på problemet. Där kan man också göra så man får tillbaka penselns tryckkänslighet i Photoshop, men jag har inte sett något för Lightroom.
Tack för dina tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar