Annons

Vuescan

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotis

Aktiv medlem
Vuescan: Försöker konvertera min bild till Adobe RGB och får ett felmeddelande "IT8-fel Bilden måste vara upprätt och beskärningsrutan rätt justerad".

Så jag beskar bilden efter mycket om och men bland en jungel av knappar. Men samma felmeddelande igen.

Hajjar att det inte får vara något vitt från bakgrunden med i bilden för att färgerna ska bli rätt så jag tog noga bort det, men gud vad krångligt det ska vara!! Man ska väl inte behöva lägga hela eftermiddan på att konvertera en bild.. :S

/K
 

Bilagor

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    26.2 KB · Visningar: 223
Det ser ut som om du försöker skapa en profil baserat på ett IT8-target, det är en speciell bild med färgrutor och gråkilar som programmet läser av och på så sätt kan avgöra hur mycket färgerna skiljer sig mellan din skanner och de ideala värdena. Det vill säga, med tanke på att bilden inte är ett IT8-target och du säger att du vill konvertera till AdobeRGB drar jag slutsatsen att du är inne i helt fel del av programmet.

Lämna menyn "Profil" och leta istället efter inställningar, och se om du inte kan hitta den delen i programmet där du anger i vilket filformat och färgprofil (sRGB eller AdobeRGB) du vill använda. (Tyvärr använder jag inte Vuescan själv.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.