Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VSFL och Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
lade märke till att OnOff och Siba mfl anlitar VSFL för utskrifter av digitala bilder. Just nu har Siba kampanj och jag tänkte prova lite bilder för att se kvalitén. Jag har tidigare testat Expert (Fuji?) och blivit nöjd.

Döm om min förvåning när de har byggt ett gränssnitt som inte kan ta emot filer från andra operativ än de av Bill Gates producerade!

Att bygga ett webgränssnitt som utesluter vissa operativ är nästan ren illvilja. Enligt VSFL arbetar man på saken, men för mej verkar det som att de har jobbat hårt för att utesluta andra operativ än pyttemjuks. I princip mailar man ju bara en bild till dem, precis som jag kan lägga upp bilder på fotosidan.se o alla andra platser.

Antar att kvaliteten på VSFL-s bilder inte kan vara så himla bäst heller med tanke på priserna, man brukar få vad man betalar för, eller?

Det är väldigt enkelt. Det är så få som kör något annat än windows så det lönar sig sällan att bry sig om dom. Det är ju inte frälsningsarmén vi pratar om, utan företag som försöker tjäna pengar...

Javisst är det så, om jag skulle göra ett spel t ex skulle jag förstås utveckla det på en riktig dator och sen porta över det till det system där jag kan sälja flest. Inte tu tal om saken.

MEN här har man alltså i princip skalat bort andra operativ än pyttemjuks helt i onödan eftersom webben är plattformsoberoende. Dessutom är den till stora delar byggd på Unix som är mycket mer släkt med alla andra operativ än olika Windowsvarianter. Det är nästan en konst att utesluta dem. Varför göra sej det besväret?

Dessutom är det väl så att t ex Mac OS är det OS som är vanligast för kreativt arbete så det gör det ju extra dumt att ta bort dem. Det handlar som sagt bara om en mailfunktion. De ska ha en fil och lite uppgifter om var den utskrivna bilden ska hämtas. Nada Mas.

Hela idén med Internet är att innehållet ska vara plattformsoberoende!

Det finns inga andra operativsystem som är så snäva som Windows...

Mejla bilderna direkt till [email protected].

näver... jag ska just skicka iväg ett hundratal bilder från vårens övningar, de går via Expert istället... ska bara ha 10x15 bilder så det blir 95 spänn dyrare jämfört med sibas kampanjpris, men det bjuder jag på!

Eller så bränner jag ner dem på en CD o trampar in till ett Kodakcenter. Det kanske går fortare än att maila 100 bilder...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar