Annons

Vridspak sönder på Pentax k1000- fixa själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

neverrmind

Ny medlem
Jag är nybörjare med det här med analogt foto och har nyss köpt en pentax k1000.
Dock verkar det som att filmen inte vrids fram pga vridspaken(winding knob, vet inte vad den heter på svenska?) inte följer med!
Vad jag har förstått det som är detta ett vanligt problem bland analoga kamereror och jag skulle vilja laga detta. Någon som har erfarenhet av detta? Är det enkelt fixat själv eller är det bäst att lämna in den?
Är student så har inte den bästa ekonomin så hade det gått att fixa själv hade det varit bra!

Jag är nybörjare med det här med analogt foto och har nyss köpt en pentax k1000.
Dock verkar det som att filmen inte vrids fram pga vridspaken(winding knob, vet inte vad den heter på svenska?) inte följer med!
Vad jag har förstått det som är detta ett vanligt problem bland analoga kamereror och jag skulle vilja laga detta. Någon som har erfarenhet av detta? Är det enkelt fixat själv eller är det bäst att lämna in den?
Är student så har inte den bästa ekonomin så hade det gått att fixa själv hade det varit bra!

Hej !
Att återspolningsvredet inte snurrar när man drar fram brukar bero på
att man inte laddat / fäst filmen ordentligt på upptagningsspolen.

När man satt i ny film hör det till ritualen att efter första blindavfyrningen spänna
filmen lite måttligt med vredet, sen göra nästa blindavfyrning och då när man
drar fram kolla att vredet snurrar.
Annars så måste man öppna och fästa tuingan och sen göra peoceduren en gång till.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar