Annons

Vrida objektivet när AF - skadat kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandra_H

Ny medlem
Hej och Gott Nytt Âr!

Jag har en Canon eos 1100d med objektivet ef 18-55mm / 3,5-5,6 IS II. Igâr när jag hade den inställd pâ läget CA (kreativt autoläge) skulle min pappa ta ett kort. När han kollade i ögonmusslan var allt suddigt och han visste inte att man ska trycka ned avtryckaren halvt för att fokusera. Han vred dâ istället nâgot pâ objektivet (zoomringen eller fokusringen - han vet ej säkert och har ingen koll pâ var han skulle vrida för att fokusera bilden...), men endast nâgon centimeter eller tvâ innan jag hann säga till... Han kände inget motstând när han vred objektivet.

Min frâga är nu om ni tror att objektivet och kameran kan ha tagit skada av detta? Jag har läst att man absolut inte ska vrida pâ fokusringen dâ kameran är inställd pâ AF, vilket den var även om kameran ej redan hade fokuserat bilden när han vred objektivet... Om den kan ha tagit skada, märks det främst i AF-läge och hur kan jag lättast märka nâgon skada (jag har inget tränat fotoöga och ingen direkt skillnad syns pâ de bilder jag tagit efterât även om jag har intrycket av att den har svârare att fokusera och inte hittar fokus oftare i AF).

Jag är ny här pâ fotosidan och har endast haft min systemkamera i nâgon vecka, sâ är det nâgot som inte är sâ tydligt i min förklaring/frâga fâr ni gärna säga till! Jag oroar mig nu väldigt mycket för att objektivet och kameran ska ha tagit skada och uppsakattar verkligen era kommentarer och tankar angâende detta! Stort tack pâ förhand :)

Det är enkelt att upptäcka - zoomringen är ju manuell så vred han på den - ingen fara. AF motorn kan ta skada om den tvingas men då är det ett starkt motstånd innan man skadar AF. Är motorn sönder kan den inte fokusera riktigt MEN du måste kolla att den kan fokusera från närgränsen till oändlighet d v s att motorn måste kunna snurra objektivet hela vägen. Att den hittar/ inte hittar fokus har mer med kamerans AF sensor att göra och BRUKAR inte bero på fokusmotorn. Så att den verkar ha svårare att hitta fokus är nog mer av en upplevelse då du nu tänker efter mer och tittar och lyssnar efter det inträffade skulle jag tro.

Det där att man absolut inte ska röra fokusringen när man har AF påslaget gäller nog bara äldre Nikon-kameror med mekanisk koppling mellan objektivet och fokusmotorn i kamerahuset. Canon EOS har aldrig haft det problemet. Tvärt om så är det meningen att man ska vrida på ringen om man tycker att kameran sätter fokus fel.

Om kameran fortfarande fungerar som du förväntar dig, dvs att den fokuserar när du trycker ner avtryckaren, så fungerar den som den skall.

Det där att man absolut inte ska röra fokusringen när man har AF påslaget gäller nog bara äldre Nikon-kameror med mekanisk koppling mellan objektivet och fokusmotorn i kamerahuset. Canon EOS har aldrig haft det problemet. Tvärt om så är det meningen att man ska vrida på ringen om man tycker att kameran sätter fokus fel.

Om kameran fortfarande fungerar som du förväntar dig, dvs att den fokuserar när du trycker ner avtryckaren, så fungerar den som den skall.

Det gäller bara USM och STM objektiv.

Asch so! Men EF 18-55 IS II har väl USM?

Nej, tyvärr inte. Dessutom kör Canon en liten luring ibland som gör att nästan alla, men inte riktigt alla, USM objektiv tillåter direkt manuell fokus som jag här förkortar enl Sonys benämning för den är så kort - DMF. De flesta USM är ringformade och "coreless" men de riktigt enkla men tysta motorerna som inte är ringdormade har på senare tid också fått benämningen "USM" trots annan teknik och att DMF inte finns som på bl a 70-300 IS USM. Detta är dock undantag. Om jag minns rätt så har däremot STM objektiven DMF men där drivs även MF av AF motorn så det går bara att fokusera manuellt då kameran är på.

Jag har vridit på ett par icke usm objektiv när af har varit på b.la det objektivet du nämner. Det ska tydligen inte vara nyttigt att göra det men det har inte hänt något speciellt.

Det är enkelt att upptäcka - zoomringen är ju manuell så vred han på den - ingen fara. AF motorn kan ta skada om den tvingas men då är det ett starkt motstånd innan man skadar AF. Är motorn sönder kan den inte fokusera riktigt MEN du måste kolla att den kan fokusera från närgränsen till oändlighet d v s att motorn måste kunna snurra objektivet hela vägen. Att den hittar/ inte hittar fokus har mer med kamerans AF sensor att göra och BRUKAR inte bero på fokusmotorn. Så att den verkar ha svårare att hitta fokus är nog mer av en upplevelse då du nu tänker efter mer och tittar och lyssnar efter det inträffade skulle jag tro.

Stort tack för ditt svar Fredrik! Förmodligen var det bara zoomringen han vred pâ, men eftersom jag/han inte är helt säkra ska jag kolla att den kan fokusera frân närgränsen till oändlighet som du säger. Jag är ju dock helt nybörjare som sagt och undrar om du eventuellt kan förklara hur jag gör detta pâ rätt sätt...? Jag har hittils inte satt mig in i hur jag fotar manuellt och helt hur kameran fungerar, men är det svârt att förklara sâ försöker jag förstâ mig pâ det själv!

Till sist tror jag att du har rätt i att det är mer en upplevelse att kameran inte lika lätt hittar fokus, idag har det gâtt fint :)

Jag har vridit på ett par icke usm objektiv när af har varit på b.la det objektivet du nämner. Det ska tydligen inte vara nyttigt att göra det men det har inte hänt något speciellt.

Ok, skönt att höra! Jag ska undvika att göra det igen och säga till alla andra som vill lâna kameran...

Stort tack för ditt svar Fredrik! Förmodligen var det bara zoomringen han vred pâ, men eftersom jag/han inte är helt säkra ska jag kolla att den kan fokusera frân närgränsen till oändlighet som du säger. Jag är ju dock helt nybörjare som sagt och undrar om du eventuellt kan förklara hur jag gör detta pâ rätt sätt...? Jag har hittils inte satt mig in i hur jag fotar manuellt och helt hur kameran fungerar, men är det svârt att förklara sâ försöker jag förstâ mig pâ det själv!

Till sist tror jag att du har rätt i att det är mer en upplevelse att kameran inte lika lätt hittar fokus, idag har det gâtt fint :)

Det är enkelt att testa att det rör sig igenom hela registret. I dunkel belysning med programratten på annat än auto - satt på t ex "P" riktar du den mot en helt kontrastlös målad vägg för där finns inget att fokusera på (se till att inget annat än väggen syns i sökaren) och då kommer objektivet jaga fram och tillbaks genom hela registret. Fäll inte upp blixten (det är därför auto inte är på för då åker den upp automatiskt och i vissa fall kan hjälpljuset avge ett mönster vet inte hur det är med just din kamera där men det hederliga röda ljuset (du har vitt) ger ett fokuseringsraster i vissa fall).

Det är enkelt att testa att det rör sig igenom hela registret. I dunkel belysning med programratten på annat än auto - satt på t ex "P" riktar du den mot en helt kontrastlös målad vägg för där finns inget att fokusera på (se till att inget annat än väggen syns i sökaren) och då kommer objektivet jaga fram och tillbaks genom hela registret. Fäll inte upp blixten (det är därför auto inte är på för då åker den upp automatiskt och i vissa fall kan hjälpljuset avge ett mönster vet inte hur det är med just din kamera där men det hederliga röda ljuset (du har vitt) ger ett fokuseringsraster i vissa fall).

Tack, ska försöka testa med det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar