Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vr

Produkter
(logga in för att koppla)

maxbox

Aktiv medlem
Någon som kan förklara vad innebär detta:

Krav på kamerautrustning - VR-fotografering

två typer av VR-filmer. I båda fallen ser vi till att filmerna håller hög kvalitet och visas på bästa sätt. XXXX levererar aldrig VR-filmer som innehåller förvrängd information som fula skarvar eller VR-filmer där synfältet är mindre än 360 grader.

Finns det någon kamera som har stöd för VR fotografering eller menar de vibrationsreducering.
Eller virtual reality.

Senast ändrad:
De menar antagligen Quicktime VR, dvs. panoramabilder som man kan navigera i med muspekaren. Det finns flera program som kan skapa sådana bilder. Du behöver ingen speciell kamera, men ett panoramahuvud plus stativ hjälper. Ett bra vidvinkelobjektiv gör det också lättare.

De rekommenderar att man ska ha
Kamera: Digital systemkamera, t.ex. Nikon D70, D80, D200, D2x, Canon EOS eller motsvarande.
- Objektiv och kamera skall ha en gemensam brännvidd på 18-24mm motsvarande fullformat. (Nikons digitala systemkameror har brännviddsförlängning på 1,5x och alla Canon EOS utom 5D har 1,6x) så t.ex. en Nikon D70 med 17mm optik blir motsvarande 25,5mm i fullformat.

Själv äger jag en Fuji S9500 28 - 300 mm
Är den Helt värdelös ?

Hjälp Nybörjare

Jap
Jag tänkte på Prove it jobb

men skulle var tacksam om du / ni
säger vad är det som S9500 inte lyckas
om man framför med :

Nikon D70, D80, D200, D2x, Canon EOS eller motsvarande.
- Objektiv och kamera skall ha en gemensam brännvidd på 18-24mm motsvarande fullformat. (Nikons digitala systemkameror har brännviddsförlängning på 1,5x och alla Canon EOS utom 5D har 1,6x) så t.ex. en Nikon D70 med 17mm optik blir motsvarande 25,5mm i fullformat.

Det är min första digital kamera så jag
har inte några erfarenheter från de andra.
Är det objektivet som är nackdelen, det går inte att byta hos S9500.

Om inte annat så är Fujins kortaste brännvidd för lång...

Edit:

OM det inte finns vidvinkeladapter förstås, då är det problemet ur världen på papperet.

Brus, skärpedjup, distorsion är väl andra saker som kommer till korta. Glaset klarar antagligen inte heller av att prestera tillräckligt i dessa sammanhang.

Med vidvinkeladapter så ökar troligen distorsionen ännu mer. För ProvIT:s ändamål så kan man väl säga att distorsion är något man helst inte ska ha...

Mvh
Maverick

Tack alla svar

Tänkte inte på det när jag köpte kameran
själv känner mig lite besviken på köpet det finns
inte heller stort sortiment på tillbehör heller.

Det finns inte särskilt mycket tillbehör till någon kompaktkamera, dit man väl får räkna S9500 i det här sammanhanget. Sådana kameror levereras ju "färdiga" och är oftast alldeles utmärkta till all "vanlig" fotografering.
De räcker dock inte till vid mer extrema krav - som fågelfotografering, eller interiörer där det krävs rejäl vidvinkel. Och bara ett bra sådant objektiv kostar mer än dubbelt som hela S9500:an.

Egentligen köpte jag den för en annan ändamål
tex. macro 1 cm nårgräns , journalist Pressfoto .
Lanskap bilder men tänkte aldrig på interör bilder
att det skulle behövas mycket mer mindre vidvinkel
ändå det finns flera fastihetsmäklare som har i sina sidor inte så bra kvalitet på bilder så antar jag att kanske finns det möjlighet hos andra som inte kräver förmycket men inte på Prove it.

Fotade idag köket , bilden har inte så stora brister antar jag. Eller.

Bilagor

• m_2006_09100096.jpg
    m_2006_09100096.jpg
    88.8 KB · Visningar: 319
maxbox skrev:
De rekommenderar att man ska ha
Kamera: Digital systemkamera, t.ex. Nikon D70, D80, D200, D2x, Canon EOS eller motsvarande.

Själv äger jag en Fuji S9500 28 - 300 mm
Är den Helt värdelös ?

Hjälp Nybörjare

Nej, den är inte värdelös, men den har inte tillräcklig vidvinkel för de VR-bilder ProveIT vill framställa. I övrigt är kameran fullt tillräcklig så länge du kan låsa exponeringen och autofokusen på den.

Det krävs inte hög upplösning för att skapa de VR-filmer de har upplagda som exempel, och din kamera ger ett stort skärpedjup som är en fördel i det här sammanhanget. Bruset är heller inget problem. Distorsionen går kanske att få bort med lämpligt program.

Korrigerad för distorsion och perspektivkorrigerad.

Det hårda blixtljuset är svårt att göra något åt.

Hoppas det var okej, tänkte bara visa bristerna.

Bilagor

• kok-korr.jpg
    kok-korr.jpg
    41.2 KB · Visningar: 309
Prove IT - Utrustning

Hej,

Jag heter Jakob Karacsonyi och jag är ansvarig för rekryteringen på Prove IT. Jag svarar gärna på frågor angående vilken utrustning man behöver för att jobba åt oss. Skicka frågor per mail till: [email protected]

Med vänliga hälsningar
Jakob Karacsonyi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar