Annons

VR och stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle A

Medlem
Jag har sökt lite men inte hittat svar här. Står i manualen till mitt 55-200 VR att man ska stänga av VR när man använder stativ. vad är anledningen till det?
 
Jag har sökt lite men inte hittat svar här. Står i manualen till mitt 55-200 VR att man ska stänga av VR när man använder stativ. vad är anledningen till det?


Anldningen är att VR kan försöka motverka din stabilisering på stativet.Objektivet är stabilt, men VR tror att det inte är det.
 
aha. så VR är tillräckligt smart för att inse att så här stabilt kan han inte hålla kameran och försöker kompensera på något dumt sätt ändå? kan det skadas på något sätt om man glömmer det på?
 
Du gör helt rätt i att testa hur det fungerar i praktiken.
Man skall såklart inte plåga objketivet i onödan (en äldre OS/IS/VR kan få fnatt om den försöker stabilisera vid helt fixerade lägen,, syns ofta som att bilden hoppar och hackar i sökaren!) men helt uppenbart så finns det lägen (många iaf för mig!) där IS/OS/VR med stor fördel kan användas tillsammans med stativ. (Jo såklart så pratar jag här om de versioner av stabiliseringsgyros som är av generationer där det rekommenderas att den stängs av vid användande av stativ).

Fotar du med ett duktigt stadigt stativ samt tex med trådutösare så har man nog i de flesta fall ingen fördel av att använda VR,en i tillägg till stativet.
MEn om du å andra sidan fotar med kameran liksom "löst i kameraleden" och kanske liksom "lever med motivet" så kan ofta stabiliseringen hjälpa suveränt mot de små vibrationer som man tillför med händerna.

Beror också på tillfället.. Jag har fotat med stadiga stativ i kraftig vind och då har det hjälpt enormt att använda stabiliseringen!

IS/VR/OS + enbensstativ är en genial kombination. Helt klart underskattat med tanke på den smidighet samt stabilitet man uppnår!

Så,, det hela handlar om att lära känna sin utrutning och de hårfina gränserna.

Att kategoriskt och okritiskt slå av IS,en (som ju många gör!) vid allt användande av-med stativ blir helt och hållet totaltokat i mina ögon.

MVH Niclas,
 
är nybörjare på det här med kameror och har dessutom inte så mycket pengar. har därför ett ganska billigt stativ. får prova mig fram och se vad som funkar bäst. märker väl om VR flippar...det där med enben och VR låter ju som en ganska smidig lösning...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.