Annons

VR Objektiv vid Mc/Bil i rörelse?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att köpa ett VR objektiv, men hur funkar VR när man följer ett objekt och vill ha rörelseoskärpa i bakgrunden?
Är det bättre att slå av den då eller stabiliserar den objektet ändå?
Läste att det var sensorer som känner av skakningar och det är det ju hela tiden när man fotar sånt!
Finns ju elektroniska modeller på pocket som läser av vissa linjer i bilden har jag fått förklarat för mej!
Nån som kan förklara hur det förhåller sej?
 
Det går alla tiders att använda VR när man panorerar. Man panorerar även när man fotar flygande fåglar.

Det är den svepande rörelsen i kombination med en inta alltför kort slutartid som gör bakgrunden oskarp.

Det är inte bara bakgrunden som skall vara oskarp utan hjulen måste ju se ut att snurra, i alla fall de som inte är upplåsta.

Det fordras en hel del träning och många dåliga bilder innan man får till det. Skulle tro att en lerduveskytt av klass borde ha vissa fördelar när det kommer till den svåra konsten att panorera.

Här är en bild från läktaren på Mantorp med mitt 70-200/2,8VR + TC17. Inte perfekt skärpa och lite för högt läge från läktarplatsen.
 

Bilagor

  • mgl_mantappr.jpg.jpg
    mgl_mantappr.jpg.jpg
    81.5 KB · Visningar: 391
Jag har bränt några tusen kort på Sviestad med blandade resultat, bara ett fåtal av dom är bra.
Tänkte mest om man har nån nytta av VR i såna lägen så man kan krypa ner lite i slutartid?

Ligger nu på 1/125-1/250 för säkerhetsskull, men skulle gärna vilja krypa ner lite till för bakgrundsoskärpans skull, blir ju riktigt nice om man får till det!

Har köpt ett 18-200 VR nu, ska prova i helgen :)
 
Nu vet jag inte hur Nikon fungerar, men Canon har ett läge just för panorering, där bildstabiliseringen bara arbetar i ena ledden.
 
I Nikons fall (70-200VR) skall VR omkopplaren stå i läge NORMAL för kameraskakningar (liggande oval) och panorering (liggande elips).

I läge AKTIV fungerar VR:en cirkulärt och används när man till exempel fotar från ett fordon.

Skulle tro att det är lika på 18-200VR.

Sedan Anders skulle jag nog inte använda VR:en vid panorering för att kunna köra med längre tider. Du får prova dig fram.

Det är både tur och skicklighet som ger bilderna med perfekt bakgrund, lagom suddiga hjul/fälgar och knallskarp sponsortext ;-)
 
Japp, får prova mej fram i helgen.
Får ta med den bärbara till banan då och kolla i bilen hur det blir och justera därefter, så man inte bränner av 500-700 bilder till som bara är att kasta när man kommer hem.
Svårt att se i den lilla skärmen i stridens hetta :)
Ville höra mej för innan jag köpte objektivet.

Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.