Annons

VR eller Enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

dentasinned

Avslutat medlemskap
Tänkte bara vad ni tycker, ska nämligen upp till Lofoten i sommar på valsafari och undrar vad som ger stabilast bilder på brännvidden 200-300mm ett VR-objektiv eller ett enbensstativ? Det här är bara en undran, ska i vilketfall inte skaffa nått VR nu men detär bara intressant å höra vad ni har för erfarenhet.
 
Känner spontant som VR är bättre på just valsafari. Kan väl vara ganska gungigt på en safaribåt, och då hjälper knappast ett enbensstativ.
 
dentasinned skrev:
Tänkte bara vad ni tycker, ska nämligen upp till Lofoten i sommar på valsafari och undrar vad som ger stabilast bilder på brännvidden 200-300mm ett VR-objektiv eller ett enbensstativ? Det här är bara en undran, ska i vilketfall inte skaffa nått VR nu men detär bara intressant å höra vad ni har för erfarenhet.

Jag kan inte svara för VR-optik vs enbensstativ, men ett enbensstativ är inte dumt :) Ett sånt vill du ha hur som helst. De utesluter heller inte varann. En stor poäng med enbensstativ är att man kan stå och glo längre genom sökaren än om man håller kameran "för hand".

En sak att tänka på: Om du befinner dig i fordon (båt, buss, bil etc) kan man upptäcka att man byter ett "vacklande" objektiv på fri hand mot ett objektiv som vibrerar, om man ställer enbensstativet på durk eller golv. Man kan i så fall ställa enbensfoten på en dyna eller tom på den egna fotens ovansida - det kan hjälpa.
 
dentasinned skrev:
Tänkte bara vad ni tycker, ska nämligen upp till Lofoten i sommar på valsafari och undrar vad som ger stabilast bilder på brännvidden 200-300mm ett VR-objektiv eller ett enbensstativ? Det här är bara en undran, ska i vilketfall inte skaffa nått VR nu men detär bara intressant å höra vad ni har för erfarenhet.

Det ena behöver väl inte nödvändigtvis utesluta det andra!? Jag har använt månåpådd tillsammans med mitt 70-300 VR med ypperligt resultat.
Däremot har ju StaffanW en poäng i att en båt gärna gungar och kan det ju kanske bli knövligt med ett en-ben!

Hmmm,.....tough one!
 
Ett ben är absolut bäst på en båt.
Det är ingen tveckan om det.
multibenstativ hör hemma på landbacken.
VR eller inte avgörs igentligen av hur mycket ljus du har och vilket skärprdjup du önskar.
 
Re: Re: VR eller Enbensstativ

Ingemar Eliasson skrev:
Däremot har ju StaffanW en poäng i att en båt gärna gungar och kan det ju kanske bli knövligt med ett en-ben!

Hmmm,.....tough one!

Inga problem med enbensstativ i båt. Fungerar alldeles utmärkt, även i små båtar som rör sig ordentligt. Jag vågar påstå att ett ett enbensstativ är det enda stativet som kan användas på en (mindre) båt i sjögång - MEN DÅ MÅSTE MAN SITTA NER...
 
VR är väl OK i kombination med enbensstativ, men på trebens- skall VR vara OFF, eller hur? Andra synpunkter..?
Och med VR på rörligt underlag med 70-200mm VR skall
'Normal/Active'-funktionen vara 'Active'.
_/h.
 
Re: Re: Re: VR eller Enbensstativ

Anders Svensson skrev:
Inga problem med enbensstativ i båt. Fungerar alldeles utmärkt, även i små båtar som rör sig ordentligt. Jag vågar påstå att ett ett enbensstativ är det enda stativet som kan användas på en (mindre) båt i sjögång - MEN DÅ MÅSTE MAN SITTA NER...

Tror dock att jag själv kommer att fortsätta med "hand-hållet" då jag är ute på böljan blå.
Ursprungsfrågan var ju; Monopod eller handhållet med VR. Tre-bens tror jag att frågeställaren inte ens hade övervägt. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.