Annons

Voigtländer zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur deras telezoom är?
Tex 100-300, den ligger ju på ett pris som plånboken gillar (runt 500:- plus/minus lite)
är det billigt pga av att det är dåligt, eller är det ett helt ok objektiv till ett bra pris?

mv.

Bländare 5,6-6,7 skulle avskräcka åtminstone mig.

Skall du ha den till din SR-T eller någon annan kamera?

Jag köpte ett 100-300 för minolta för några år sedan och har sporadiskt andvänt det till landskapsfoto.Det kostade 995 på Expert och jag tyckte då att det var värt pengarna.Kostar det ca 500:- nu så köp det.Det ser ut att vara i metall.Med kameran på stativ så ger det hygligt skarpa bilder./Kenneth

Det är inte till SRT´n utan till en Dynax7 (analog) så det är AF objektiv som det gäller.
har även tittat på Minoltas 75-300 men dom ligger på runt 1000:- och är dom likvärdiga är ju det billigare alternativet att föredra för plånboken ha ha ; )

mv.

Ascona75 skrev:
har även tittat på Minoltas 75-300 men dom ligger på runt 1000:- och är dom likvärdiga är ju det billigare alternativet att föredra för plånboken
Skärpan har jag ingen aning om, men det har 2/3 steg högre ljusstyrka. Köper du ett Sigma får du ett helt steg högre ljusstyrka.

Med så liten största bländare som Voigtländerobjektivet har får du massa begränsningar. Dels får du mörk sökarbild med medföljande knepig manuell fokusering. Dels lär autofokusen bli osäker. Och sen får man väl förutsätta att det är som med de flesta enklare objektiv att det är som bäst ett par steg nedbländat. Och redan två steg ned från den redan lilla maxbländaren i 300-läget så hamnar du på så små bländare att diffraktionen börjar bli en faktor att räkna med.

Har som sagt ingen egen erfarenhet av det, men jag är skeptisk.

Jag gick ut och provade objektivet.Det är mulet nu så atufokusen åkte fram o tillbaka innan den ställde in rätt avstånd.När jag ställde in skärpan manuellt gick det snabbare.Om man tar naturbilder har man i regel lite mer tid på sig och då stör det inte mig och med tanke på priset så skulle jag inte tveka att köpa det.Har man mycket pengar köper man ett dyrare och bättre objektiv.Är man inte så stadd i kassa så är 500:-inte så mycket att förlora,för det blir hyfsat resultat.Om du Johan vill köpa det för 300:- med frakten betald så har du ett objektiv du kan ha tills du vinner på travet.Jag har nu en Canon digital och ska sälja av min Minolta 700si med objektiv.
FH Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar