Annons

Voigtländer Vito Automatic I

Produkter
(logga in för att koppla)

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag köpte mig en Voigländer Vito Automatic I här om veckan för 50:- men har inte testat den ännu. Slutaren verkar fungera som den ska så jag har förhoppning om att kameran ska fungera korrekt.

Fråga till er är om det är något som har erfarenhet av kameran? Några tips på vad jag ska slänge i för rulle? Jag är helt ny på analoga kameror så alla tips från er sida är välkomna.

Bilagor

• voigtländersmall.jpg
    voigtländersmall.jpg
    83.1 KB · Visningar: 214
Nja, det snabbaste, billigaste och samtidigt vassaste sättet att testa en kamera är nog att köpa en rulle diafilm på runt 100 ISO, köra igenom den med lite varierande motiv och ljusnivåer och sen få den entimmessoppad och returnerad oklippt. Anteckna gärna lite vad Du gör.

Sen ser Du rätt omgående på ett ljusbord om exponeringarna är jämna (om de flesta är lika mycket under- eller över kan man sen kompensera med känslighetsinställningen; ligger de fel åt olika håll är det inte bra). Du ser också om den klarar vissa situationer men flippar ur i andra (t ex starkt ljus; då kan slutaren vara trött eller mätaren börja krokna.

Negativ färgfilm (eller snarare slutresultatet av hela kedjan, de färdiga bilderna) är enormt mycket mer feltolerant, så även om kameran inte riktigt klarar dia så kan den vara användbar ändå.

De svaga punkterna på en sådan kamera är nog oftast slutaren o/e mätcellen.

Nu är första rullen tagen. Det blir nog till att lämna in den i morgon. Resultatet kommer bli spännande.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar