Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Voigtländer Ultron 40/2 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Liten update då...

Köpte 40/2 från rangefinder2008 på ebay och betalade extra för snabb frakt. Fick det levererat till dörren på morgonen samma dag som jag åkte. :)

Smidigheten och den trevliga brännvidden gjorde det till ett klart favoritobjektiv på resan. :)
Blir nog att kolla in de andra objektiven i serien också, fan vad nöjd jag är med denna glugg.

Liten update då...

Köpte 40/2 från rangefinder2008 på ebay och betalade extra för snabb frakt. Fick det levererat till dörren på morgonen samma dag som jag åkte. :)

Smidigheten och den trevliga brännvidden gjorde det till ett klart favoritobjektiv på resan. :)
Blir nog att kolla in de andra objektiven i serien också, fan vad nöjd jag är med denna glugg.

Grattis!
Man blir lätt frälst av färgerna och skärpan som dessa objektiv ger. Dags att sälja barnen så du får råd med fler gluggar ;)

Grattis!
Man blir lätt frälst av färgerna och skärpan som dessa objektiv ger. Dags att sälja barnen så du får råd med fler gluggar ;)

Hah! Inga ungar här ännu, riktigt så gammal är jag inte så jag hunnit med det än. Men tanken var ju god. :)

Det här objektivet är inte lika "wow!" som CV 125/2.5 tex, men det ger många bra bilder och är, om inte perfekt, så åtmindstånde ypperligt som normalobjektiv på min 5D.

För övrigt så var det ett bra drag att byta från Nikonversionen med adapter till EF-versionen, då jag för första gången faktiskt använde Tv-läget på kameran en hel del (alltså slutartidsautomatik eller vad det kallas).

Jag köpte nyligen gamla versionen av 90/3.5 i OM-fattning.
Faktiskt enbart pga att jag ville ha den i samma utseende som 125/2.5 och 180/4 som jag har.
Detta till trots att det saknades automatisk nedbländning och EXIF. Nåja... :)

Det GÅR ju att fota utan automatisk nedbländing också, så gör jag med mina gamla m42-objektiv.
Exif borde du kunna ordna om du chippar din adapter.. men frågan är om det är värt besväret.
(bländare rapporterar den inte ändå).

Det GÅR ju att fota utan automatisk nedbländing också, så gör jag med mina gamla m42-objektiv.
Exif borde du kunna ordna om du chippar din adapter.. men frågan är om det är värt besväret.
(bländare rapporterar den inte ändå).

Jodå, använder adapters med chip... En del chip har jag fått programmerade med brännvidd och största bländare.
Just den adaptern jag använder till CV 90/3.5 har ett programmerbart chip som jag även kan ändra bländarvärdet på, men då blir exponeringen helt galen jämfört med verkligheten...

Men det jag tycker är bäst är att man ser brännvidden i EXIF.

Jodå, använder adapters med chip... En del chip har jag fått programmerade med brännvidd och största bländare.
Just den adaptern jag använder till CV 90/3.5 har ett programmerbart chip som jag även kan ändra bländarvärdet på, men då blir exponeringen helt galen jämfört med verkligheten...

Men det jag tycker är bäst är att man ser brännvidden i EXIF.

Sant, brännvidden (och eventuellt största bländare) är trevligt att se, så man kan lista ut med vilket objektiv bilden är tagen och även sortera bilder automatiskt med detta som grund.

Jag saknar dock även bländarinfon med mina manuella gluggar, det är trevligt att se i efterhand om man lyckats få till något riktigt snyggt utan att man riktigt tänkte på vad man gjorde vid exponeringstillfället :)

Sant, brännvidden (och eventuellt största bländare) är trevligt att se, så man kan lista ut med vilket objektiv bilden är tagen och även sortera bilder automatiskt med detta som grund.

Jag saknar dock även bländarinfon med mina manuella gluggar, det är trevligt att se i efterhand om man lyckats få till något riktigt snyggt utan att man riktigt tänkte på vad man gjorde vid exponeringstillfället :)

Helt enig med dig, men jag har lärt mig acceptera att man inte kan få allt. :)

Man kan ju vara noggrann och skriva manuellt efter varje exponering, som en del gjorde förr...
Men vet inte om man orkar sånt egentligen? Man är ju, om inte uppvuxen, så åtmindstånde rejält tillvand med att allt sånt ska ske digitalt och helt automatiskt.

Det finns adaptrar som grejar bländarinfon också: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-Confirm-...Accessories&hash=item1c0fde7071#ht_4237wt_905

Om du är lite händig går det att köpa chippet löst från samma källa, eller direkt från mig (jag har ett par extra liggandes).

På köpet får du i M-läget en korrekt fungerande ljusmätning, mätningen kan ske på största bländare precis som med vanliga EF objektiv.

Spännande objektiv detta! Blir sugen på att byta ut mitt zeiss 50/1,4 (trots att det är ett magnifikt objektiv på min 5d). För att sammanfatta de spec. för canon jag vaskat fram i den här tråden:

- för canonfattning har man ingen bländarring på objektivet utan styr bländaren via kameran
- automatisk nedbländning
- exif, ljusmätning och "fokusverifiering" fungerar precis som på t.ex. nya zeissgluggar

Har jag fattat rätt? Hur står gluggen sig mot mitt zeiss tror ni?

Finns det ingen hake med det här objektivet?? (mer än att man måste importera gluggen själv...)

Spännande objektiv detta! Blir sugen på att byta ut mitt zeiss 50/1,4 (trots att det är ett magnifikt objektiv på min 5d). För att sammanfatta de spec. för canon jag vaskat fram i den här tråden:

- för canonfattning har man ingen bländarring på objektivet utan styr bländaren via kameran
- automatisk nedbländning
- exif, ljusmätning och "fokusverifiering" fungerar precis som på t.ex. nya zeissgluggar

Har jag fattat rätt? Hur står gluggen sig mot mitt zeiss tror ni?

Finns det ingen hake med det här objektivet?? (mer än att man måste importera gluggen själv...)

Du har fattat helt rätt vad gäller objektivet i Canonfattning.

Det är ett bra och trevligt litet objektiv, men hur det står sig mot Zeiss 50/1,4 törs jag inte svara på då jag ej provat det... Men jag är helt säker på att Makten kan ge ett bra svar på det då han skattar båda objektiven högt. :)

Hur står gluggen sig mot mitt zeiss tror ni?
Den står sig bra, men är ganska annorlunda.

Zeissen är ju inte så bra på nära håll vid stora bländaröppningar, men det är Voigtländern. Den är faktiskt dunderskarp redan från f/2, men vinjetterar rejält och ger en annan karaktär där det är mer lika kontrast i skärpeplanet och i bakgrunden, medan Zeissen håller låg och fin kontrast i bakgrunden vilket gör att bilden "poppar" fram bättre vid kort skärpedjup.
Zeissen har ett bra övertag på några meters håll och från kanske f/3,2 och mer nedbländat. Voigtländern är istället mycket jämn över hela registret, bortsett från vinjetteringen (som visserligen är rätt charmig). Zeissen har rent tunnformig distorsion medan Voigtländern har svagt mustaschformig sådan, som är svår att korrigera. Men den är faktiskt riktigt låg och stör sällan.

Jag hade inte gjort valet på någon annan basis än skillnaden i brännvidd. Båda är fenomenala rent optiskt, men på olika sätt. Har faktiskt funderat på att skaffa 40:an igen, men då för att använda med Nikon FM2 (film alltså), för att det är så litet.

Jag tror inte du blir besviken, förutsatt att du inte måste ha Zeisskaraktär:)

Tillägg: Är du bara sugen på något som är kortare än 50:an så kan jag rekommendera Zeiss 35/2. Där kan vi snacka dunderglugg. Har aldrig skådat dess like.

50 är lika mycket för långt som för kort. Det är ju en riktig varken eller brännvidd! Men i det här fallet är det nog mest millimetrarna framför kameran som räknas och där här ju voightländern ett solklart övertag trots att zeissen är rätt liten den med. Zeiss 35:a går bort mest för storleken faktiskt (särskilt den kommande 1,4:an!).
Investerade i ett litet zuiko 25/2,8 (panncake) till min olympus och den smidigheten är ju svårslagbar men ska nog gå att närma sig med denna glugg!

Ska beställa ett ex. från R.W. i veckan och se hur det ser ut. Sugen på 20 mm också men får se hur 40 mm ter sig först!

http://farm5.static.flickr.com/4058/4248360532_906dfdbb2e_z.jpg

Är det litenhet du vill ha så kommer du att bli nöjd. Det är märkligt hur bra objektivet är trots att det är så litet. Jag tyckte att det var ungefär likvärdigt med Nikkor 24-70/2,8 vid samma brännvidd, och det säger ju en del:)

Att sen 40 mm är en grymt trevlig allroundbrännvidd gör inte saken sämre. Nästan helt perfekt faktiskt.

Är det litenhet du vill ha så kommer du att bli nöjd. Det är märkligt hur bra objektivet är trots att det är så litet. Jag tyckte att det var ungefär likvärdigt med Nikkor 24-70/2,8 vid samma brännvidd, och det säger ju en del:)

Att sen 40 mm är en grymt trevlig allroundbrännvidd gör inte saken sämre. Nästan helt perfekt faktiskt.

Inte bara litet, det har en fantastisk känsla.
Nu är jag ingen pannkaksguru här, men nog torde detta vara en av dom bättre?

Storleken, brännvidden, känslan och framförallt bildkvalitén.
Detta var nog det objektivet jag oftast satte på kameran om jag bara skulle ha ett objektiv med mig någonstans... Sen köpte jag ett C/Y Zeiss 35/1,4 och ja... Den är lite svår att slita sig ifrån helt enkelt.

Men jag kommer att behålla Voigtländern för jag vet att jag kommer få användning av den när jag vill ha ett litet, smidigt objektiv med mig.

Har för avsikt att köpa 20/3,5 också när jag lyckas avsätta pengar till detta, även om det inte är en av dom bästa 20mm enligt tester jag läst. Men storleken i kombination med ok optiska prestanda gör det attraktivt...

Snabba ryck!

Nu sitter voightländern på plats! Beställde måndag kväll och imorse (onsdag) klockan 9 var objektivet här. Gillas. Kan verkligen rekomendera Robert White.

Lite kul motljusskydd dom skicka med! Det är ett stabilt motljusskydd på stöddiga 5 mm dom skicka med ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar