ANNONS
Annons

Voigtländer Ultron 40/2 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Swappo

Aktiv medlem
Såg att detta underbara objektiv nyligen släppts i Canonfattning.

Någon som vet någon svensk återförsäljare, eller ev europeisk?

Utan att vara taskig mot LP-Foto så skulle jag gissa att dina chanser att verkligen få hem det är större om du beställer från en Europeisk återförsäljare typ Robert White.

RW brukar ha alla Voigtländer gluggar i lager och så fort denna blir tillgänglig så lär dom ha den. RW levererar snabbt och med den relativt låga punden så brukar det bli billigare.

www.robertwhite.co.uk

Har mailat LP-foto, få se vad dom säger...
Finns väl risk att det blir väldigt dyrt och med lång leveranstid om man tittar på den dom säljer i nikonfattning. :p
Och då kan man ju lika gärna importera själv, både snabbare och billigare.

RW verkade ju bra, ska kolla där lite mer.
Så värst billigt vet jag dock inte om jag tycker att det var...

Varför inte köpa Nikon varainten och köra med adapter? Det är väl ändå helmanuellt så spelar väl ingen roll med en passiv adapter?

Varför inte köpa Nikon varainten och köra med adapter? Det är väl ändå helmanuellt så spelar väl ingen roll med en passiv adapter?

Har faktiskt redan objektivet i Nikonfattning och har kört med adapter.
Vet inte varför, men det skulle kännas bättre att ha det i Canonfattning... Fast som jag förstår, så har det ju inte elektronisk bländare, eller vad det kallas, dvs att man väljer bländaren i kameran, utan fortfarande bländarringen som man vrider på?

Så egentligen kanske du har rätt Bengt. :)

Ja, jag kom på den idén när jag skaffade något annat MF-objektiv - lika bra att köpa i Nikon fattning även om man inte har Nikonhus (inte idag iaf) för adapter är ju en bra lösning och innebär att objektivet passar till två system - en canonvariant passar ju inte tvärtom, och chip har man ju ändå på adaptern så är objektivet manuellt så spelar det ingen roll egentligen.

En annan fråga som är lite ot, men är det någon här som har testat
Voigtlander 20/3.5 Color Skopar SL II? Det förefaller väldigt tyst om det objektivet som på pappret låter vettigt - är det för nytt eller för dåligt eller jag som letar för dåligt för att hitta någon djupare info om det?

Fast som jag förstår, så har det ju inte elektronisk bländare, eller vad det kallas, dvs att man väljer bländaren i kameran, utan fortfarande bländarringen som man vrider på?
Ja, men det spelar inte så stor roll. Vad som spelar större roll är att objektivet bländas ner direkt när du vrider på ringen. Alltså blir sökaren mörk när du valt en liten bländare. Detta krävs också för att ljusmätningen ska funka.
Med EF-varianten är nedbländningen automatisk. Så om du inte fick objektivet billigare så var det nog tyvärr en dum idé.

En annan fråga som är lite ot, men är det någon här som har testat
Voigtlander 20/3.5 Color Skopar SL II? Det förefaller väldigt tyst om det objektivet som på pappret låter vettigt - är det för nytt eller för dåligt eller jag som letar för dåligt för att hitta någon djupare info om det?
Det finns en del att hitta på amerikanska forum. Det vinjetterar visst som satan vidöppet och ger lite "mustasch-formig" distorsion. Annars verkar det kanonfint sett till storleken.

Ja, men det spelar inte så stor roll. Vad som spelar större roll är att objektivet bländas ner direkt när du vrider på ringen. Alltså blir sökaren mörk när du valt en liten bländare. Detta krävs också för att ljusmätningen ska funka.
Med EF-varianten är nedbländningen automatisk. Så om du inte fick objektivet billigare så var det nog tyvärr en dum idé.

Det finns en del att hitta på amerikanska forum. Det vinjetterar visst som satan vidöppet och ger lite "mustasch-formig" distorsion. Annars verkar det kanonfint sett till storleken.

Aha, jag trodde att det var manuell bländare på Canonen varianten, men då tar jag tillbaka det jag sade!

Tanken kom ifrån diskutionerna om Samyangen och där är det nog klokare iaf att köpa nikon varianten då man inte vinner något på att ha "rätt" fattning, men får fördelen att objektivet passar på fler hus om man kör Nikon.

Det verkar onekligen väldigt roligt och är det inte helt kass så är det nog värt att skaffa en 20á, den är ju onekligen rätt billig, väldigt trevligt format och kul brännvidd - hyperfokal på ett äldre APS-C eller analogt hus på bilrigg var det tänkta användingsområden - en fördel om prylarna är billiga då eftersom det tyvärr har hänt mer än en gång att det bara blir mos av utrustningen vilket tyvärr hände mitt förra 20mm (MC Mir-20M 20mm f/3.5) och en gammal EOS 30... jag antar att denna är bättre än Mir-20M iaf även om den inte är perfekt.

.

Är du säker på att det är automatisk nedbländning på EF-varianten?
För de bilder jag sett på objektivet har ju bländarringen kvar, precis som på Nikonversionen.

Jag har läst mig till att på Nikonkameror så ställer man bländaren på 22 (minsta läget) men väljer bländare elektroniskt.

Det är ju lite märkligt, då tidigare Cosinatillverkade Voigtländer-objektiv saknade bländarringen i Canonversionen medans den fanns på andra fattningar... Tänker här främst på APO Lanthar SL 125/2.5.

Ja, jag kom på den idén när jag skaffade något annat MF-objektiv - lika bra att köpa i Nikon fattning även om man inte har Nikonhus (inte idag iaf) för adapter är ju en bra lösning och innebär att objektivet passar till två system - en canonvariant passar ju inte tvärtom, och chip har man ju ändå på adaptern så är objektivet manuellt så spelar det ingen roll egentligen.

Du har en klar poäng där Bengt, det är sant.
Men jag känner en stark dragning till att ha objektivet i Canonfattning om det finns, speciellt om det har automatisk nedbländning och det kan ju vara en stor fördel många gånger faktiskt.

Om objektiven är identiska, även vad gäller funktionalitet och nedbländning osv så är ju enda fördelen att det ser korrekt ut i EXIF'en på objektivet med canonfattning. Skäl nog att byta? ;)

Är du säker på att det är automatisk nedbländning på EF-varianten?
För de bilder jag sett på objektivet har ju bländarringen kvar, precis som på Nikonversionen.
Ja, det saknar bländarring. Haken är att till och med Voigtländer själva visar fel bild på hemsidan (Nikon-varianten). Såhär ser EF-varianten ut:

Bilagor

• voigt_40eos_1.jpg
    voigt_40eos_1.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,010
Om objektiven är identiska, även vad gäller funktionalitet och nedbländning osv så är ju enda fördelen att det ser korrekt ut i EXIF'en på objektivet med canonfattning. Skäl nog att byta? ;)
Det beror på hur du tänker använda det. Om du oftast bländar ner så blir det nog jobbigt med Nikon-varianten eftersom din sökare kommer att vara svart som en säck och skärpan omöjlig att ställa in utan att först öppna bländaren.
I övrigt är EF-varianten faktiskt lite större, som synes på bilden ovan. Antagligen för att kunna husera den elektroniska nedbländningen.

Tillägg: Kolla förresten på bilden på kartongen. Den föreställer också fel modell;-)

Här är några fler bilder:

Bilagor

• voigt_40eos_2.jpg
    voigt_40eos_2.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,011
  • voigt_40eos_3.jpg
    voigt_40eos_3.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,011
Eftersom min 35L aldrig blir använd sen jag skaffade 24 och 50L så har jag länge tänkt på att sälja den och ersätta med nåt manuellt för att prova på det. Jag har upptäckt att 40mm är en toppenbrännvidd och tror jag ska skaffa en Voigtländer. Om nån av er skaffar en får ni gärna skriva i tråden sen om vad ni tycker.

Enligt vad jag har läst om 20/3.5 Color Skopar SL II så är den inte lika bra som 40/2. Den måste bländas ner mer för att bli skarp i hörnen. I mitten är den tydligen helt OK även på största bländare. Jag såg några testbilder och tyckte det såg rätt bra ut. Gillar jag 40/2 kan jag tänka mig en 20/3.5 sen.

Jag har hela trion för Nikon och kan konstatera att det är bra objektiv rakt igenom, dock används de på DX och ytterst lite på film. Så kan inte säga allt för mycket

20/3.5 är relativt skarp vidöppen, jag är ingen vidvinkelfotograf men jag är nöjd med skärpa och rendering. Några exempel

40/2 är ett underbart objektiv! Köp! Skulle mycket väl kunna använda enbart det till all min fotografering. Några exempel

58/1.4 är trevlig, har dock inte hunnit pröva den så mycket ännu. Får återkomma efter lite tester

Tusen tack för bilderna och all info Martin!
Nu är det inget att tveka om att jag ska byta, självklart är det en stor fördel att ha automatisk nedbländning på kameran, även om jag inte direkt haft problem med Nikonvarianten med adapter... Bortsett från att jag störde mig på den något smala bländarringen som satt lite trångt åt.

Mitt Nikonfattade objektiv skickar jag iväg i morgon, och hoppas att jag hinner få hem ett i Canonfattning innan jag reser till Zanzibar nästa måndag. :)

Tack Martin och Fredrik! Verkar vara ett toppenobjektiv. Ska bara sälja av lite grejer så slår jag nog till på en 40/2 till att börja med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar