Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Voigtländer Bessa

Produkter
(logga in för att koppla)

raixes

Medlem
Nu har jag införskaffat mig en Voigtländer Bessa och jag har lite funderingar, vart får man tag i film? Det ska tydligen vara 6x9 och vilken spoltyp? 120? Jag har ingen koll på äldre kameror utan jag skulle mest vilja se ifall den fungerar!

//Tobias

Jag har ingen koll på äldre kameror utan jag skulle mest vilja se ifall den fungerar!

Det finns betydligt enkalre sätt att kolla om den fungerar;
öppna bakstycket, hämta en bit smörpapper från köket, lägg det där filmen skulle vara och öppna slutaren på (B), gärna då med full öppning.

Nu kan du se om objektivet iaf projicerar en bild även om du inte kan bedömma kvaliten av densamma.

Därefter tar du och testar tiderna på slutaren och att bländaren går att ställa in (kan vara lite trög). Slutaren har oftast ett långtidsverk (1-10) och ett korttidsverk (25 och neråt) och ofta är korttidsverket ok men långtidsverket är lite segt men det innebär ju att för handhållen fotografering duger den utmärkt.

När du vet att dessa båda fungerar någorlunda och kameran i övrigt är ok (kolla att det inte är några hål i bälgen och att bakstycket sluter sig som det ska) så är det dags att testa den med film i...

Och ja, det ska vara 120-film.
Min rekomendation är att du laddar den med en svartvit 100asa (eller långsammare om du kan få tag i) och går ut och fotograferar under dagens ljusa timmar; det är vad den här kameran är byggd för!

Vill du köra färg (vilket du inte alls ska dra dig för, en hel del av dessa presterar underbart med färg också!) så rekommenderar jag en långsam dia, och är det en icke antireflexbehandlad glugg helst en med ganska mycket kräm i typ velvia 50.

ANNONS