Annons

Voigtländer bergheil

Produkter
(logga in för att koppla)
Rosenbergs (egentligen kontorsbutik) i Jönköping kan reparera kameror, men det måste väl finnas nå'n i Göteborg som kan reparera gamla kameror?!

Det finns säkert fortfarande någon som säljer 6,5*9 färgbladfilm, jag skulle ha kollat hos någon brittisk butik och i värsta fall hos en amerikansk.
 
ekeponken skrev:
Är det inte så att 6,5*9 bilder fås med kameror som är gjorda för 620 rullfilm?
6*9 är väl säkert typ 5,5*8,5 eller nå't och är det format som fås ur kameror som laddas med 120 film.
120 och 620 är exakt samma filmformat. Bara olika spolar.

Jag har skaffat en väldigt fin Agfa Billy Compur, men har två problem. Dels så är de långa tiderna väldigt ojämna, frågan är om detta då även gäller de korta. Fokuseringsringen sitter helt fast, fick tips om att försiktigt värma upp objektivet med till exempel en hårtork, tydligen är det fettet som har torkat.
Räkna med minst en tusenlapp för att få det fixat. Dessutom är det säkert småhål i bälgens hörn. Agfa hade mycket låg kvalitet på bälgarna vid den tiden.

De långa och korta slutartiderna är separerade. Det brukar vara smuts/torkat fett i långtidsverket som påverkar de långa tiderna negativt.

Det är inga större svårigheter att fixa agfakameror själv, bara man har tid och tålamod. Jag har fixat fokusringen på några Agfor och rengjort slutarna. Vill du göra det själv så kan jag nog ge lite tips.
 
Senast ändrad:
ekeponken skrev:
Rosenbergs (egentligen kontorsbutik) i Jönköping kan reparera kameror, men det måste väl finnas nå'n i Göteborg som kan reparera gamla kameror?!

I Göteborg kan du kolla med gubbarna på Fotokompaniet (Kungsgatan 6b) - de borde kunna hjälpa till, på ett eller annat vis. Tidigare hade de en kille som reparerade kameror, men jag ska inte svära på att det är så nu för tiden. Om inte, så kanske de har nåt annat tips.
 
Nu har tyvärr Photax slutat att lagerföra bladfilm i 6,5x9. De säljer för lite.

http://www.wephota.de säljer dock bladfilm billigt. Strax under 50kr för ett 25-pack. De har NP 15, som antagligen är samma som Efke 25. De har också NP 22 och NP 27 (100 respektive 400 ASA) och självklart även fler storlekar.

Jag ska beställa under våren. Bra att ha i frysen. :)
 
Tack Patric för alla tips och råd! Har nu äntligen framkallat mina första neg från Bergheilen och älskar dem!! Underbar kamera verkligen! Min fråga är nu, vart kan jag få tag i ett gammalt stativ som tar Bergheil kameran?!

Mvh Oskar
 
Du behöver inte ett gammalt stativ. Jag använder ett Manfrottostativ som både har 1/4" och 3/8" gänga. Har du ett stativ med för smal gänga så finns det adapter.
 
Ah! underbart, hittade en gänga man kunde köpa för en tia på scandinavian photo!

Du, har du några fler bilder tagna med din Bergheil?! Vore superkul att se! Jag hoppas på att kunna få upp några snart oxå!

/Oskar
 
Jag har köpt fem-sex kameror till med samma filmformat som jag har kvar att testa. Många trevliga klassiska objektiv som jag är nyfiken på.

Det gäller att ha tid och inspiration så att jag kommer igång!

Idag har jag två rullar från en Kodak Retina och en Voigtländer Bessa att framkalla. Rullarna har väntat sedan i somras på framkallning. Ändå är det viktiga bilder. :-|
 
Tjena!

Hur gick det med framkallningen av rullarna Patric?!

Jag har lagt upp min första Bergheil bild här på fotosidan och fler kommer det att komma! Jag är helt förälskad i den!

Har en fråga. Jag köpte fem plåtar från usa, 3 tunna och två tjocka. Se bilden. Jag kan använde de tunna utan problem! De har till och med tillsattser för bladfilm i sig! Men jag har ingen aning om hur jag ska använde de stora eller vad, om de är kompletta eller vad de är till för..Någon som vet?

Mvh/ Oskar
 

Bilagor

  • a3e1_3.jpg
    a3e1_3.jpg
    9.9 KB · Visningar: 97
De tjocka är filmpackkassetter. Man laddade dem med filmpack, en bunt med tunn bladfilm med skyddpapper. När man tog en bild så drog man en pappersflärp och den exponerade filmen hamnade längst bak i kassetten, medan en ny film blev redo för exponering. Det är flera år sedan filmpack försvann från marknaden, men man kan använda kassetterna till annat, t.ex. modifiera dem till mattskivekassetter.

Rolitg att du gillar kameran. Den är ju högkvalitativ så fler av dem borde komma i bruk igen. :)

Jodå, det blev bilder från Bessan. Dock lite underexponerade eftersom jag hade glömt att ställa om ljusmätaren till 50 ASA. De gick i alla fall att kopiera. Bilder från en begravning, så jag tänker inte ladda upp dem här. ;-)

Jag testade en annan kamera i mars, en Goerz Rollfilm Tenax från första halvan av 20-talet. Riktigt bra kamera. :)

http://www.flickr.com/photos/19332145@N00/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.