Annons

Voigtländer bergheil

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
En Voigtländer bergheil har kommit i min ägo och jag är mycket glad över det då jag fått reda på att Brassaï själv använde sig av en sådan!
Är mycket sugen på att prova den men vet inte riktigt om jag har allt som krävs. Jag bifogar en länk där bilder finns att se på just den model jag har. Om jag förstår rätt så kan jag använda bladfilm till den? Jag har dock ingen sådan "film-plate" som ni kan se på första bilden. Men jag har sökar-bakstycket som finns att se på den 4:de bilden. Hur laddar jag kameran? gör jag det i mörker? Laddar man ett blad i taget? Behöver jag en sådandär "film-plate"?

http://www.camerapedia.org/wiki/Voigtländer_Bergheil

vh/ oskar
 
Voigtländer Berheil är en mycket fin kamera.

Vad har den för format? Min är för 6,5x9, men det fanns även för 9x12 och 10x15.

Du behöver plåtkassetter och bladfilm. Plåtkassetterna är till för glasplåtar (som namnet antyder), men kan användas för bladfilm om man lägger i en styv och plan skiva i samma format som en glasplåt, som får fungera som en tryckplatta för bladfilmen. Jag lät skära till 1mm plexiglasskivor som detta.

Plåtkassetter hittar man ibland på eBay eller i fotobuktiker på nätet. Leta efter Voigtländers kassetter så vet du att de passar. Det finns många olika typer av falsar, så alla passar inte i spåren på kameran.

Kassetterna laddas sedan i mörkrum. Man drar ut den tunna skyddsskivan, sätter in bladfilmen ovanpå tryckplattan och ser till att filmens kanet är under ramarna i kassetten. Sedan skjuter man in skyddsskivan igen, och kassetten är laddad och ljustät.

När man fokuserar så öppnar man slutaren genom att använda "T" (Du ska inte spänna slutaren), fokusera på mattskivan. Stäng slutaren genom att klicka på avtryckaren en gång till (helst trådutlösare). Ställ in tid och bländare samt spänn slutaren. Tag ut mattskivekassetten och för in filmkassetten, och drag ut skyddsskivan nästan helt. Låt skivan vara kvar några millimeter så att det inte kan läcka in ljus. Tag bilden, och skjut in skyddsskivan igen.

Den exponerade bladfilmen tas ut i mörkrum, och framkallas.

Det finns också rullfilmskassetter att få tag i, som använder vanlig 120-film.
 

Bilagor

  • bergheil.jpg
    bergheil.jpg
    58.4 KB · Visningar: 1,077
...laddad med en gammal glasplåt. Givetvis oanvändbar eftersom den varit i ljus. ;-)
 

Bilagor

  • platkassett2.jpg
    platkassett2.jpg
    27.6 KB · Visningar: 991
Rullfilmskassett "Rada". Den här är dock för Plaubel med tunnare fals, men finns även med fals som passar Voigtländer. Det finns förstås även andra märken av rullfilmskassetter.
 

Bilagor

  • rada1.jpg
    rada1.jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,088
Porträttet på min far som jag har här på Fotosidan är tagen med min Bergheil.

Det tog ett tag innan jag kunde använda kameran, eftersom mattskivan och filmplanet inte stämde riktigt överens. Jag fick justera en del, och gjorde en egen mattskiva.
 
Tack för ditt fantastiska, uttömande svar! Men som med alla bra svar så väcker de även fler frågor!

det säljs och talas ju om 6.5x9 och 6x9. Jag har en Bergheil precis som din. Vissa säger att jag ska ha 6.5x9 film, andra att det är 6x9 som gäller. Vad är rätt?

Sedan hittade jag på ebay en kamera som ser ut att vara av samma model som våra modeller, det är dock ingen Voigtländer. Tror du att optiken och plåtarna passar ändå?

http://cgi.ebay.com/6x9cm-plate-cam...ryZ11717QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Sedan undrade jag vart jag ska vända mig för att få en glasplåt att fylla ut med eller om jag kanske kunde använda matt-skivan istället?!

Vh/ Oskar

ps. Har sett på ditt otroliga porträtt av din far förut och blev då jättesugen på att börja fota med min bergheil!
 
Tartan skrev:
det säljs och talas ju om 6.5x9 och 6x9. Jag har en Bergheil precis som din. Vissa säger att jag ska ha 6.5x9 film, andra att det är 6x9 som gäller. Vad är rätt?
6,5x9 (egentligen 64x89mm) En del skriver "6x9" för att förenkla det.
Sedan undrade jag vart jag ska vända mig för att få en glasplåt att fylla ut med eller om jag kanske kunde använda matt-skivan istället?!


Mattskivan behöver du ju. ;-)

Be en glasmästare skära till några 1mm plexiglasskivor i formatet 64x89mm.

Jag vågar inte säga något om auktionen du länkade till. Jag har köpt många plåtkassetter och ett par rullfilmskassetter som inte passar.

Här är en Voigtländer Avus på eBay, med tre plåtkassetter och en filmpackkassett:
http://cgi.ebay.com/VOIGTLANDER-AVU...0QQihZ017QQcategoryZ11717QQrdZ1QQcmdZViewItem
 
Här är min Voigtländer Bessa med avståndsmätare, från 1938. Den har också heliarobjektiv (3,5/105), men förstås inte lika många möjligheter som Bergheil, men rullfilm är bekvämt ibland.

Jag har några andra kameror för plåtar/bladfilm; skaffade en liten samling med KW Patent Etui-kameror för 6,5x9 med olika objektiv. :)

Det jag saknar nu är bara inspiration för att fota! >:-(
 

Bilagor

  • bessamindre.jpg
    bessamindre.jpg
    37.3 KB · Visningar: 986
Jodå, den auktionen kan nog gå för lågt pris. Troligen passar även de kassetter som inte är Voigtländers, eftersom de kommer med samma kamera.

När du får kassetterna, så dammsug dem. De har ju ett sammetsliknande ljusskydd upptill som är limmat i kassetten. De kan man oftast få loss och dammsuga noga. Sedan limmar man tillbaka dem med kontaktlim.

Som du ser på kassetten på mina bilder ovan, så har "skyddsskivan" (vad tusan är rätt ord på svenska?) en linje med stansade prickar. Det är för att man ska se hur långt man behöver dra ut den för att frilägga filmen innan man fotar. Voigtländers kassetter har inte det, men man kan enkelt göra ett streck med en tuschpenna.
 
Är det 6.5x9 eller 6x9 cm som gäller för Bergheil kameran?! Vart kan man hitta färg 6.5x9 bladfilm?!
 
6,5x9

Jag vet inte om det finns färgfilm i det formatet längre, men annars kan man skära ned 4x5". Ett blad kanske räcker till två (är inte säker på hur stora 4x5" är i millimeter).
 
Är det inte så att 6,5*9 bilder fås med kameror som är gjorda för 620 rullfilm?
6*9 är väl säkert typ 5,5*8,5 eller nå't och är det format som fås ur kameror som laddas med 120 film.

Jag har skaffat en väldigt fin Agfa Billy Compur, men har två problem. Dels så är de långa tiderna väldigt ojämna, frågan är om detta då även gäller de korta. Fokuseringsringen sitter helt fast, fick tips om att försiktigt värma upp objektivet med till exempel en hårtork, tydligen är det fettet som har torkat.

Hur som helst: Finns det i trakterna kring Göteborg någon som kan göra service/reparera en sådan här gammal kamera?
 
Vilken chock. Vilken trygghet det har varit att veta att de har funnits. Vart i all sin dar skall man ta vägen nu med sina antikviteter med åldersbekymmer?
 
Ajdå! Är det någon som vet om det finns 6.5x9 färgbladfilm någonstanns i världen man kan beställa?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.