Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vivitar/Soligor 19-35 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Odén skrev:
Funderar på att köpa en Vivitar/Soligor 19-35 mm "glugg" till min Nikon F80. Billigt ja, men hur är kvalitén. Vill gärna höra syndpunkter eller skall man satsta på sigma 17-35 eller nikor 19-35. Är en glad amatör..

// JOHAN

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=8262

Kort svar: Soligoren är ett helt OK objektiv - framförallt nedbländat ett eller ett par steg, men Sigmas objektiv lär vara ännu bättre. "Bäst" bland vidvinkelzoomarna från tredjepartstillverkarna lär Sigmas 15 - 30 vara, men då kostar den ju en hel del...

Odén, distorsionen förändras inte vid nedbländning, det kan däremot vinjetteringen göra.

Jag har detta objektiv. Har dock aldrig använt det med större bländare än 8 eller nåt, så jag kan tyvärr inte svara på det. Men som sagt, nedbländning påverkar aldrig distorsionen.

Nej.. se inte mitt svar.. hjärnsläpp...

Precis som Jim säger så minskar vinjetteringen...

jaja.. man kan inte ha rätt alltid ;)

Tack..

Tack för era erfarenheter och tips... blir nog ett billigt Soligor att börja med ialla fall.

// JOHAN :)

Ny Tamron 19-35mm

Hej. Det finns en ny Tamron 19-35 mm optik för ca 3000kr. Har känt på den och den verkar klart ok för pengarna. Finns i butik Expert Foto Lidköping. Tfn 0510-65070. Fråga efter Göran. Finns lite info om den på www.ePHOTOZINE.com.

Hoppas du hittar dig något bra.

Re: Ny Tamron 19-35mm

iceman skrev:
Hej. Det finns en ny Tamron 19-35 mm optik för ca 3000kr. Har känt på den och den verkar klart ok för pengarna. Finns i butik Expert Foto Lidköping. Tfn 0510-65070. Fråga efter Göran. Finns lite info om den på www.ePHOTOZINE.com.

Hoppas du hittar dig något bra.

Vet någon om detta objektiv är samma som Soligor/Vivitar etc.? Eller är det ett "eget"? Mått, vikt och närgräns stämmer överens med SOligor, om jag är rätt underrättad...

/Janne

Utseendemässigt är det iaf extremt likt Cosina/Soligor, så jag har svårt att tro att det skall vara någon skillnad.

Ja det är klart. De (Tamron) har väl blivit uppkäftiga i sin prissättning nu efter alla "årets objektiv"-utmärkelser.

Hur sjutton resonerar TIPA egentligen?

Jag har en polare som köpte det och första bilden han tog så gick skiten sönder( det var ett cosina 19-35 för canon eos) bländaren fastande i minsta läget... det gick på gratin men det känne ju lite orsäkert när det blir så

ohls skrev:
Jag har en polare som köpte det och första bilden han tog så gick skiten sönder( det var ett cosina 19-35 för canon eos) bländaren fastande i minsta läget... det gick på gratin men det känne ju lite orsäkert när det blir så

Var troligtvis ett mindre lyckat ex. Jag hade den gluggen under några år och hade aldrig några problem med den. Måndagsex kan man aldrig garantera sig mot...

nä men chansen är väl större när man är inne på billiga delar kolla bara på öb där kan man ju i storsett räkna med att allt går åt helvete inom ett år...

Jag har ett soligor 19-35 som jag är mycket nöjd med. Att det gick sönder första gången var nog mer otur, även om jag kan hålla med om att det känns osäkert. Jag har inte alltid behandlat mitt så snällt men har aldrig haft något problem.

Optiskt sett är jag mycket nöjd, skärpan är bra med någon distorsion samt vinjettering på största bländaren. Något som jag hört ska vara sämre än på de (mycket) dyrare varianterna är risken för flare vid motljus.

Men den största fördelen måste framhållas och det är priset! Svårt att tänka sig många andra saker där man får mer för pengarna.

För att se exempel på bilder tagna med objektivet, gå in här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=10195

ohls skrev:
nä men chansen är väl större när man är inne på billiga delar kolla bara på öb där kan man ju i storsett räkna med att allt går åt helvete inom ett år...

Jo, visst... Men så dåligt är inte objektivet. Jag har haft ett i ett antal år. Förmodligen är Sigmas 17-35 och 15-30 bättre optiskt sett, men huruvida de är bättre rent fysiskt är väl en öppen(-sinnad) fråga. Det går ju inte att göra en sanning av en enstaka händelse - om varje objektiv vore så kasst byggda som det ex som din kompis hade, skulle de knappast finnas kvar på¨marknaden...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar