Annons

Vitbalansfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Nu måste jag få ordning på detta med vitbalansen...alla mina inomhusbilder utan blixt blir vansinningt gula...

Jag har en D50

Om man ska ställa in vitbalansen, använder man vitt papper eller gråkort (om inte gråkort, när använder man gråkort)?

Jag kan ställa in det manuellt, men om jag försöker fokusera på det vita pappret så händer inget eftersom det inte har nåt att fokusera...helt vitt är omöjligt.

Det finns ett alternativ att ställa in den efter en bild.
Vilken bild är idealisk, en som är tagen med ljuset jag vill ha i rummet?(med blixt)
 
Stäng av autofokusen, och exponera manuell fokus mot papperet så funkar det, det är ju ointressant om det nlir skarpt eller inte.
Jag mäter mot ett vitt papper, och det blir bra resultat för mig.
 
Det går att använda både gråkort och vitt papper. Enda "grejen" med att använda vitt papper är att måna vita papper inte är helt vita. Ofta har vita papper en väldigt svag blå ton för att det ska se "riktigt vitt" ut. Detta är dock så lite att man normalt inte behöver bry sig så mycket om det.

För att ställa in vitbalansen:
Ställ kameran i manuell fokus. Rikta kameran mot pappret och se till att det INTE är i fokus. Se till att pappret är belyst av ljuskällan och att det fyller ut hela sökaren. Låt kameran sköta exponeringen och sedan är allt klart.
 
Vilken bild är idealisk, en som är tagen med ljuset jag vill ha i rummet?(med blixt)

Helt rätt! Du ska ställa vitbalansen efter det ljus ditt motiv är i. Jag fotar en hel del på gymnastiktävlingar, där är läktaren ofta i skugga, med lysrör, medan golvet ofta är belyst med en annan typ av belysning. Jag får snällt ta mig ner till golvet och hålla ut mitt vita papper i golvets ljus när jag mäter. Jag brukar använda baksidan på ett vitt CD-fodral i papp. Eller fota domarnas papper med teleobjektiv...
 
Jag vet inte om jag har förstått det här rätt.
Ställer man kameran på "egen vitbalans" eller vad det nu heter och tar sen ett foto på ett gråkort alt. vitt papper. Kan man sen låsa vitbalansen till denna rätta vitbalans?
Eller måste man fota i raw och sedan rätta till det i efterhand efter bilden som är tagen på gråkortet.

Mvh Fredde
 
Senast ändrad:
fredu012 skrev:
Jag vet inte om jag har förstått det här rätt.
Ställer man kameran på "egen vitbalans" eller vad det nu heter och tar sen ett foto på ett gråkort alt. vitt papper. Kan man sen låsa vitbalansen till denna rätta vitbalans?
Eller måste man fota i raw och sedan rätta till det i efterhand efter bilden som är tagen på gråkortet.

Mvh Fredde

Du ställer WB på PRE. Sen håller du in WB-knappen till PRE blinkar (displayen vid avtryckaren). Ta en bild av pappret/gråkortet (helst oskarpt). Om displayen blinkar "good" är det ok. Tryck igen på WB-knappen, så du går ur det läget. Behåll WB = PRE. Kör hårt!

//Lasse

Edit: Såg inte att du hittade metoden i manualen. Och 20D har du också - jag har D70. Äsch glöm det... :)
 
Fotar mycket handboll i dåligt belysta sporthallar. Brukar fota någon lagom skitig reklamskylt eller liknande i hallen, vitt papper brukar inte funka för mig. Har även andvänt mig av handbollsmålet med gott resultat.Kör alltid autofokus när jag fixar vitbalansen, den brukar snurra runt utan att kunna fokusera och ibland hittar den fokus men det spelar ingen roll.

Gunnar
 
Med färg eller svartvitt?

Tar du ett kort med QPkortet först...och sen ställer in vitbalansen efter koret du tog först?
 
Gip skrev:
Med färg eller svartvitt?

Tar du ett kort med QPkortet först...och sen ställer in vitbalansen efter koret du tog först?

Nej, med QPcard justerar på vitbalansen i efterhand. Vitbalansen bör vara hyggligt rätt vid fototillfället. Du använder sedan QPcards mjukvara (gratis, finns på deras webb) för att justera på en testbild. De justeringarna sparar du för att applicera dem på alla andra bilder (där du inte ska ha med QPkortet i bilden ;-)) från samma fototillfälle.

//Lasse
 
En annan"standardlösning" på problemet som jag själv har börjat tillämpa är att fota i RAW-format (heter NEF på Nikon, va?). Då kan du ställa vitbalansen i datorn efteråt och behöver inte fundera på det vid fototillfället. En genväg, men den kräver klart någon minut extra datorarbete/bild.


Detta var dagens sisa inlägg från mig, och det var nummer 899 totalt. I morgon, någonstans på FS, blir det jubileum. Tänk om man kunde skriva något med substans då...

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.