Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalansera mot ett gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Vill gärna ha lite tips på hur jag gör för att få rätt exponering och vitbalans mot ett gråkort.

Tacksam för svar.
 
Se till att fylla ut större delen (gärna hela) sökarbilden med gråkortet. Ta, en bild, kolla så att histogrammet befinner sig i mitten. Välj i kamerans meny egen VB, välj bilden på gråkortet och ställ in vitbalansen på de två trianglarna med den svarta fyrkanten. Dock är detta ett förfarande som trivs bäst i kontrollerbart, konstant ljus.
 
Om du fotar i RAW. Börja med att fotografera gråkortet och använd sedan detta som referens i programmet när du framkallar bilderna. Kräver dock att du fotograferar undr samma ljusförhållanden där du fotograferat gråkortet.

Mvh /Peter
 
Jag har köpt ett gråkort från QPcard som har tre olika grånyanser, mörk/grå/vit. Tar jag ett kort med kortet i bild och sen försöker vitbalansera mot kortet i PS så får jag olika värden beroende på nyans.
Är det någon som vet varför vitbalansen skiljer?
 
Ska jag ha samma inställningar på kameran när jag fotografera gråkortet som när jag tar bilderna.

T.ex 300mm f/2,8 ISO 800 1/250 eller snabbare. Gluggen på full bländaröppning.

Eller jag kan balansera vitpunkten med vilket objektiv eller slutartid som helt.
 
Objektiv och slutartid spelar ingen roll. Det är ljuset som avgör. Ljuset du använde när du plåtade gråkortet ska även användas på resten av bilderna för att det ska fungera. Nytt ljus, nytt gråkort.


edit: med ljuset menar jag alltså temperaturen på ljuset, inte styrkan.

/petter
 
Hej

Funkar det och vitbalansera med en kamera och flytta minneskortet till en annan kamera. Så att jag kan använda samma vitbalans i båda, eller måste jag vitbalansera båda två mot ett gråkort. Båda är Canonkameror.

Tacksam för svar.

Mvh Agneta
 
Vitsen är väl att balansera vid varje nytt fototillfälle, eftersom ljusförållandet skiftar. Om man nu inte plåtar i en idrottshall eller något.

/edit
Aha, nu fattar jag vad du menar... Sorry.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.