Annons

Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)
Vitbalans är en justering av färgerna i en bild så att det som var vitt när bilden togs blir vitt i bilden. Tar du en bild i det sparsamma ljuset från t.ex. en glödlampa kan en vit vägg bli gulaktig, med vitbalansering blir väggen vit.


Johan
 
Jag är inte helt hemma på gråkort, man jag antar att det är ett sätt att sätta gråpunkten i en bild. Ibland behöver jag sätta vit-, grå- och svartpunkterna i Photoshop på bilder som blivit felexponerade.
 
Man kan använda ett gråkort för att ställa vitbalansen, om man kan göra det manuellt på den kamera man har. Ett vitt papper funkar åxå okej, fast en del papper är färgade väldigt svagt blått för att det ska se vitare ut.
Viktigt om man använder ett vitt papper är att det inte blir utbrännt när man ställer vitbalansen.
 
Jag såg på en sida på nätet om en som beskrev hur man kan leka lite med vitbalansen. Jag har knappt hållt en digitalkamera i handen så jag kan ha missuppfattat lite.
Det beskrevs om man mäter vitbalansen på tex ett gult papper och sedan riktar kameran och tar kortet på det man vill så blir färgen på kortet lila, alltså dess motsvarande färg.
Någon som provat?! Om jag hittar sidan så ska jag länka till den.
 
Visst fungerar det. Men om du har ett bildredigeringsprogram så kan du ta en "normal" bild och justera denna i efterhand. Det vore ju synd och du tog en bra smurfblå bild och sedan kom på att du vill ha den i naturliga färger :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.