Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

UrbanJ

Aktiv medlem
Finns det någon som kan beskriva ALLT om vitbalans vad man bör ha och när, kelvin eller program ??

Någon som vet en bra bok eller någon artikel på nätet eller något.
Jag håller på att bli tokig på vitbalansen, får nästan aldrig till rätt stämning. Tex om det är kväll så vill man kanske ha med det vasrma ljuset från solen, men på auto blir det som det blir, kör man då på tex solen eller skugga så kan det bli bättre men aldrig riktigt bra.
TIPS OCH INFO ÖNSKAS !

tack på förhand.
 
Om du använder RAW så används inte vitbalansinställningen förrän vid konverteringen så då kan du välja i efterhand.

Alternativt kan du använda user läget på vitbalansen och balansera mot ett gråkort.

Eller kanske ett färgat kort för att få fram andra toner i bilden.

Rent praktiskt i Photoshop brukar jag använda leves och den grå pipetten (i mitten) och sedan markera något som är grått.
 
Pringles lock eller kaffe filter. Skjut genom locket eller filtret och använd bilden för att kalibrera användar vitbalans. Ett pringles lock ger något för kall vitbalans. Kaffe filter skall fungera bättre, men jag finner det mycket enklare att bära med mig ett pringles lock än kaffe filter. Dessutom ser man inte riktigt lika fånig ut när man fotograferar genom pringles lock. Absolut bäst lär vara en ExpoDisc, http://www.expodisc.com/ fast för mig är det lite väl mycket pengar för något som jag kan åstadkomma nästan lika väl med ett pringles lock.

För att få rätt stämning i bilder måste dock råa bilder vara bäst så du kan justera den som du önskar i efterhand. Det är ju inte alltid den äkta vitbalansen är den "bästa".
 
Ja precis varför inte.
Men om man ser filmkamera så har vanlig dia film etx fast värde på 5800kelvin, där fångar man stämningarna mkt bra !
 
Det är hela poängen. Bilden blir vit. Låt sedan kameran använda den som kalibreringsbild för "Custom Whitebalance", så räknar den ut korrekt vitbalans. Givetvis skjuter du sedan utan locket framför :)

Har bara provat med Canon Digital Rebel, men jag antar att andra kameror har en liknande funktion för vitbalans.
 
hahaha....jag var nog grymt trött igår. Det jag ville veta var diametern om de passade till mina objektiv. Jag får nog köpa mig en tub och mumsa i mig lite chirre så jag är piggare när jag skriver inlägg... :D
 
Om man nu ska använda sig av t.ex. ett pringles lock:

Visst måste jag ta ett kort varje gång ljuset ändras, t.ex om jag fotar i ett rum där lysrör är ljuskällan eller i ett rum med mycket soljus!?

Hur långt ifrån kameran sätter jag det? Är tanken att rummets ljus ska belysa locket?

Använda blixt mot locket, beror det på om jag ska använda den vid den "riktiga" exponeringen?

intressant ämne

/Ante som fotar mest JPEG
 
Ett pringles lock passar ganska precis på en 72mm lins. Locket skall sättas direkt framför linsen (som ett filter), och processen måste uprepas när du byter miljö. Tanken är att locket i sig släpper igenom det naturliga ljuset i rummet. Vissa föredrar att skjuta mot ljuskällan, personligen skjuter jag mot scenen jag vill fotografera. Processen med blixt är den samma. Om du har större diameter än 72mm så är det två stycken kaffefilter som gäller. För JPEG skjutare är tricket oumbärligt, speciellt i situationer med flera ljuskällor.
 
Skaffade nyss ett 82 mm Sigma. Menar du att jag då ska "skjuta" GENOM två filter eller att jag måste ha två st för att täcka hela linsen.

Ante
 
AKA skrev:
Skaffade nyss ett 82 mm Sigma. Menar du att jag då ska "skjuta" GENOM två filter eller att jag måste ha två st för att täcka hela linsen.

Ante

Du behöver inte fylla hela bilden utan bara mitten, eller runt 30%...? I den engelska manualen (sid 52 i PDF filen) till 300D står det "The plain, white object should fill the viewfinder center."
 
Pringelslock

Hej

Hoppas att jag väcker liv i denna tråden. Jag tycker inte att min 350D hittar rätt vitbalans när jag kör på automatik läget. Känner inte alltid för att plåta i RAW läget eftersom det genererar en del extra arbete.

Pringelslocken verkade vara en lysande idé. Tyvärr så är dessa lock nuförtiden helt transparanta. Finns det andra tips förutom kaffefilter?
 
Ett enklare sätt och mer korrektare är att använda dig av sk QP-kort. De kostar ca 180 kr på Yfo för 15 stycken.

Du tar bara en referensbild på kortet i bekysningen och så kan du korrigera perfekt via PS.

Hej Hopp Hästgalopp !!!


Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 
Antar att du menar att jag tar i RAW format?

Tycker det är besvärligt att korrigera en jpeg-bild med fel vitbalans - även med pipettens hjälp i kurvor/nivåer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.