Det mänskliga ögat vitnalanserar hela tiden, därför uppfattar vi ljuskällor som tämligen vita, oavsett deras egentliga färg. Tex uppfattar vi vanligt glödlampsljus som vitt, fast det egentligen drar åt det gula hållet. Kameran måste också vitbalansera, det kan göras genom att ställa in auto vitbalans. Då sköter kameran detta själv så man slipper tänka på det. I vissa situationer vill man dock ha kontroll över vitbalansen, då får man vitbalansera manuellt, alltså tala om för kameran att tex det gula glödlampsljuset är vitt. Då ställer kameran in sig så gult ljus blir vitt på bilden.
Man kan också vitbalansera i efterhand i valfritt bildbehandlingsprogram som klarar detta. Går utmärkt med både JPEG och RAW bildformaten, även om RAW är bättre lämpat för detta. Då klickar man med färgpipetten på en valfri yta i bilden som man vill ha vit, programmet justerar därefter bilden så att det man klickat på blir vitt (snarare är det ju så att det man klickar på är åt det grå hållet, men med ett färgstick. Programmt justerar då så att det grå verkligen blir grått, dvs vitbalanserar). Observera att alla färger i bilden påverkas av vitbalanseringen, inte bara det man ställt in som skall vara vitt. Vitbalanserar man tex efter gult glödlampsljus, blir tex blått i bilden ännu blåare. Detta gäller oavsett om man vitbalanserar direkt i kameran, eller i efterbehandlingen.
Ett gråkort kan man använda för att vitbalansera mot. Man riktar kameran mot gråkortet, som man håller i det aktuella fotoljuset, och talar om för kameran att detta skall vara "vitt", alltså det blir inte tex gulgrått, eller blågrått i den färdiga bilden, utan bara grått.
Konsultera manualen för hur man vitbalanserar i just din kamera. Vitbalansering kan drivas till en hel vetenskap, detta är en enkel förklaring.