Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnicaÅ

Medlem
När man ska ha ordning på vitbalansen, så ser man till att vid fotograferingen ta en bild med ett gråkort. Korrekt?

Vad bör kameran vara inställd på?

Jag jobbar sedan i Lightroom och kan som jag förstår ställa vitbalansen där.

Undrar också...när är det viktigast att se till att vitbalansen är korrekt? Är det vid bilder på snö samt bröllop (vitklänning/svart kostym) eller är det tvärtom?

För det första beror det på om du fotar i RAw eller JPG. Om du fotar i Raw är det lätt att vitbalansera i LR mot snön.
En bröllopsklänning kan vara värre. Kläder innehåller ofta optiska vitmedel vilket gör att de ger fel vitbalans.
Ett tips om du skall skaffa ett färg/gråkort är att titta på Xrite Passport Colorchecker card. Förutom vitbalansen hjälper det dig att få ut rätt färger från kameran genom att skapa en profil i LR avstämd efter ljuset du fotar i.
Jag använder det själv och tycker det ger mig mycket bättre färger ur kameran än Adobes standardprofiler.

Som vanligt beror allting på vilka krav man har. Det finns ingenting som man "ska" eller "måste".

Man kan justera vitbalansen i efterhand i Lightroom, oavsett om man fotar i RAW eller JPG, och oavsett om man använder gråkort eller inte.

Om man fotar i RAW så har man lite större justeringsmån än om man fotar i JPG.

Om man använder gråkort så har man en känd referens som man kan klicvka på för att få korrekt vitbalans. Men det är inte alltid man vill ha "korrekt" vitbalans... den kan ibland bli lite för kliniskt korrekt. Ofta vill man ha en liten svag ton av värme eller kyla i bilden för att förmedla en känsla.

Om man inte använder gråkort så får man gå på känslan, eller så har man något annat i bilden som ska vara neutralt (vitt eller grått) som man kan använda som referens. Visst, det blir ingen vetenskapligt korrekt vitbalans kanske, men det duger säkert utmärkt.

Som vanligt beror allting på vilka krav man har. Det finns ingenting som man "ska" eller "måste".

Man kan justera vitbalansen i efterhand i Lightroom, oavsett om man fotar i RAW eller JPG, och oavsett om man använder gråkort eller inte.

Om man fotar i RAW så har man lite större justeringsmån än om man fotar i JPG.

Om man använder gråkort så har man en känd referens som man kan klicvka på för att få korrekt vitbalans. Men det är inte alltid man vill ha "korrekt" vitbalans... den kan ibland bli lite för kliniskt korrekt. Ofta vill man ha en liten svag ton av värme eller kyla i bilden för att förmedla en känsla.

Om man inte använder gråkort så får man gå på känslan, eller så har man något annat i bilden som ska vara neutralt (vitt eller grått) som man kan använda som referens. Visst, det blir ingen vetenskapligt korrekt vitbalans kanske, men det duger säkert utmärkt.
Kan bara hålla med dig. Även om jag kan ställa vitbalansen tekniskt korrekt med Passport Colorchecker så vill jag gärna behålla lite av det varma ljuset inomhus. Det är ju lätt fixat genom att dra upp bilden några kelvingrader.

Om du inte testat att använda gråkort, eller ett vitt A4 för att hitta rätt vb så tycker jag att du skall testa! Det funkar verkligen. Resultatet blir klart mer naturtroget.

Men som nämnts så går det att redigera detta i efterhand. :)

Jag känner mig klart mer proffsig när jag anpassar vb på plats.

Ett tips om du skall skaffa ett färg/gråkort är att titta på Xrite Passport Colorchecker card. Förutom vitbalansen hjälper det dig att få ut rätt färger från kameran genom att skapa en profil i LR avstämd efter ljuset du fotar i.
Kan bara hålla med om att den nämnda produkten gör färgbalanseringen enklare. Som namnet säger är gråkort och färgprofil inte mycket större än ett pass som förvaras i "plastbok".
Jag köpte egentligen produkten för profileringen, men jag använder mest gråkortet. T.ex brukar min kompaktkamera ge gula bilder inomhus, men med manuell justering mha av gråkortet blir färgerna utmärkta.
Har testat att fotografera färgprofilen och gjort en ny profil till kameran för det aktuella tillfället och sedan jämfört med färgprofilen på skärm kontra verkligheten. Det är nästan 100% match.
Jo, profileringsvertyget kräver att skärmen nyligen är kalibrerad.

Har även testat lite vinterfotografering fotografering i skuggiga områden. Med profileringen slipper jag gissa vad som skall vara vitt och vad som skall vara grått.

Personligen tycker jag att det är ett lyft.

Kan bara hålla med om att den nämnda produkten gör färgbalanseringen enklare. Som namnet säger är gråkort och färgprofil inte mycket större än ett pass som förvaras i "plastbok".
Jag köpte egentligen produkten för profileringen, men jag använder mest gråkortet. T.ex brukar min kompaktkamera ge gula bilder inomhus, men med manuell justering mha av gråkortet blir färgerna utmärkta.
Har testat att fotografera färgprofilen och gjort en ny profil till kameran för det aktuella tillfället och sedan jämfört med färgprofilen på skärm kontra verkligheten. Det är nästan 100% match.
Jo, profileringsvertyget kräver att skärmen nyligen är kalibrerad.

Har även testat lite vinterfotografering fotografering i skuggiga områden. Med profileringen slipper jag gissa vad som skall vara vitt och vad som skall vara grått.

Personligen tycker jag att det är ett lyft.

Profileringsverktyget kräver ingen profilerad skärm. Den struntar helt i vad man ser på skärmen. Den jämför Passports color chart med dess kända färgers nyans och korrigerar profilen så det avfotograferade kommer så när som möjligt.
För Canon kameror som jag använder är det ett klart lyft. Vägkoner som är orange blir gärna röda i standard. Canon drar gärna upp rött för mycket.
Vissa gröna och blå nyanser kommer också fram mycket bättre. Med rätt profil behöver jag aldrig dra på kontrast och saturation lika mycket. Det blir mycket bättre färger direkt och gynnar bilden genom att man inte behöver dra på förstärkningen i kontrast eller saturation som i sin tur ökar brus och defekter.

Bumpar lite

Kan någon beskriva hur man gör, steg för steg, för att skapa och använda en sådan ny färgprofil?

Du fotograferar ett Xrite colorchart i det ljus du fotograferar. Eller tar en bild i solljus och en i skugga.
Sedan tar du in raw-bilderna i t.ex. LR och kör en plug-in som exporterar ut dina profilblder i .dng coh kör de genom x-rites plug-in som analyserar färgerna och skapar en korrigering för LR.
Denna döper du till vad du vill och kan lägga den på bilderna som är tagna i det ljuset.
Sök på Colorchecker passport så hittar du instruktionsfilmer som förklarar detta i mer detalj.

Förutom gråkort/vitkorts-delen, har jag någon användning av x-rite på en Linux-kärra? Gråkort/vitkort vet jag hur jag ska göra med.

Mvh,
Richard

Om du inte testat att använda gråkort, eller ett vitt A4 för att hitta rätt vb så tycker jag att du skall testa! Det funkar verkligen. Resultatet blir klart mer naturtroget.

Ett "vitt" A4 kan om man har tur vara utmärkt för att sätta vitbalans i glödlampsljus, men är värdelöst i alla andra sorters ljus. Alla vita kontorspapper innehåller optiskt vitmedel och är inte spektrumneutrala. Den lite blåa tonen kan, om man har tur, ge en precis lagom varm ton åt inomhusbelysning, men då ska man ha rätt mycket tur. I all annan belysning blir det inte bättre än att använda AWB.

Så använd inte ett vitt A4 för att vitbalansera; det blir nästan garanterat fel. Det finns skäl till att riktiga vitreferenser kostar en hel del mer. Men ändå finns vanligt papper som är betydligt närmre neutralt i färghänseende, hushållspapper utan optiskt vitmedel, det som ser lite smutsgrått ut, eller motsvarande toalettpapper.

Ang profilering...

Jag har både XriteColorChecker Passport och CPCard. Båda är tvekslöst bättre än Adobe/originalprofiler och jag måste säga att QP Card är bäst. Framförallt de så känsliga hudtonerna sätter QPCard bättre. Sen upplever jag profilerna som lite mer förlåtande i trixigare ljusförhållanden jämfört med Xrite - om man inte har skapat en specifik profil för just detta ljus vill säga.

Ovanstående gäller profilering av 5D Mark2 vars filer framförallt behöver lite vägledning i det röda området, men jag har även kört QPCard på D700:eek:r med mycket bra resultat.

Har du en vit yta på ditt foto är det bara att pricka för den med Linux/Picasa och du har vitbalansen. Att reglera mängden RGB röd, grön och blå fungerar i nästan alla bildbehandlingsprogram. Bara litet jobbigt för otränat öga. Vit referensyta finns vanligen på skärmen. Okalibrerad bör ju också ge rätt om man vet att ytan är vit i verkligheten.

Jag har både XriteColorChecker Passport och CPCard. Båda är tvekslöst bättre än Adobe/originalprofiler och jag måste säga att QP Card är bäst. Framförallt de så känsliga hudtonerna sätter QPCard bättre. Sen upplever jag profilerna som lite mer förlåtande i trixigare ljusförhållanden jämfört med Xrite - om man inte har skapat en specifik profil för just detta ljus vill säga.

Ovanstående gäller profilering av 5D Mark2 vars filer framförallt behöver lite vägledning i det röda området, men jag har även kört QPCard på D700:eek:r med mycket bra resultat.

Bättre eller sämre tycker jag är svårt att snacka om i dessa sammanhang. Däremot olika resultat. Passport ger bilder med högre färgmättnad, vilket kan göra dem lite känsligare att redigera. QPCard ger något mindre intensiva färger som gör det lättare att öka mättnaden i råkonverteraren. Jag föredrar QPCard.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar