iSolen.se
Guest
Jag är förstås tacksam för alla spm tar sig tid att ge synpunkter, men många av svaren går faktiskt ut på att man antingen inte _bör_ sträva efter konsekvent vitbalans, alternativt skita i att göra det i kameran och enbart justera ad hoc i post.
Jag respekterar förstås de uppfattnimgarna, men de är faktiskt inte ett svar på frågan jag ställt, och de hjälper mig inte att ippnå det jag är ute efter.
Om det uppfattas som otacksamhet beklagar jag, för det är inte avsikten, jag är bara ute efter att lösa, eller i vart fall reducera, ett problem.
Det jag närmast lutar åt att pröva är gråkort/ x-rite color checker eller liknande, men jag ska läsa på lite mer om det
Lita på svaren, visst gråkort fungerar lokalt men det kommer slöa ner ditt fotograferande utan att du vinner nämnvärt i efterbehandlingen. Körde du inte Nikon? Den anses väldigt bra på autovitbalanseringen.
Sen tror jag du får förklara vad du menar med konsekvent vitbalansering. Eftersom ljuset alltid kommer från flera källor finns det ingen idealvitbalansering ens med gråkort. En röd tröja i bilden och allt som har en yta åt det hållet får en röd ton. Det är riktnings och positionsberoende. Det finns en anledning att reklamfotografer ofta vitbalanserar delar av bilder, och med vitbalansering menar jag det vidare begreppet som även plockar stick.
Det finns ingen korrekt konsekvent vitbalansering ens i teorin.