Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans vid växlande molnighet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är förstås tacksam för alla spm tar sig tid att ge synpunkter, men många av svaren går faktiskt ut på att man antingen inte _bör_ sträva efter konsekvent vitbalans, alternativt skita i att göra det i kameran och enbart justera ad hoc i post.

Jag respekterar förstås de uppfattnimgarna, men de är faktiskt inte ett svar på frågan jag ställt, och de hjälper mig inte att ippnå det jag är ute efter.

Om det uppfattas som otacksamhet beklagar jag, för det är inte avsikten, jag är bara ute efter att lösa, eller i vart fall reducera, ett problem.

Det jag närmast lutar åt att pröva är gråkort/ x-rite color checker eller liknande, men jag ska läsa på lite mer om det

Lita på svaren, visst gråkort fungerar lokalt men det kommer slöa ner ditt fotograferande utan att du vinner nämnvärt i efterbehandlingen. Körde du inte Nikon? Den anses väldigt bra på autovitbalanseringen.

Sen tror jag du får förklara vad du menar med konsekvent vitbalansering. Eftersom ljuset alltid kommer från flera källor finns det ingen idealvitbalansering ens med gråkort. En röd tröja i bilden och allt som har en yta åt det hållet får en röd ton. Det är riktnings och positionsberoende. Det finns en anledning att reklamfotografer ofta vitbalanserar delar av bilder, och med vitbalansering menar jag det vidare begreppet som även plockar stick.

Det finns ingen korrekt konsekvent vitbalansering ens i teorin.
 
Det jag närmast lutar åt att pröva är gråkort/ x-rite color checker eller liknande, men jag ska läsa på lite mer om det

X-rite color checker är ett bra verktyg, även om det inte löser problemet som du frågar efter i tråden. Det blir fortfarande inte möjligt att få ett genomgående neutralt resultat med växlande ljus, utan fortfarande måste man pilla lite med bilderna i efterbehandlingen.

Ett vitbalanseringskort kan vara en stor hjälp vid tagningen, särskilt om man kan lägga in det någonstans i bilden, så att man har ett objekt att vitbalansera för med pipetten.

Och du bör vara medveten om att det finns en hel del skräp i branschen, och att gråkort inte är vad vi använder för vitbalans. Gråkort var ett hjälpmedel vi använde förr, för att kunna hitta rätt exponering med en ljusmätare för mätning av reflekterat ljus. Kodaks gråkort är inte neutrala, och jag har ännu inte sett något gråkort som är neutralt, dvs har lika reflektans för alla våglängder i spektrum.

Jag har ett WhiBal vitbalanskort, och det fungerar bra. Men kortet jag har är för litet för att ställa vitbalans direkt i kameran. Jag har hittat en tillräckligt neutral vit plast, som jag har skurit till i lagom stora bitar för att använda till vitbalansering - både direkt i kameran och vid råfilsbearbetning. Det är löjligt billigt, för det är plasten i Skånemejeriers tvåliters mjölkdunk. Tillräckligt nära neutralt för att fungera, och i alla fall otroligt mycket bättre än både Kodak gråkort och de gråkort som man kan köpa på MediaMarkt.

Så förslaget om att sätta en neutralvit näsduk i fickan på brudgummen var inte på skoj. Det funkar faktiskt, och det svåraste är att hitta den där neutralvita näsduken. Nästan allt vitt tyg innehåller optiskt vitmedel, som omvandlar UV-strålning till blått och kortvågigt blått till något mindre kortvågigt blått. Det duger inte att vitbalansera med. Men kan du hitta någonting som är tillräckligt neutralt, dvs reflekterar i stort sett alla vågländer lika, så kan det funka. Om man till exempel tillverkar en "näsduk" av den där mjölkförpackningen och sticker den i bröstfickan på brudgummen, så har man en mycket bra utgångspunkt för vitbalansering.

Med lite fantasi kan man kanske komma på något sätt att lägga in ett vitbalanskort någonstans i sina bilder; kanske i kanten så att man sedan skär bort det.

Men hur du än vänder det, kommer du inte undan att ljuset ständigt växlar, och att vi mycket sällan har ett genomgående likadant ljus. När vi kör med konstljus i studio kan vi ofta ha precis samma balans i alla bilder, men så fort det finns ett antal okända med blir det svårare.
 
Tack Urban! Det där är ett lysande svar och fångar exakt vad jag är ute efter. Jag är inte ute efter mirakel eller att upphäva naturlagarna, utan efter ett praktiskt sätt att reducera efterarbetet.

Skåne-mejeri-plasten var kreativt! :)

Nösduksknepet är säkert bra, men det är inte brudpar utan t.ex folk i arbetskläder, bikers etc så det sätter sina begränsningar. Miljön kan vara byggarbetsplatser eller grafitti-bombade betongkonstruktioner där alla färgfält i olika färger gör att kamerans auto-vitbalans ibland varierar väl mycket, särskilt då som sagt om växlande molnighet och eller tidpunkt gör att ljuset skiftar mycket.
 
Tack Urban! Det där är ett lysande svar och fångar exakt vad jag är ute efter. Jag är inte ute efter mirakel eller att upphäva naturlagarna, utan efter ett praktiskt sätt att reducera efterarbetet.

Skåne-mejeri-plasten var kreativt! :)

Nösduksknepet är säkert bra, men det är inte brudpar utan t.ex folk i arbetskläder, bikers etc så det sätter sina begränsningar. Miljön kan vara byggarbetsplatser eller grafitti-bombade betongkonstruktioner där alla färgfält i olika färger gör att kamerans auto-vitbalans ibland varierar väl mycket, särskilt då som sagt om växlande molnighet och eller tidpunkt gör att ljuset skiftar mycket.

Man låter ju inte näsduken eller vad man nu har för pryl vara kvar utan bara när man balanserar.

Så bikern behöver inte vara rädd för att få en näsduk i bild :)

Tänk på riktningen också, hur man riktar prylen spelar roll för ljusets färg.
 
Tänk på riktningen också, hur man riktar prylen spelar roll för ljusets färg.

Det finns två idéer om hur man riktar vitbalanskortet. Endera riktar man det mot ljuskällan, eller från motivet mot platsen man ska ta bilden ifrån. Den senare varianten tar hänsyn till reflexljus och alla obekanta ljuskällor som kan finnas med. När man mäter vitbalans mot ljuskällan är det den huvudsakliga ljuskällans färg man balanserar för. När man vill att färgningen från reflexljus ska finnas kvar, vitbalanserar man för ljuskällan.
 
Det finns två idéer om hur man riktar vitbalanskortet. Endera riktar man det mot ljuskällan, eller från motivet mot platsen man ska ta bilden ifrån. Den senare varianten tar hänsyn till reflexljus och alla obekanta ljuskällor som kan finnas med. När man mäter vitbalans mot ljuskällan är det den huvudsakliga ljuskällans färg man balanserar för. När man vill att färgningen från reflexljus ska finnas kvar, vitbalanserar man för ljuskällan.

Återigen matnyttigt inlägg :)
 
Det finns två idéer om hur man riktar vitbalanskortet. Endera riktar man det mot ljuskällan, eller från motivet mot platsen man ska ta bilden ifrån. Den senare varianten tar hänsyn till reflexljus och alla obekanta ljuskällor som kan finnas med. När man mäter vitbalans mot ljuskällan är det den huvudsakliga ljuskällans färg man balanserar för. När man vill att färgningen från reflexljus ska finnas kvar, vitbalanserar man för ljuskällan.

Det är precis som med ljusmätare :) Infallande eller reflekterande ljus. Fotografen får välja hur han riktar kortet så det blir som denne tänkt. Siktar man mot den röda tröjan blir det fel. Siktar man mot den blå himlen blir det inte heller rätt osv. Att kortet är helmatt är mycket viktigt. Vad de flesta ändå gör är att rikta mot kameran.

Sen kan man ju roa sig med att fundera på hur man gör med stick som kommer från t ex en gul fasad som inte är helt ovanligt om man som här fotar på stan. Jag kör photoshop på del av bilden.
 
Det är precis som med ljusmätare :) Infallande eller reflekterande ljus. Fotografen får välja hur han riktar kortet så det blir som denne tänkt. Siktar man mot den röda tröjan blir det fel. Siktar man mot den blå himlen blir det inte heller rätt osv. Att kortet är helmatt är mycket viktigt. Vad de flesta ändå gör är att rikta mot kameran.

Sen kan man ju roa sig med att fundera på hur man gör med stick som kommer från t ex en gul fasad som inte är helt ovanligt om man som här fotar på stan. Jag kör photoshop på del av bilden.

Jovisst, men som jag ser det är det ett lite senare problem, jag har sas. hellre bilder som hamnar 85% acceptabelt än 45%, eller vilka siffror man nu än väljer.

Delvis är det för att jag när jag ska skicka bilder för urval så vill jag inte lägga ner en massa tid på retusch för bilder som person ändå inte väljer, men jag vill inte att de ska välja bort en bild för att hen tycker den ena eller andra har "finare" färger. Därför tycker jag det är viktigt att ha någorlunda jämnhet mellan bilder och serier. Dessutom använder jag ofta min iPad med WiFi-kopplingen för att kunna visa/göra grov-urval redan vid/efter tagning men innan jag lyfter in bilderna i datorn.
 
Det jag närmast lutar åt att pröva är gråkort/ x-rite color checker eller liknande, men jag ska läsa på lite mer om det

Gråkort är det säkraste. Du ber personen hålla det för referensbild och tar sedan de riktiga bilderna. Närmare än så kommer du inte 100-procentig vitbalans. Detta förutsätter dock att du fotar i RAW.

Fotar du JPG måste du skapa en ny vitbalans utifrån referensbild för varje person du fotograferar. Det går men är resurskrävande.
 
Det blev ett sånt WhiBa G7 och jag tänkte som så att dels testa att sätta vitbalansen i kameran med, dels testa att bara ta referensbilder före/efter för att lättare kunna ställa i batch.

Sen får jag se om det första steget är värt besväret, men att ta ett par extra bilder med kortet med, alternativt i en kant som man sen kan beskära borde ge lite av det jag är ute efter i alla händelser.

Jag tror det blir bra.

Tack för alla synpunkter och kommentarer!
 
Att automatiskt få konsistent vitbalans rakt ut ur kameran är tyvärr inte ens teoretiskt möjligt (det blir olika "gissningar" för varje mätning / varje bild). Åtminstone inte förrän någon har lyckats stoppa in AI i kameran med motsvarande analyskapacitet som den mänskliga hjärnan har i detta avseende, vilket ingen av oss nu levande lär få uppleva i alla fall...
Det finns en studie som anger nåt slags medianvärde för när singulariteten väntas inträffa till år 2040 (baserat på ganska många människors bedömning). Det finns rätt många som lever nu som kommer att leva om cirka 25 år, och långt innan singulariteten inträffar kommer en kamera att kunna göra lika bra vitbalansbedömning som en människa.

Tills dess kör jag med RAW, auto-vitbalans i kameran och vitbalanserar i efterbehandlingen efter behov. Det ger minst bök under själva fotograferandet.
 
Jovisst, men som jag ser det är det ett lite senare problem, jag har sas. hellre bilder som hamnar 85% acceptabelt än 45%, eller vilka siffror man nu än väljer.

Delvis är det för att jag när jag ska skicka bilder för urval så vill jag inte lägga ner en massa tid på retusch för bilder som person ändå inte väljer, men jag vill inte att de ska välja bort en bild för att hen tycker den ena eller andra har "finare" färger. Därför tycker jag det är viktigt att ha någorlunda jämnhet mellan bilder och serier. Dessutom använder jag ofta min iPad med WiFi-kopplingen för att kunna visa/göra grov-urval redan vid/efter tagning men innan jag lyfter in bilderna i datorn.

Om du har en bildserie med samma ljus många bilder så måste det enklaste vara arr öppna en i Camera raw o där ställa vitbalansen med färgpipetten gäller bara att hitta den neutralgråa delen i bilden sedan justerar du i rawkonv med alla dess inställningar o sedan sparar du Camera raw inställning o då läggs det på samtliga bilder i mappen eller kortet.

Har du olika ljus på andra bilder som skiljer mycket får göra samma sak med dom när du är klar med dom andra. Visst ett gråkort underlättar ibland jag brukar ibland köra det på stora porträtt serier med många människor samt vid konstant samma ljus alltså studioblixtar.

På tex på vinter när jag fotar interiör kan tex en bild mot fönster skifta rejält (går ofta mot blått) o ställer du dig sedan vid fönstret fotar inåt o det är dessutom glödlampsljus så går det gärna åt det varma hållet gult tex då är det oftast lite mer meck att få bilderna att lira med varandra men det finns många sätt art höra det på jag brukar använda det snabbaste enklaste sättet oftast i raw conv.
 
Om du har en bildserie med samma ljus många bilder så måste det enklaste vara arr öppna en i Camera raw o där ställa vitbalansen med färgpipetten gäller bara att hitta den neutralgråa delen i bilden sedan justerar du i rawkonv med alla dess inställningar o sedan sparar du Camera raw inställning o då läggs det på samtliga bilder i mappen eller kortet.

Har du olika ljus på andra bilder som skiljer mycket får göra samma sak med dom när du är klar med dom andra. Visst ett gråkort underlättar ibland jag brukar ibland köra det på stora porträtt serier med många människor samt vid konstant samma ljus alltså studioblixtar.

....

Kör du gråkort i studio? Tycker du det behövs? Iofs, jag balanserar mot den vita bakgrunden när auto-wb inte blir rätt. Borde nog ställa in WB på blixt och nöja mig men jag upplever inte ens studio som riktigt färg-ren.
 
Jag kör till t.o.m. färgkarta i vissa situationer när färgåtergiviningen är viktig, alltså även i studio. Dessutom med xrite så är det lätt med att få en konsekvent varmare ton då det finns en extra palett för detta. Är det en fotosession och inte snabba ryck så är det ju en snabbis att plåta det i farten.
 
Jag kör till t.o.m. färgkarta i vissa situationer när färgåtergiviningen är viktig, alltså även i studio. Dessutom med xrite så är det lätt med att få en konsekvent varmare ton då det finns en extra palett för detta. Är det en fotosession och inte snabba ryck så är det ju en snabbis att plåta det i farten.

Det låter bra men jag rör på mig för mycket, ljuset har olika färg beroende på riktning så det blir att snällt justera WB i efterbehandlingen per bild för min del. Vita bakgrunden är en hjälp men visst en färgkarta vore bäst. Har nog inte heller den tiden / tålamodet.
 
Kör du gråkort i studio? Tycker du det behövs? Iofs, jag balanserar mot den vita bakgrunden när auto-wb inte blir rätt. Borde nog ställa in WB på blixt och nöja mig men jag upplever inte ens studio som riktigt färg-ren.

Sorry fel skrivet av mig jag kör färgkarta för att få rätt hudtoner på enkelt sätt men det brukar oftast sluta med att jag glömmer färgkortet hemma ändå.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar