Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans vid skidfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
jag resonerar som så att det är oehört dumt att inte vara medveten om att det kan släppa oavsett hur försiktig man än är. Åker man offpist så finns alltid risken, och då är det oehört dumt att stå nära. Eller hur?

Vill man ha det helt riskfritt så får man åka i inomhusbacken i London lr nått. Det är ju inte ens ovanligt att det går laviner in i pistsystem.

Och nu handlar det ju dessutom om colouiråkning. Då kan man ju inte stanna på vilket ställe som helst för att fota/vänta.
 
Jag håller med dig alexander...ta ett tele! Ska du ut på branta väggar eller couloirer i Alperna så ska du stå långt bort från åkaren. å så himla mycket tyngre blir det inte om du inte ska göra några extrema toppturer.

Men var försiktig, lavinrisken kommer nog oxå vara ganska hög med tanke på den varierande temperaturen. var i bergen för 2 veckor sedan och det var inte kul, 4 i lavinrisk. ganska opassande för att åka en couloir.


hellre feg än död
 
Jo självklart kommer vi vara försiktiga, Kommer åka med en guide de flesta dagar och då får vi ju lite på att han tar de rätta besluten om var det är ok att åka.
 
caman399 skrev:
Jag håller med dig alexander...ta ett tele! Ska du ut på branta väggar eller couloirer i Alperna så ska du stå långt bort från åkaren.

Ja, om ni bara är ute efter att ta bilder kanske man lägger ner tid på att pulsa 30 minuter eller mer för att komma i position för en bild, men orkar dina kompisar vänta?

Skulle vara roligt att se resultatet efter denna tur och då gärna korridoråkningen.
Har själv aldrig plåtat i korridorer pga lutningen och det minimala svängutrymmet som finns.

Lycka till!
 
Självklart kommer fokus ( ;P ) ligga på skidåkningen. Fyra dagar kommer vi åka med guide. Antagligen kommer möjligheterna till fotografering vara rätt små då.Men om/när det ges möjlighet så måste ju kameran vara med :) Första dagen vi åker kommer dock vara utan guide. Så då kommer jag ta med 17-70 + 70-200 med telet monterat och testa hur de känns. Sen får vi se om jag minskar på utrustningen.

Och blir det några vettiga bilder så slänger jag upp, men är ju medveten om att jag inte har så mycket tid att fotografera så risken finns att det inte blir några bra. Men försöka kan man ju.
 
Har nu provpackat skidryggsäcken med:

spade
sond
lowe pro topload zoom med
20d med monterat 70-200/2.8 och ett 17-70 bredvid. Blev inte speciellt tungt. Åkte de flesta dagar förra säsongen med liknande vikt på ryggen. Så det här ska nog gå :)
 
nej det ska oxå med. Men kan inte ha på det med linsskyddet, så det blir till att skruva av och på hela tiden tyvärr :(
 
En fundering:

När man ställer in vitbalans genom att rikta kameran mot snön så får man inte alltid det man vill ha. Snö i skugga har t ex en blåaktig ton, medan snö i eftermiddagssol har en gulaktig ton. Det gäller att veta vad man är ute efter och ställa in därefter. Ofta tror jag att det är mer praktiskt att ställa in på "sol" när solen skiner och "molningt" när det är molnigt, och sedan finjustera i datorn senare.

Synpunkter från proffsen?
 
De flesta bilder som hitills visats har varit överexponerade. Så vit är inte snö, man ska kunna se skillnader i snön, och se naturlig ut.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.