Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans vid nattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag har äntligen införskaffat en Canon EOS 300D! En av anledningarna är att jag ska försöka använda den till dokumentation av mitt arbete, vilket då jag är belysningsplanerare innebär att fotografera belysta miljöer i skymning/mörker (när belysningen är tänd och det också syns att den är tänd). Det lär ju kräva en hel del träning, minsann, men skam den som ger sig!

Därför har jag funderat på hur man ska tänka när det gäller vitbalans. Dagtid och för det mesta inomhus är det ju ganska klart och tydligt vilken vitbalans man ska använda. "Ok, solen skiner" eller "Ok, här var det glödljus". Men kvällstid kan man ju stöta på otroligt blandade miljöer utomhus - t.ex högtrycksnatriumbelysning a låg färgtemperatur blandat med till exempel metallhalogen a jättehög färgtemperatur. Hur ska man resonera här? Försöka räkna ut medelfärgtemperatur i bilden och välja vitbalans efter detta?

Jag vet att 300D har möjlighet till RAW-filer så man kan ställa in färgbalansen i efterhand, men det skulle vara rätt bra att kunna vara någolunda rätt ute från början så man vet att man får vettiga bilder med sig hem.

Nån som har några bra tips? Eller är jag helt åt h******e uti i mitt reonemang?

Vad vill du visa i bilderna? Hur ljuset flödar, skuggor, etc, eller vill du även visa färgen som olika ljuskällor ger?

Om du inte är intresserad av det sistnämnda så är ju en lösning att göra bilder i svartvitt; kanske blir lättare att bedöma då. Två alternativ för färgbilder är att antingen bestämma individuellt för varje bild (tagen i RAW-format) något som "känns bra" eller som ger en neutral färgton för just den ljuskällan (förutsatt att det bara är en typ) eller helt enkelt konsekvent lägga dig på en färgtemperatur som möjliggör jämförelser mellan olika ljuskällor. Min gissning blir då att ligga kring dagsljus i färgtemperatur.

Hej Tor!

I nummer 1/2004 av tidningen Foto, fanns en rätt bra artikel i detta ämmne att läsa. Sedan handlar det om att öva och pröva sig fram. Men framför allt glöm inte stativet.

Vad jag vill visa på bilderna är mitt arbete - se exempel på vår hemsida www.phosforos.com. Sålunda är färg en klar fördel.

Jag ska kolla FOTO och en del annat. Sen blir det väl att pröva sig fram.

Tack för svaren.

Jag brukar ställa min vitbalans på solskensymbolen och sedan plåta i RAW. Resultat av plåtandet finns min portfölj till beskådning för intresserade.

Intressant... Gillar dina nattbilder, så det blir nog till att försöka med solskenssymbolen!

Jag testade lite med att ta en bild från balkongen (obs, jag har totalt ignorerat allt vad komposition heter, här handlar det bara om ljus) som jag tycker illustrerar mitt problem en aning.

Armaturen närmast i bild är bestyckad med högtrycksnatrium, som har en varm färgton. Den blir ok, tycker inte den stör. Ljuset från lysrören vid busshållsplatsen har en kall färgton och innebär inga problem.

Men armaturerna på affärens vägg (kvicksilver eller kompaktlysrör, är inte säker men båda har ju lite övrigt att önska kvalitativt, kvicksilver drar ju gärna åt grönt när de åldras och jag vet av erfarenhet att ljuset tenderar att bli grönt i bild) uppfattas av ögat som betydligt vitare än kameran återger dem - på bilden blir de ju gröna.

Jag har pillat en hel del med vitbalansen i efterhand, men det här är det bästa jag lyckats åstadkomma... Några tips, antingen vid fotograferingen eller vid efterbehandling? Det här känns aningen lurigt!

Bilagor

• vy.jpg
    vy.jpg
    41.7 KB · Visningar: 758
Charmen med nattfoto i gatumiljö är väl just att det är variationer i ljuset och det är stadens elekriska ljus man vill fånga? Men visst visst petande med färgnivåerna blir det alltid. Alla lampor har i princip olika färtemperatur och kvarvarande sol en annan, månsken en tredje o s v.

Roland, du har ju naturligtvis rätt. Men man vill ju (eller rättare sagt, jag vill ju i det här fallet) också dokumentera verkligheten. Säg att jag ska visa bilder på en snygg belysningsanläggning/ljussättning jag skapat för en potentiell kund är det kanske inte så bra om kompaktlysrörsarmaturer ser ut att få grönt ljus. Så vad jag är ute efter är väl lite om det är så att det inte är så mycket att göra åt problemet vid själva fotandet, utan att det i så fall handlar om PS?

Rent konstnärligt är ju annars just det här att man kan överdriva ljusets färgtemperatur mycket intressant.

TorO skrev:
Jag testade lite med att ta en bild från balkongen (obs, jag har totalt ignorerat allt vad komposition heter, här handlar det bara om ljus) som jag tycker illustrerar mitt problem en aning.

Armaturen närmast i bild är bestyckad med högtrycksnatrium, som har en varm färgton. Den blir ok, tycker inte den stör. Ljuset från lysrören vid busshållsplatsen har en kall färgton och innebär inga problem.

Men armaturerna på affärens vägg (kvicksilver eller kompaktlysrör, är inte säker men båda har ju lite övrigt att önska kvalitativt, kvicksilver drar ju gärna åt grönt när de åldras och jag vet av erfarenhet att ljuset tenderar att bli grönt i bild) uppfattas av ögat som betydligt vitare än kameran återger dem - på bilden blir de ju gröna.

Jag har pillat en hel del med vitbalansen i efterhand, men det här är det bästa jag lyckats åstadkomma... Några tips, antingen vid fotograferingen eller vid efterbehandling? Det här känns aningen lurigt!
Jag uppfattar det orange ljuset som aningen mörkt. Om du gör bilden aningen ljusare så tror jag att det gröna på väggen lättas upp och mera liknar hur ögat (hjärnan!) uppfattar det. Men om inte det räcker så finns det program som selektivt kan ändra på vissa färger; kan visserligen göras i Photoshop, men jag tror det är enklare med en plugin. Jag har ingen bra koll på vilken, men kolla t ex på http://www.powerretouche.com/ som har en funktion för färgkorrektion. Någon annan som vet mera?

MathiasT skrev:
Var är detta taget? Ser ut som en modelljärnväg :)

det är ut genom fönstret från min gamla lägenhet på 5:e våningen i Sundsvall. Så om man var tåg intreserad kunde man kolla på dom dagarna i enda. Älskade den lägenheten. (då inte för utsikten över tåg station lol)

Re: klok fråga

white-star skrev:
vad är vitbalans?
Att ställa in vitbalansen i en bild innebär att man kompenserar för att olika ljuskällor har olika färg(temperatur). Glödlampor har t ex ett varmt gult/orange ljus medan många lysrörstyper kan ha ett grönaktigt ljus. Ögat/hjärnan kompenserar för detta i stor utsträckning men på bild kan det se konstigt ut. Stillbilds- och videokameror kan kompensera för detta så att vitt fortfarande ser vitt ut, oberoende av ljuskälla. Frågan som diskuteras här är hur man gör när man har olika typer av ljuskällor.

Inga frågor är dumma. Välkommen att fråga igen om något är oklart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar