Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans vid import till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D700 och en Nikon P7100 och plåtar RAW-format i bägge kameror. Importerar bilder till hårddisk via Nikon Transfer med bägge kameror och lägger bilder i en mapp per månad och synkar sedan katalogerna i Lightroom 3 så att det sker in import.

De bilder som är tagna med D700 blir bra direkt men vitbalansen flippar ur för bilder som är tagna med P7100. Det blir lila eller blått men inte värre än att de går att justera genom att ändra vitbalans i "snabbframkallning" från "som fotograferat" till "automatiskt" men... varför behandlas bilderna från de två kamerorna så olika av Lightroom?

Helst vill jag att slippa det extra momentet med P7100:an och att bilderna blir bra med en gång, precis som med D700:an.

Någon som vet?

Misstänker att du behöver ändra VB-intsällningen på dn P7100.
Lightroom har med största sannolikhet inte med problemet att göra, utan det är till 99% säkerhet fråga om att kamerans VB inte är korrekt.

I övrigt så kan du ju finjustera VB i "framkallningsläget" i Lightroom.

Men borde inte alla bilder i en import bli "lika fel"? Av 15 bilder så blev 10 lila och resten tok-blå.

Men borde inte alla bilder i en import bli "lika fel"? Av 15 bilder så blev 10 lila och resten tok-blå.
Vilken inställning har du för vitbalans på din P7100?

Jag misstänker starkt att den är inställd på något annat än automatisk, och i så fall är det som sker i Lightroom helt naturligt, och "variationen" lätt att förklara.

Jag skulle för övrigt bli mycket förvånad om du har samma vitbalans-inställningar på båda dina kameror.
Med 99% säkerhet rätt inställningar på din D700 och fel inställning på din P7100.

Har du satt dig in i hur det här med vitbalans fungerar?
Får i ärlighetens namn intrycket av att du inte riktigt förstår det.

Ok, nu ska jag försöka vara pedagogisk. Efter överföringen från P7100 med Nikon Transfer så kollar jag på bilderna med View NX2 och då ser du ut så här: http://www.flickr.com/photos/anders_tillgren/6872006540/

Bara för att jämföra så gör jag samma sak med PSP och det ser ut så här: http://www.flickr.com/photos/anders_tillgren/6872005832/

Så långt är allt väl. Sedan ger jag mig på en import till LR3. Då har jag två val: antingen att importera bilderna från katalog på hårddisken eller direkt från kameran.

I det första fallet ser det ut så här: http://www.flickr.com/photos/anders_tillgren/6872005982/

och direkt från kameran så här: http://www.flickr.com/photos/anders_tillgren/6872006156/

Nå´t knas blir det när LR3 läser bilderna från disk men inte direkt från kameran.

Märkligt. Nån inställning är fel någonstans. Har ingen aning vad P7100 är för kamera. Jag har svårt att tro att problemet ligger i LR.
Hur ser färgerna ut om du tittar med ett annat program, tex Bridge?

Lotta

Hur ser färgerna ut om du tittar med ett annat program, tex Bridge?

Helt ok. Nu har jag visserligen inte Bridge men om du följer mina länkar i föregående inlägg så ser det att det ser "normalt" ut i andra program som kan hanteras Nikons RAW-format (t ex Nikon View NX eller PaintShopPro). Det ser också helt normalt ut om LR läser direkt från kameran men inte om man har importerat filerna till disk med Nikon Transfer.

Det måste vara nå´t bus som Nikon Transfer gör som LR inte gillar. Lösningen blir nog att sluta använda Nikon Transfer och sköta importen med LR. Men jag skulle bra gärna vilja veta vad som händer.

Jag tror inte att det beror på LR.
Mest troligt, utan att ha järnkoll på Nikon, är att den automatiska vitbalansen är det som spökar.

Vore jag du, så skulle jag testa med manuell vitbalans i förhållanden där du vet att det blir rätt, och sedan testar om det fortfarande blir konstigt i LR.

En fördel med RAW, är ju för övrigt att en felatktig inställning av VB, eller att automatiken missar ordentligt, är att det går att rätta till utan någon som helst kvalitetsförlust i redigeringsarbetet.
I "läget" för framkallning i LR så kan du ju finjustera vitbalansen så att det blir optimal.

Jag tror inte det har med kamerans inställningar att göra.

Det ser ju mycket märkligt ut.

Vad händer om du går vidare och importerar till Lightroom från disk? Det som visas i importfönstret är ju bara en förhandsvisning. När bilderna väl kommer in till Lightroom kommer ju programmet att generera egna previews baserat på dina inställningar.

Vad händer om du går vidare och importerar till Lightroom från disk?

Bilderna blir lika tokiga som förhandsvisningen indicerar om jag importerar från katalog på disk. Däremot blir bilderna helt perfekta om jag importerar direkt från kameran. Så jag tror inte heller att det här har något med kameran eller inställningar för vitbalans.

Bilderna blir lika tokiga som förhandsvisningen indicerar om jag importerar från katalog på disk. Däremot blir bilderna helt perfekta om jag importerar direkt från kameran. Så jag tror inte heller att det här har något med kameran eller inställningar för vitbalans.

Jag får be om ursäkt för att jag hade allt för bråttom först.
Verkar ju mer troligt att det är Nikon transfer som ställer till det på något märkligt sätt.

Vore jag du så skulle jag testa att importera till LR via en minneskortsläsare.
Funkar VB bra med import via minneskortsläsare så kan du ju utesluta att problemet ligger i LR.

Vad står reglagen för vitbalansen på när de "knasiga" bilderna är inne i LR? Vad hänter om väljer en korrekt vb, rättar bilden till sig då?

Jag tycker det verkar hel knäppt. Kanske skriver Nikon transfer några xmp-filer eller något till RAW-filen som Lightroom feltolkar??

Men, det enklaste är kanske bara att strunta i Nikon Transfer. Jag tycker Lightrooms importfunktion är riktigt bra.

Vad står reglagen för vitbalansen på när de "knasiga" bilderna är inne i LR? Vad hänter om väljer en korrekt vb, rättar bilden till sig då?

Jag tycker det verkar hel knäppt. Kanske skriver Nikon transfer några xmp-filer eller något till RAW-filen som Lightroom feltolkar??

Men, det enklaste är kanske bara att strunta i Nikon Transfer. Jag tycker Lightrooms importfunktion är riktigt bra.

Om jag jämför en "knasig" (lila ton) bild (import via Nikon Transfer till katalog på disk och sedan ytterligare import in i LR) så ligger färgtemp på 5600 och färgton på +150. Om jag tar samma bild, fast importerad till LR direkt från kameran så ligger färgtemp på 5650 och färgton på +3.

En annan variant på knas-bild (blå/grön-ton) ligger färgtemp på 2950 och färgton på -90 när den har importerats via Nikon Transfer men 5300 och +3 vid import direkt från kameran.

Undrar vad Nikon support säger om man tar upp frågan? Skulle misstänka att de passar till Adobe som säkert passar tillbaka till Nikon. Å andra sidan, vad tillför Nikon Transfer i importen som jag inte kan göra med LR? Det är nog dags att avveckla Nikon Transfer för min del.

Ja, något är det uppenbarligen som Nikon Transfer ställer till, men som sagt låt LR sköta saken så slipper du ju krångla. Ibland är det inte fel med att följa "minsta motståndets lag"! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar