Annons

Vitbalans (strul) Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
är det fler än jag som upplevt för mycket strul när man ska vitbalansera sin kamera (Dynax 5D)?

Har upptäckt att det är mycket användbart att vitbalansera i ganska mörka rum, men det funkar typ bara en av tio gånger.
Alltså, jag drar reglage till "Anpassad vitbalans", då säger displayen "Använd spotmätningsområde - Kalibrera med avtryckaren".
Och då tar jag fram en bit vit kartong,
eller riktar kameran mot en vägg (med vit tapet),
men då blir själva vitbalanssymbolen i displayen RÖD och efter att jag vitbalanserat står det "Anpassad vitbalans-fel".
Gång på gång.
Väldigt irriterande.

Funkar det bara att vitbalansera så här i ett visst kameraläge (har testat i Auto och P-läge och säkert också några fler, med samma resultat)?
Är det några andra inställningar som jag kan ha gjort som omöjliggör vitbalansering?

Och när jag ändå är här och snackar vitbalans,
hur vitbalanserade man på den analoga tiden?
Eller gick det överhuvudtaget?

tacksam för svar. I synnerhet ang. mina första frågor.

christianhylse skrev:
Det gick inte, de flesta filmer var nog för dagsljus ute, men det fanns/finns specialfilmer för t.ex. glödlampsljus osv.

Tyvärr har jag inte 5Dn tillgänglig nu, och jag har inte använt anpassad vitbalans så mycket, men testade lite med 7D'n och det funkade bra både i P och grönt P (auto). Någon annan med 5D kanske kan testa.

Jag har inte forskat speciellt mycket i det där för jag tycker de inbyggda lägena för vitbalans är så pass bra att de duger för RAW bilder.
Men det har varit likadant med min jag har nog inte lyckats en gång med anpassad balans, sist fotograferade jag en vit garderobsdörr och den sumpade det.

Jag har så mycket annat att bråka med så jag låter kameran vara i detta fallet, men det skulle ju vara trevligt och veta ett idiotsäkert sätt att fixa anpassad balans.

pallep skrev:
Jag har inte forskat speciellt mycket i det där för jag tycker de inbyggda lägena för vitbalans är så pass bra att de duger för RAW bilder.

För RAW kör jag alltid auto-vitbalans och rättar till i datorn om det behövs, jobbigt att hålla på och ändra i kameran i onödan.

christianhylse skrev:

Hade man inte filter för vitbalans? Typ skylight och sånt.
Någon stenåldersmänniska kan säkert. :)

nej, tycker faktiskt inte att de inbyggda lägena för vitbalans är något att ha. Det är verkligen en ENORM skillnad vid inomhusbilder när man vitbalansera via "vit kartong" eller "vit vägg". Inga rödstick, bara genombra bilder - trots att det kan vara rätt mörkt i rummet, imponerande!
(ja, när det väl funkar, verkar vara lite olika beroende på vilket objektiv jag har, med mitt macro (105mm) så är det helt hopplöst, medan det är mycket enklare med mitt Tokina 17mm. Märkligt, men sant.)

Å andra sidan
kanske man borde börja fota RAW nu,
har ju ändå haft kameran ett drygt år.

Japp börja med RAW, jag tyckte det var bökigt i typ en dag, har inte fotat en jpg sedan dess.
Lite grejen med RAW är ju att om du gör en perfekt balans inomhus i glödlampsljus så blir det lite för vitt. Så jag värmer alltid upp mina lite i RAWshooter efteråt så ser det mer naturligt ut.

japp, patrick, ska göra det,
mitt nyårslöfte blir - och det SKA jag hålla - att ta färre bilder, men lägga ner mer tanke bakom (de flesta) bilder. Nu känns tyvärr ibland som man använder sin DSLR som en point-and-shoot och det är ju förbannat synd.
---
Däremot önskar jag fortfarande svar på frågan,
vet ju vad vitbalansering gör för bilderna och det var det första jag fick lära mig på en endagarsfoto-kurs på jobbet (är skrivande journalist, men fotade lite ibland på lokalredaktionerna) var att vitbalansera.
Där hade jag en canon g5 och den funkade ALLTID att vitbalansera. Vet ej vad jag gör för fel med D5.

(förresten, någon som vet vad vitbalans heter på engelska, om ingen kan hjälpa mig här kan jag försöka på Dyxum. White Balance? Nej, det känns inte rätt, inte rätt alls.)

Hehe ett tips om du vill veta vad saker heter på engelska är att byta språk i kameran, säger bara Réglage balance blancs.

Och jo det heter white balance.

Eftersom jag var med på stenåldern kan jag berätta att man färgbalanserade antingen genom val av film eller genom filter på optiken.
Olika nyanser av blått för att minska färgstick från glödljus och olika nyanser gult - rött för att kompensera kalla dagsljusvärden.

christianhylse skrev:
hej,
är det fler än jag som upplevt för mycket strul när man ska vitbalansera sin kamera (Dynax 5D)?

Jag har också lite problem med att få det att funka tillförlitligt. Det blir precis samma fel, dvs kameran säger att anpassningen blev fel. Jag tar för givet att det beror på att man gör något fel när man riktar kameran mot referensytan.

Det verkar som om kameran är väldigt kinkig med att precis rätt område i sökaren täcks av referensytan, och att det ska vara rätt ljus etc.. jag vet inte villkoren.. :/

Men det funkar nog till 50% iaf för mig. Jag läste om det i manualen (pdf, då man inte fick pappers, suck..) och vill minnas att det stod där något om exakt hur man skall fylla sökaren. Det är absurt att det är så känslig dock..

"Fyll spotmätningsområdet med ett vitt eller neutralt föremål; objektet behöver inte vara i fokus. Tryck ner avtryckaren helt för att kalibrera kameran"

Jag fick en pappersmanual :)

FILM) (Anddje skrev:
"Fyll spotmätningsområdet med ett vitt eller neutralt föremål; objektet behöver inte vara i fokus. Tryck ner avtryckaren helt för att kalibrera kameran"

Jag fick en pappersmanual :)

Vissa har det, andra inte.. :)

Jag testade nyss lite och det funkar som sagt ungefär varannan gång trots att jag är noggrann.

Kan man vitbalansera mot vilken färg som helst, eller kan kameran protestera pga att det alldeles uppenbart inte är en grå yta? De förinställda lägena är ju såklart inom ett visst spektrum, men om man kör manuellt kan man ju gasa på..?

Vet inte om jag inbillar mig men det känns som om ju mer ur fokus man är desto lättare att lyckas.
Dock när jag hade blixten på (extern, slagen i taket)
då kunde jag inte misslyckas alls, 10 försök i rad i.a.f.
Balanserade mot min gula bänkskiva t.ex.

Fast man vill ju helst ha en bra vitbalans när man kör utan blixt, suck.

Efter lite testande med 7D har jag kommit fram till att det får inte vara för mörkt och det får inte vara någon färg, typ röd (jag testade med en röd isskrapa), det ska vara vitt eller neutralt (gråkort).

FILM) (Anddje skrev:
Efter lite testande med 7D har jag kommit fram till att det får inte vara för mörkt och det får inte vara någon färg, typ röd (jag testade med en röd isskrapa), det ska vara vitt eller neutralt (gråkort).

Men vad, är inte poängen med vitbalanseringen att man ska *definiera* vad som är grått? Dvs om jag säger att min ljusrosa bok är vit så ska kameran tro på det.

Jag misslyckas dessutom ofta mot helvita ytor. :)

millimeter skrev:
Jag misslyckas dessutom ofta mot helvita ytor. :)

Jag lyckades mot en vit yta, men inte mot en färgad, när du misslyckas mot vita ytor, hur är ljuset då?
Jag testade ju inomhus när det var mörkt ute, vid en lampa gick det utmärkt, men en bit ifrån där det var mörkt gick det inte.

tack för allt engagemang,
tror mina (blivande) svärföräldrars
vägg var för brun, på något sätt.

nu lägger vi ner det med en vitbalansen
för en afton och dricker lite skumpa
och äter något gott och firar att vi
snart har ännu ett härligt fotoår framför oss.
Och - det bästa av allt - snart blir det ljusare igen.

Gott nytt år,

/Christian

(och förresten, usch vad jobbigt det är att fotografera inomhus just nu, med alla julgranar och pynt och ljus och gud-vet-vad. Kameran blir ju helt förvirrad. Jag vill ha våren här. Nu!)

Senast ändrad:
FILM) (Anddje skrev:
Jag lyckades mot en vit yta, men inte mot en färgad, när du misslyckas mot vita ytor, hur är ljuset då?
Jag testade ju inomhus när det var mörkt ute, vid en lampa gick det utmärkt, men en bit ifrån där det var mörkt gick det inte.

Jag tycker att jag har testat i alla möjliga ljusförhållanden, men det är i princip alltid inomhus, så jag antar att det generellt är ganska mörkt.

Jag har aldrig gjort någon riktigt organiserad testgenomgång, borde väl egentligen göra det. Men resultatet har varit så ojämnt att jag inte kunnat se vilka faktorer som verkar vara mest avgörande.

Lyckas du vitbalansera mot en vit yta, om du belyser den med t ex en röd lampa? (Då borde du lyckas mot en i sig själv röd yta också. :/ )

millimeter skrev:
Lyckas du vitbalansera mot en vit yta, om du belyser den med t ex en röd lampa? (Då borde du lyckas mot en i sig själv röd yta också. :/ )
Nej det verkar inte gå, kan hända att det blir för mörkt dock (vanlig lampa genom röd plast på vitt papper).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar