Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vitbalans? SRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej!

(vet inte om jag är i rätt forum)

Kan nån hjälpa mig att förstå..

När jag ställer in vitbalans tex 5700 och SRGB i min Canon kamera så verkar det som att när jag laddar över bilderna i datorn sedan så är det inte dessa inställningar som jag har ställt in.
Fotar i RAW, och när jag öppnar bilderna i i Camera Raw står det vitbalans 5300 och när jag öppnar bilderna i PS så står det att bilden är Adobe RGB. Varför är det så här?

Vill ju att det ska vara de inställningarna som jag gör i kameran annars känns det ju meningslöst?

Hej!

(vet inte om jag är i rätt forum)

Kan nån hjälpa mig att förstå..

När jag ställer in vitbalans tex 5700 och SRGB i min Canon kamera så verkar det som att när jag laddar över bilderna i datorn sedan så är det inte dessa inställningar som jag har ställt in.
Fotar i RAW, och när jag öppnar bilderna i i Camera Raw står det vitbalans 5300 och när jag öppnar bilderna i PS så står det att bilden är Adobe RGB. Varför är det så här?

Vill ju att det ska vara de inställningarna som jag gör i kameran annars känns det ju meningslöst?
Du fotograferar i Raw. Vill du att dina inställningar ska hänga över får du använda din kameratillverkares rawhanterare istället, d.v.s. Digital Photo Professional.

jahaaa tack för snabbt svar! :)
Då får jag fortsätta ändra detta i efterhand som jag gör nu..

De inställningar som du gör i kameran avseende färgtemperatur/vitbalans, kontrast, skärpning och färgrymd mm påverkar bara dina jpg-bilder.
Raw-filen ges sedan de inställningar som har ställt in i förväg eller som du ställer in i ACR. Där väljer du också vilken färgrymd och bitdjup och filtyp du vill ha ut bilden i när den landar i PS.

I ACR kan du göra egna profiler, nästan hur många som helst, om du till exempel i vissa situationer föredrar en viss inställning av färgtemperaturen. Det kan var mycket praktiskt.
Du kan också, om du till exempel behandlat en bild på ett visst sätt och vill göra samma behandling av nästa bild, trycka på "lika som föregående"
Det här hittar du listen ovanför vitbalansrutan, längst ut till höger finns en liten diskret ikon. Så är det i varje fall i ACR i PS CS3 och 4. I senare versioner kan det vara annorlunda.

De inställningar som du gör i kameran avseende färgtemperatur/vitbalans, kontrast, skärpning och färgrymd mm påverkar bara dina jpg-bilder.
Raw-filen ges sedan de inställningar som har ställt in i förväg eller som du ställer in i ACR. Där väljer du också vilken färgrymd och bitdjup och filtyp du vill ha ut bilden i när den landar i PS.

Använder du tillverkarens egna program så plockar rawhanteraren upp alla dessa inställningar som standardvärden när du öppnar upp bilden. Det är den största anledningen till att jag kör Nikons egna program sparar mig massor med tid med mitt arbetsflöde.

/Karl

Använder du tillverkarens egna program så plockar rawhanteraren upp alla dessa inställningar som standardvärden när du öppnar upp bilden. Det är den största anledningen till att jag kör Nikons egna program sparar mig massor med tid med mitt arbetsflöde.

/Karl

Jag vet att olika RAW-program har sitt eget sätt att beräkna färg och kontrast. Men eftersom alla konverterare ändå måste uppgraderas för varje ny kamerasensor för att kunna bearbeta filerna, vore det då så svårt att i samma veva få med dessa kameramärkens profiler till hur JPEG-konverteringen ska se ut?
Är det för att Canon/Nikon mfl tillverkare håller på sina algoritmer för att premiera sina egna konverterare? I vilket fall torde det väl inte vara omöjligt för Adobe och andra att knäcka dessa koder. Det borde ju vara ganska enkelt att de skapade egna profiler som åtminstone någorlunda liknar de som den specifika kameran använder.

Eller tänker jag fel här? Är det något tekniskt mumbo-jumbo som gör detta omöjligt?

Det finns en datorguru Dave Coffin, som upprätthåller en liten programfil, som heter dcraw. http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ Den kan köras direkt som textbaserad i Linux. Uppgifterna över kamerornas råfiler fås omedelbart då kameratypen utkommer eller innan. Denna dcraw är fri programvara, men ändras (anpassas) ibland av tillverkare av bildprogram ( kallas sedan egna). Tyvärr kan det räcka ett halvår, ett år eller så innan de olika bildbehandlingsprogrammen fått sina program uppdaterade för att kunna läsa den senaste kamerans råfiler. Över 500 kameror stöds och något större hemlighetsmakeri finns inte.

Det finns en datorguru Dave Coffin, som upprätthåller en liten programfil, som heter dcraw. http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ Den kan köras direkt som textbaserad i Linux. Uppgifterna över kamerornas råfiler fås omedelbart då kameratypen utkommer eller innan. Denna dcraw är fri programvara, men ändras (anpassas) ibland av tillverkare av bildprogram ( kallas sedan egna). Tyvärr kan det räcka ett halvår, ett år eller så innan de olika bildbehandlingsprogrammen fått sina program uppdaterade för att kunna läsa den senaste kamerans råfiler. Över 500 kameror stöds och något större hemlighetsmakeri finns inte.

Men DCRaw får inte heller ut all den kodade EXIF-infon vi pratar om nu.

DCRaw är också ett väldigt simpelt program. Adobe gör allt för bibehålla sin look and feel, dvs dom gör alltid färgprofiler för att ge all bilder en Adobe look för alla kameror dom stödjer. Att bara rakt av tolka en NEF eller CR2 som DCRaw gör är inte så komplicerat.

/Karl

Adobe Photoshop finns ju på listan för dcraw användare.

Dcraw gör faktiskt en hel del också. Fås allt med i en grafisk framställning får man ett fullfjädrat grundprogram för hantering av råbilder. Samtidigt är det en grundtrygghet att dcraw finns och är öppet. Det borgar för att man också i framtiden kan läsa av all sköns typer av råfiler även om de stora tillverkarna av bildbehandlingsprogram skulle upphöra.

dcraw kan infoga lämplig vitbalans, reglera ljusstyrka, brus osv. Kan hantera döda pixlar, välja färgrymd osv. ( den korta 190 radiga manualen rymdes tyvärr inte med).

Adobe Photoshop finns ju på listan för dcraw användare.

Dcraw gör faktiskt en hel del också. Fås allt med i en grafisk framställning får man ett fullfjädrat grundprogram för hantering av råbilder. Samtidigt är det en grundtrygghet att dcraw finns och är öppet. Det borgar för att man också i framtiden kan läsa av all sköns typer av råfiler även om de stora tillverkarna av bildbehandlingsprogram skulle upphöra.

dcraw kan infoga lämplig vitbalans, reglera ljusstyrka, brus osv. Kan hantera döda pixlar, välja färgrymd osv. ( den korta 190 radiga manualen rymdes tyvärr inte med).

Dcraw gör grunden på ett bra sätt och du har helt rätt i att många använder den. Dom andra gör dock mer.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar