Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans på Canon 5d gamla modellen

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Hur brukar ni ställa vitbalansen utomhus? Jag har sedan jag köpte den för några månader sen haft den på auto. Jag plåtar ju allt i RAW och kolla lite på olika varianter och inser att så gott som allt ser bättre ut om jag manuellt ställer in daylight istället för auto. Borde den inte klara av det automatiskt, eller gör jag något fel? I autoläget blir det mer åt det röd-varma hållet, medan daylight ger ett mer neutralt intryck som ser mer naturligt ut.
 
Hur brukar ni ställa vitbalansen utomhus? Jag har sedan jag köpte den för några månader sen haft den på auto. Jag plåtar ju allt i RAW och kolla lite på olika varianter och inser att så gott som allt ser bättre ut om jag manuellt ställer in daylight istället för auto. Borde den inte klara av det automatiskt, eller gör jag något fel? I autoläget blir det mer åt det röd-varma hållet, medan daylight ger ett mer neutralt intryck som ser mer naturligt ut.

Hej Håkan,


Först.Ställer du in vitbalans på daylight när du fotar RAW? Något stämmer inte i din fråga, eller så missförstår jag dig.

Största poängen med RAW är just att kameran inte skall vitbalansera.

Antingen så fotar du i jpeg och ställer in vitbalansen i kameran, eller så fotar du RAW och justerar vitbalansen i datorn.

Lär du känna 5Ds vitbalansering behöver du sällan fota i RAW om det inte är ytterst viktiga bilder. Men där råder olika meningar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=41421&highlight=raw+vitbalans

www.ramonabach.com
 
Ta då och kör allt i RAW och fota gärna gråkortet i början och slutet av varje session så finns det något bra att justera efter. AWB blir bättre med nyare hus, men det finns inte en chans att den blir lika duktig som en människar eftersom du VET hur det skall se ut - oki, gråkort och ställa WB efter den i kameran fungerar också, men då har du ju hjälpt kameran att lösa sitt lilla problem...
 
Hur brukar ni ställa vitbalansen utomhus? Jag har sedan jag köpte den för några månader sen haft den på auto. Jag plåtar ju allt i RAW och kolla lite på olika varianter och inser att så gott som allt ser bättre ut om jag manuellt ställer in daylight istället för auto. Borde den inte klara av det automatiskt, eller gör jag något fel? I autoläget blir det mer åt det röd-varma hållet, medan daylight ger ett mer neutralt intryck som ser mer naturligt ut.

Jag har en uppmätt profil för min 5D. Den är gjord för LR och har minus 13 i rött, minus 6 i grön toch plus 1 i blått. Sedan är det också korrigering i mättnad rött är t.ex. +27.
Förmodligen har många raw-konverterare någon form av profil för att korrigera det genomsnittliga felet i sensorn hos 5D.
 
Hej Håkan,


Först.Ställer du in vitbalans på daylight när du fotar RAW? Något stämmer inte i din fråga, eller så missförstår jag dig.

Största poängen med RAW är just att kameran inte skall vitbalansera.

Antingen så fotar du i jpeg och ställer in vitbalansen i kameran, eller så fotar du RAW och justerar vitbalansen i datorn.

Lär du känna 5Ds vitbalansering behöver du sällan fota i RAW om det inte är ytterst viktiga bilder. Men där råder olika meningar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=41421&highlight=raw+vitbalans

www.ramonabach.com

Du missförstår gravt. Största poängen med att ställa in rätt vitbalans direkt är att man samtidigt kan fota i jpeg som man sedan snabbt kan skicka på nätet eller kolla i tv:n eller på skärmen utan att behöva "framkalla" varje bild från RAW-bilden. Jag vill inte slippa fota i RAW, då det är roligt att fixa med bilderna efteråt, mkt man kan göra på olika sätt.
 
Jag har en uppmätt profil för min 5D. Den är gjord för LR och har minus 13 i rött, minus 6 i grön toch plus 1 i blått. Sedan är det också korrigering i mättnad rött är t.ex. +27.
Förmodligen har många raw-konverterare någon form av profil för att korrigera det genomsnittliga felet i sensorn hos 5D.

Tack för bra svar, nu har jag något att utgå ifrån, skall luska vidare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.