ANNONS
Annons

Vitbalans i rum med både fönster och lysrör???

Produkter
(logga in för att koppla)

Maabse

Aktiv medlem
Jag hamnar då och då i situationer när jag måste fotografera många människor som arbetare i grupper i stora lokaler med både infallande dagsljus från fönster och ljusrör av olika typer i taket. Generellt sätt är det nästa alltid totalt sett svagt ljus och eftersom jag inte får använda blixt för att inte störa verksamheten måste jag fota med högt ISO-tal och stor bländare för att det överhuvud taget ska funka, men det allra knepigaste är vitbalansen...

Eftersom jag går runt i lokalen och fotar i olika riktningar är det ibland dagsljuset som dominerar och ibland lysrören, men det finns inte tid att för varje bild justera vitbalansen i kameran och efterarbetet med bilderna är väldigt betungande eftersom jag kommer hem med ett antal bilder som är alldeles för kalla och ett antal som är alldeles för varma (men bara ett fåtal bilder som har identiska problem). Jag har prowat med AWB och alla möjliga varianter av min Canon-kameras förval för vitbalans, men inte träffat något som blir bra hela sessionen igenom.

Finns det någon där ute som har bra tips om antingen inställningar i kameran, eller en arbetsmetodik i Adobe Camera Raw/Photoshop för att SMIDIGT göra bilderna enhetliga?

Oändligt tacksam för tips!
 
Jag skulle nog använda ett gråkort. Ta en bild med det i ett hörn i olika ljus allteftersom. Så kan jag relativt enkelt ställa in rätt grå med pipetten S i Camera Raw. Öppna alla bilder i CR med samma ljussituation. Markera alla. Ställa temperaturen med pipettprovet på gråkortet i bilden. Ja, sen när RGB visar samma värde då är det grått. Ställ kameran på autovitbalans.
 
Finns det någon där ute som har bra tips om antingen inställningar i kameran, eller en arbetsmetodik i Adobe Camera Raw/Photoshop för att SMIDIGT göra bilderna enhetliga?

Eftersom du rör dig hela tiden i olika ljusmiljöer är det tyvärr omöjligt att göra det smidigt.

Enda varianten är ju att konvertera till svartvitt på samtliga bilder. I svartvitt ser du ingen skillnad på grönt och blått ljus, det blir bara olika ljust.
 
Med X-Rite ColorChecker Passport kan du ta två bilder i olika ljus, en bild med dagsljus från fönster och en bild under lysrörsljus, och sedan skapa en profil som fungerar med Lightroom och Camera Raw. Profilen interpolerar vitbalansen mellan de olika ljuskällorna och man kan då hitta en balans som fungerar för båda. Det låter svårare än vad det är. Man fotar av färgkartan under de olika ljuskällorna, öppnar bilderna i ColorCheckerns program och klickar på skapa profilen. Finns som plug-in till Lightroom också.
 
Med X-Rite ColorChecker Passport kan du ta två bilder i olika ljus, en bild med dagsljus från fönster och en bild under lysrörsljus, och sedan skapa en profil som fungerar med Lightroom och Camera Raw. Profilen interpolerar vitbalansen mellan de olika ljuskällorna och man kan då hitta en balans som fungerar för båda. Det låter svårare än vad det är. Man fotar av färgkartan under de olika ljuskällorna, öppnar bilderna i ColorCheckerns program och klickar på skapa profilen. Finns som plug-in till Lightroom också.

Håller med. Jag använder CCP regelbundet med väldigt bra resultat, rekommenderas varmt för knepiga ljussituationer.
 
Eftersom jag går runt i lokalen och fotar i olika riktningar är det ibland dagsljuset som dominerar och ibland lysrören, men det finns inte tid att för varje bild justera vitbalansen i kameran och efterarbetet med bilderna är väldigt betungande eftersom jag kommer hem med ett antal bilder som är alldeles för kalla och ett antal som är alldeles för varma.
Den teknik som används i filmsammanhang är att sätta filter på fönstret. Eftersom filtret inte behöver vara optiskt korrigerade fungerar det med en billig plastfllm. Finns att köpa på stora rullar. Dessutom sänker du då ljusstyrka på ljuset från fönstret, vilket gör det enklare att hantera kontrasten.

Arbetet med att sätta upp filter är kanske enklare än att i efterhand korrigera bilderna.
 
Den teknik som används i filmsammanhang är att sätta filter på fönstret. Eftersom filtret inte behöver vara optiskt korrigerade fungerar det med en billig plastfllm. Finns att köpa på stora rullar. Dessutom sänker du då ljusstyrka på ljuset från fönstret, vilket gör det enklare att hantera kontrasten. Arbetet med att sätta upp filter är kanske enklare än att i efterhand korrigera bilderna.

Tyvärr har jag inte det inflytandet på lokalerna/arrangemanget att jag kan göra något så drastiskt som att täcka fönstren med film, särskilt som de som fixar det hela är (irriterande) angelägna om "det inspirerande dagsljuset och den fina utsikten"... :)
 
Håller med. Jag använder CCP regelbundet med väldigt bra resultat, rekommenderas varmt för knepiga ljussituationer.

Tack Gert och Lars för tipset, ska kolla om detta kan vara något för mig för annars när jag surfar runt på nätet och letar svar verkar det mesta vara ganska nedslående, dvs inte mycket att göra åt :-(
 
Med X-Rite ColorChecker Passport kan du ta två bilder i olika ljus, en bild med dagsljus från fönster och en bild under lysrörsljus, och sedan skapa en profil som fungerar med Lightroom och Camera Raw. Profilen interpolerar vitbalansen mellan de olika ljuskällorna och man kan då hitta en balans som fungerar för båda. Det låter svårare än vad det är. Man fotar av färgkartan under de olika ljuskällorna, öppnar bilderna i ColorCheckerns program och klickar på skapa profilen. Finns som plug-in till Lightroom också.

Vet du om det går att göra med QPcard?
 
Funkar det verkligen med gråkort eller motsvarande för lysrör, om man använder en separat exponering för att få med gråkortet? Alltså inte samma exponering som själva bilden man ska ha sedan.

En gång för inte länge sedan fotograferade jag inomhus, förvisso inte i exakt lysrörsbelysning, men något liknande helvetiskt energibesparande belysningsmonstrum. Där var problemet att även på precis samma ställe i lokalen varierade färgtemperaturen mycket märkbart mellan olika exponeringar, uppenbart på grund av var i sin flimmercykel belysningen befann sig. Hade säkert gått att komma runt genom att ställa slutartiden till 1/50 s, men jag behövde kortare slutartider än så.
 
Vitbalans

Jag hamnar då och då i situationer när jag måste fotografera många människor som arbetare i grupper i stora lokaler med både infallande dagsljus från fönster och ljusrör av olika typer i taket. Generellt sätt är det nästa alltid totalt sett svagt ljus och eftersom jag inte får använda blixt för att inte störa verksamheten måste jag fota med högt ISO-tal och stor bländare för att det överhuvud taget ska funka, men det allra knepigaste är vitbalansen...

Eftersom jag går runt i lokalen och fotar i olika riktningar är det ibland dagsljuset som dominerar och ibland lysrören, men det finns inte tid att för varje bild justera vitbalansen i kameran och efterarbetet med bilderna är väldigt betungande eftersom jag kommer hem med ett antal bilder som är alldeles för kalla och ett antal som är alldeles för varma (men bara ett fåtal bilder som har identiska problem). Jag har prowat med AWB och alla möjliga varianter av min Canon-kameras förval för vitbalans, men inte träffat något som blir bra hela sessionen igenom.

Finns det någon där ute som har bra tips om antingen inställningar i kameran, eller en arbetsmetodik i Adobe Camera Raw/Photoshop för att SMIDIGT göra bilderna enhetliga?

Oändligt tacksam för tips!

Hej Du kanske kan låna en Pentax K3 och prova att fota med, den har flerfälts vitbalans som kan
analysera och korigera olika delar av bilden,
Mvh Roger...
 
Hej
Jag förstår att det här är ett tekniskt problem som fotokollegor nu gör sitt bästa för att lösa. Min fråga är dock. Om du kommer hem med ett par hundra bilder så lär det väl, i bästa fall, vara knappt tio som är så där riktigt bra. Så bra så att de, handen på hjärtat är värda att gå vidare med. (Jag skriver nu utifrån egen erfarenhet.) Det går ganska snabbt att sålla ut bilderna utifrån bildretoriska begrepp utsnitt, perspektiv med mera) Man känner ofta i maggropen att den bilden, det är den som sitter som en smäck, det är den bilden som berättar den historia jag vill förmedla. Plåtar man i Raw ( och har varit påpasslig nog att tagit med ett gråkort eller ett QP card ) så är justeringarna inte oöverstigliga hemma vi datorn.
Men, som sagt, jag har naturligtvis ingen aning om dina syften med bilderna. Jag skriver bara utifrån egen erfarenhet.
 
Hej
Jag förstår att det här är ett tekniskt problem som fotokollegor nu gör sitt bästa för att lösa. Min fråga är dock. Om du kommer hem med ett par hundra bilder så lär det väl, i bästa fall, vara knappt tio som är så där riktigt bra. Så bra så att de, handen på hjärtat är värda att gå vidare med. (Jag skriver nu utifrån egen erfarenhet.) Det går ganska snabbt att sålla ut bilderna utifrån bildretoriska begrepp utsnitt, perspektiv med mera) Man känner ofta i maggropen att den bilden, det är den som sitter som en smäck, det är den bilden som berättar den historia jag vill förmedla. Plåtar man i Raw ( och har varit påpasslig nog att tagit med ett gråkort eller ett QP card ) så är justeringarna inte oöverstigliga hemma vi datorn.
Men, som sagt, jag har naturligtvis ingen aning om dina syften med bilderna. Jag skriver bara utifrån egen erfarenhet.

Haha, generellt skulle jag absolut ge dig rätt! Men vid den här typen av flerdagarsevenemang (med massor av människor som helst alla ska vara med på bild utan grimaser och stängda ögon trots att de pratar och rör på sig) som jag nu hunnit göra fyra gånger så kommer jag tyvärr hem med ca 1000 bilder utöver de som jag raderat omedelbart. Och den typ av dokumentation som jag ska göra i text och bild kräver runt 120 färdiga bilder som alla behöver ha samma känsla när det gäller ljus och färg även om motivsituationen varierar mycket.

Jag får nog bara bita i det sura äpplet och fortsätta kämpa med efterbearbetningen i rätt många timmar...
 
Funkar det verkligen med gråkort eller motsvarande för lysrör, om man använder en separat exponering för att få med gråkortet? Alltså inte samma exponering som själva bilden man ska ha sedan.

En gång för inte länge sedan fotograferade jag inomhus, förvisso inte i exakt lysrörsbelysning, men något liknande helvetiskt energibesparande belysningsmonstrum. Där var problemet att även på precis samma ställe i lokalen varierade färgtemperaturen mycket märkbart mellan olika exponeringar, uppenbart på grund av var i sin flimmercykel belysningen befann sig. Hade säkert gått att komma runt genom att ställa slutartiden till 1/50 s, men jag behövde kortare slutartider än så.

Jag tror att det kan vara bra att lämna den gamla beteckningen "gråkort" där den hör hemma, i forntiden, när vi fotograferade i svartvitt och använde kortet till vad det var gjort för -- att bestämma exponeringen.

Ja, det fungerar utmärkt att använda ett neutralt vitbalanskort i lysrörsbelysning, men när det är enfas som driver rören bör man välja en exponeringstid som får med flera cykler av ljusets modulation. Vid 50 Hz moduleras ljuset med 100 Hz, och kortare tider än 1/50 kan ge problem. Jag brukar försöka få med tre cykler, och då hamnar man på 1/30 sekund. Och om man "behöver" kortare tider än så är det bra att vara medveten om att både färg och exponering kan variera under ridåspringans lopp över bildrutan.

När variationen är så snabb som vid 50 Hz kallar vi det inte flimmer, utan modulation, och djupet av modulationen varierar med olika lamptyper och drivteknik. För lysrör drivna med magnetisk drossel brukar modulationen ligga på ungefär 30 %, och skillnaden i exponering syns inte särskilt mycket, men färgen kan variera märkbart genom cykeln. Alla gasurladdningslampor har sådana effekter, och metallhalogenlampor i högre grad än lysrör. Troligen var det sådan belysning i exemplet du beskriver. Lysrör som drivs med modern drivteknik, högfrekvensdrivdon med god glättning, brukar inte modulera ljuset märkbart, bara omkring tre procent. Alla typer av "lågenergilampor" har däremot betydligt djupare modulation.

Vitbalanskort fungerar, ja, och det fungerar alldeles utmärkt, men det kan ju inte användas för att profilera, så om man vill korrigera för att få bästa möjliga återgivning av så många färger som möjligt är det X-Rite Color Checker Passport som gäller och profilering. Men det är karakteristiskt för de flesta typer av konstljus, glödlampor undantagna, att de mer eller mindre saknar vissa färger och överdriver andra.
 
Den teknik som används i filmsammanhang är att sätta filter på fönstret. Eftersom filtret inte behöver vara optiskt korrigerade fungerar det med en billig plastfllm. Finns att köpa på stora rullar. Dessutom sänker du då ljusstyrka på ljuset från fönstret, vilket gör det enklare att hantera kontrasten.

Arbetet med att sätta upp filter är kanske enklare än att i efterhand korrigera bilderna.

Lånar den här tråden.

Stefan, vart kan man köpa sådana plastfilmer?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar