Annons

Vitbalans i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är en tämligen ny användare av lightroom 3 och har en fråga angående vitbalansjustering. I eftermiddags tog jag ett antal foton av solnedgång över ett snö- och isbelagt hav. I mina bilder har snön har en tendens att vara blåaktig som jag har lyckats justera till en snyggare vit färg. Problemet är att jag då samtidigt tappar blåheten i himlen vilken jag vill behålla. Finns det någon metod för att justera vitbalansen i en avgränsad del av bilden eller krävs det finlir med andra metoder?

Tacksam för svar!

.Erik
 
Har inte testat själv, men du kan ju justera individuella färger i HSL-panelen. Du kan ju även använda justeringspenseln och måla dit diverse olika justeringar på specifika ställen i bilden.
 
Jag brukar använda övertoningsfilter där man kan välja vilken kulör man vill ha på det tonade området. Justeringspenseln går även att använda på motsvarande sätt. Annars får man göra två bilder med olika vitbalans och lägga ihop i PS.
 
titta på denna bild:

2011januari03-22.jpg


Här körde jag övertoningsfilter på himlen och justeringspensel på snön! Själv tycker jag att justeringspensel är bäst, behärskar inte det än men tränar ofta!!!

MVH Luis.
 
Hej!

Jag är en tämligen ny användare av lightroom 3 och har en fråga angående vitbalansjustering. I eftermiddags tog jag ett antal foton av solnedgång över ett snö- och isbelagt hav. I mina bilder har snön har en tendens att vara blåaktig som jag har lyckats justera till en snyggare vit färg. Problemet är att jag då samtidigt tappar blåheten i himlen vilken jag vill behålla. Finns det någon metod för att justera vitbalansen i en avgränsad del av bilden eller krävs det finlir med andra metoder?

Tacksam för svar!

.Erik
I vissa fall har ju faktiskt snön en blå ton på riktigt, vilket gör att balansen blir "fel" i bilden om man ändrar bara snön. Man det är ju upp till var och en hur man vill att det ser ut.
/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.