Annons

Vitbalans för natthimmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Där tänkte Stefan till det ordentligt !
Vitbalans i ett svart rum med små inslag av prickar.
Infraljus inställning så mitt svar kör Auto.

Mvh. /LEE

Min erfarenhet är att natthimlen varierar i färg, även bortsett ljusföroreningar. Detta på samma vis som himmelsfärgen kan variera dagtid från timme till timme och från dag till dag. Kameran har ju också en förmåga att reagera annorlunda/tydligare på förändringar i färgtemperatur än ögat. Jag tror man får göra precis som dagtid, dvs balansera så man tycker det ser bra ut. En och samma vitbalansinställning kommer förmodligen att exagerera de naturliga färgtemperaturskiftningar som natthimlen uppvisar. Saken är bara den att ögat inte förmår registrera färg vid de låga ljusstyrkor som den naturliga och oförorenade natthimlen har en natt utan måne, denna ses mer eller mindre i svartvitt.

Själv har jag experimenterat mig fram till en "ideal" himmelsfärg jag personligen gillar rent estetiskt, och försöker närma mig i de enskilda bildernas vitbalansering. Ofta är auto ett förvånansvärt bra val.

Jag gissar att din fråga är hur du skall vitbalansera en ljusförorenad himmel till att se oförorenad ut? Jag kör oftast på auto och finjusterar subjektivt i efterhand. Auto kan tyckas banalt, men det har en förmåga att hamna nära det jag tycker är en naturlig representation av himmelsfärgen. Tycker egentligen inte att en ljusförorenad bild helt skall eftersträva att likna en oförorenad himmel, då jag paradoxalt nog tycker detta kan se onaturligt ut.

Men detta är ju hur jag ser på saken :) En intressant fråga.

Borde väl vara solljus, 5500 K, eftersom alla stjärnor är solar.
Visserligen är alla stjärnor solar, men däremot är alla dessa definitivt inte "standardiserade" till just 5500 Kelvin, utan det finns alla varianter från ungefär 2000 till 50000 K. 5500 Kelvin är inte ens det mest förekommande i universum - vanligast är lätta röda dvärgar.

F.ö. kommer inte heller vår f.n. gula sol att bibehålla sin nuvarande "dagsljusstandard". Så småningom kommer den att övergå till att bli en röd jätte. Vi kommer således att behöva justera vitbalansen allteftersom årmiljonerna passerar... :)

Dessutom behöver vi flytta oss utåt, annars kommer vi att bli grundligt friterade innan solen till slut slukar vår planet helt och hållet. Ännu senare kommer solen att bli en vit dvärg. Dags att ändra vitbalansen igen! :)

En stjärnas massa är den avgörande faktorn för hur dess utveckling kommer att gestalta sig. Stjärnor med större massa blir först röda jättar, och kollapsar sedan i slutet av sitt liv snabbt till vita dvärgar. Främst beroende på massan kan den fortsatta utvecklingen bli olika, som en svart dvärg och sedan ett svart hål.

Nu har jag ovan talat enbart om färgen på de olika stjärnorna. Vid långa exponeringar kommer dock andra faktorer in, som hur kamerans sensor uppfattar den nuförtiden ljusförorenade och inte längre djupsvarta himlen.

Oavsett går det säkert bra att använda 5500 K när du fotar himlen. Nära skymning och gryning kan det bli annorlunda. Själv har jag tenderat att lägga mig runt 4000 K när jag har fotat "miss-i-nassa".
.

Senast ändrad:
Vad har natthimmel utan ljusföroreningar för vitbalans?

/Stefan

Beror nog väldigt mycket på väder, om det finns städer med upplysta vägar i närheten, hur dags på natten det är om månen är famme...

Varför inte skapa en egen vitbalans genom att vitbalansera mot ett gråkort om kameran kan göra sådant. Eller helt enkelt fotgograferai i RAW och fotografera av ett gråkort som du kan använda för att sätta vitbalansen i Lightroom eller liknande program i efterhand

Sedan är det frågan om det blir snyggt med "rätt" vitbalans.

Verkar variera för alla vad ni använder. Själv har jag som oftast fått använda runt 3000 K för bla kompensera för ljusförorening, men även HSL drar jag ner det gula skitljuset.
Var mest intresserad av vad vitbalansen är när ljusföroreningen är som minst, ex vid observatoriet i Chile.
Tror inte den borde variera alls timme efter timme. Nu menar jag kolsvart natt med endast natthimmel som motiv utan ljusföroreningen från städerna. Om man nu är några mil från staden.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto