Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans eller filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag får väldigt röda bilder när jag tar kort inomhus.

Jag har den inställd på glödlampeljus på vitbalansen (det är en D50) men dom blir ändå väldigt röda.

Nu undrar jag lite om den manuella inställningen, ställer jag in mot ett gråkort eller ett vitt papper?

Om jag ställer in mot ett vitt papper i det ljuset, blir det inte rödaktigt då eftersom jag står i glödlampeljuset?

Ska man använda blått filter kanske?...och i såfall HUR blått?
(det finns ju så många olika nyanser...)

Med digitala kameror finns det ingen anledning att använda färgfilter för korrigering. Är det svåra förhållanden för vitbalans-automatiseringen så använd ett gråkort och ställ vitbalansen efter denna. Alternativet är att du tar bilderna i Raw och därefter justerar vitbalansen i efterhand.

Brukar väl funka så om du kör manuell vitbalans att du tar en bild mot ett vitt eller neutralfärgat papper i den beslysning du vill balansera. Sedan väljer man att läsa vitbalansen ur den bilden. Så funkar det iaf i Canonvärlden.

Jag brukar köra mot ett vitt papper.

Kameran analyserar då bilden av det vita pappret och sätter vitbalansen så att färgsticken försvinner. Dvs... om man tar en bild mot det vita pappret efter att man satt vitbalansen så blir pappret neutralt grått.

Nome Nescio skrev:
Med digitala kameror finns det ingen anledning att använda färgfilter för korrigering. Är det svåra förhållanden för vitbalans-automatiseringen så använd ett gråkort och ställ vitbalansen efter denna. Alternativet är att du tar bilderna i Raw och därefter justerar vitbalansen i efterhand.
Är man petigt så kan det ändå finnas anledning då du ibland lär få en rikligare exponering om du använder filter kontra om du balanserar kanalerna vilket kan ge upphov till brus.

För de flesta spelar det nog ingen rolls alls utan man kör med vitbalans vilket är bekvämast.

Nome Nescio skrev:

Det är inte helt och hållet sant. En sensor har en "sweet spot" där den funkar bäst. Denna ligger ofta relativt nära "dagsljus".
I glödlampsljus har man mycket mer rött i ljuset än blått. Detta innebär att den blå kanalen får en lägre exponering och måste därför höjas i mjukvara i efterhand. Detta innebär att den blå kanalen kommer att innehålla mer brus, eftersom den är underexponerad och, i praktiken, exponeringskompenseras uppåt i mjukvara.

Skulle det i detta motiv finnas ett blått föremål så att man faktiskt får exponering i den blå kanalen som ligger relativt nära max kommer detta föremål helt att tappa teckning eftersom det kanske ligger på tex 220-240 och när man då multiplicerar den blå kanalen med tex 1.5 för att kompensera vitbalansen kommer hela föremålet att hamna på 255.

Så det finns tillfällen ett filter skulle ge bättre resultat, eftersom ljuset som då når sensorn inte behöver korrigeras.

Ett filter stjäl åas ljus, vilket kanske inte alltid är önskvärt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto