ANNONS
Annons

Vitare bakgrund i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Tog en serie bilder på blommor med en mellanring, fotade mot vit gardin med bländare 2,8. Hur gör jag för att få bakrunden att bli vitare utan att dra upp Exponeringsspaken i Lightroom, blomman blir ju även den ljusare?!

Eller, krävs det "vitare" bakgrund och/eller Photoshop för att göra något åt saken?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1735393.htm

Vänligen
Conny, Limhamn

Hej,

Tog en serie bilder på blommor med en mellanring, fotade mot vit gardin med bländare 2,8. Hur gör jag för att få bakrunden att bli vitare utan att dra upp Exponeringsspaken i Lightroom, blomman blir ju även den ljusare?!

Eller, krävs det "vitare" bakgrund och/eller Photoshop för att göra något åt saken?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1735393.htm

Vänligen
Conny, Limhamn

Ett sätt är att belysa bakgrunden mer och mäta exponeringen efter någon del av blomman. Målet är i så fall att få bakgrunden överexponerad.

Annars är det Photoshop som gäller när det är fråga om partiella förändringar. Hur man gör det är en annan fråga som skulle ta en hel del tid att besvara eftersom metoderna är så många...

Prova med kurvorna i Lightroom, det finns en liten cirkelsymbol bredvid kurvan i verktygspaletten (när du är i Develop-läge) som du kan klicka på för att aktivera den, sen klickar du på den del av bilden (ljusheten) som du vill ska förändras, uppåt eller neråt. När du drar kurv-verktyget över olika delar av bilden ser du var på kurvan den hamnar, så att säga.

För din bild tror jag det kan fungera, men det kommer givetvis att göra allt i bilden som är av den "ljusheten" att bli ljusare om du drar upp kurvan.

Inte en perfekt lösning, men för blomman blir det nog bra. Kan ju alltid kompensera med lite andra justeringar om du inte gillar effekten.

Lycka till.

De går o få ljusare i LR.
1. Se till så "Recovery" står på noll.
2. Använd "Tone Curve" o dra i de "vita" i bilden.
3. Använd "Adjustment brush" o måla i högre exponering alt tvärt om.

Jag testade med nivåer (finns både i PS och LR) i det här fallet tycker jag att det fungerar att göra så, men hade bakgrunden varit lite mörkare hade det inte gått. Även blomman hade blivit utfrätt i så fall.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    69.9 KB · Visningar: 2,623
Senast ändrad:
Jag testade med nivåer (finns både i PS och LR) i det här fallet tycker jag att det fungerar att göra så, men hade bakgrunden varit lite mörkare hade det inte gått. Även blomman hade blivit utfrätt i så fall.

Det där med kurvorna var inte helt fel, ökade dom s.k. högdagrarna och se - den nästan vita bakgrunden blev vitare. Jag vill igentligen ha hela blomman lite skarpare men då kom även den vita gardinens konturer med. Om jag nyttjar en blixt, ska jag skjuta den bakom blomman mot gardinen eller finns det andra förslag?

Bugar och tackar för alla förslag, gått från Photoshop 5.5 till Lightroom 2.0 och det känns som ett stort steg än så länge...

Vänligen
Conny

Det där med kurvorna var inte helt fel, ökade dom s.k. högdagrarna och se - den nästan vita bakgrunden blev vitare. Jag vill igentligen ha hela blomman lite skarpare men då kom även den vita gardinens konturer med. Om jag nyttjar en blixt, ska jag skjuta den bakom blomman mot gardinen eller finns det andra förslag?

Bugar och tackar för alla förslag, gått från Photoshop 5.5 till Lightroom 2.0 och det känns som ett stort steg än så länge...

Vänligen
Conny

Precis, mer ljus på bakgrunden fixar det direkt i kameran. Se till så bakgrunden blir utfrätt och blomman korrekt exponerad.

Ett sätt är att belysa bakgrunden mer och mäta exponeringen efter någon del av blomman. Målet är i så fall att få bakgrunden överexponerad.

Annars är det Photoshop som gäller när det är fråga om partiella förändringar. Hur man gör det är en annan fråga som skulle ta en hel del tid att besvara eftersom metoderna är så många...

Fr.o.m Lightroom 2.0 så går det hyfsat bra att göra partiella förändringar. Det finns ett tändsticksliknande markeringverktyg strax under histogrammet i framkallningsmodulen.
mvh/Kalle

Fr.o.m Lightroom 2.0 så går det hyfsat bra att göra partiella förändringar. Det finns ett tändsticksliknande markeringverktyg strax under histogrammet i framkallningsmodulen.
mvh/Kalle

Jo, förvisso. Jag tänkte mer åt friläggningshållet och där hänger ingen råkonverterare med.

Om jag nyttjar en blixt, ska jag skjuta den bakom blomman mot gardinen eller finns det andra förslag?

Prova att rikta blixten mot något vitt halvgenomskinligt så att det blir som en ljuslåda istället för att använda gardinen, då kommer ljuset förhoppningsvis sprida sig och göra att bakgrunden blir lättare att hantera i efterbehandliningen. Börja med att spänna upp vitt bakplåtspapper eller något annat som är lite mjölkvitt (kan funka med vanligt kontorspapper i större storlek, bara det inte är för tjockt) och som ljuset kan lysa genom så tror jag att du kommer uppnå den effekt du är ute efter.

Prova att rikta blixten mot något vitt halvgenomskinligt så att det blir som en ljuslåda istället för att använda gardinen, då kommer ljuset förhoppningsvis sprida sig och göra att bakgrunden blir lättare att hantera i efterbehandliningen. Börja med att spänna upp vitt bakplåtspapper eller något annat som är lite mjölkvitt (kan funka med vanligt kontorspapper i större storlek, bara det inte är för tjockt) och som ljuset kan lysa genom så tror jag att du kommer uppnå den effekt du är ute efter.

Bakplåtspapper ska genast inhandlas och testas, har även sett att fotofirmorna säljer vita bakgrunder och ljustält i varierande storlekar så mitt problem var inte unikt. Tror att jag har någon mjölkad matt plastskiva som kan fungera, annars blir det tält investeringar.

Tack alla ni som har kommit med tips!

Conny

De går o få ljusare i LR.
1. Se till så "Recovery" står på noll.
2. Använd "Tone Curve" o dra i de "vita" i bilden.
3. Använd "Adjustment brush" o måla i högre exponering alt tvärt om.

Jag hade använt mig av nr 3 i Lightroom.
Provade lite på din blomma och det funkade utmärkt.
Man kan även "måla" med stauration på -100 och/eller dra upp exponeringen.
Tack vare att du målar bakgrunden förstörs inte blomman. Använd en stor mjuk pensel och måla. Sen suddar man på blomman som man råkar måla över..
Glöm inte att ha automask aktiverad.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar