Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vita träd klädda i "spindeltråd"

Produkter
(logga in för att koppla)

incus

Aktiv medlem
Tjenare,

Är det någon som vet mera om denna lilla larv som inte är särskilt populär?

Typiska kännetecken är att buskar / träd lindas in i spindelvävsliknande trådar och att larven hänger i trådar från grenarna. Gärna i gångstråk där man ska gå förbi och de passerande får dem i ansiktet.

Bilden visar ett angripet träd.
 

Bilagor

  • dsc_7488.jpg
    dsc_7488.jpg
    94 KB · Visningar: 3,683
Här en närbild på själva larven. De hängde gruppvis på nästan varenda liten kvist, såsom på bilden.
 

Bilagor

  • dsc_7486.jpg
    dsc_7486.jpg
    67.7 KB · Visningar: 3,516
Det är en häggspinnarlarv. Nätet försvinner på några veckor. Sedan kommer löven tillbaka ingen, fast lite glesare.
/ Lars
 
Tackar så mycket för hjälpen.:) Jag sökte vidare med din info på häggspinnarlarv, men fick bara en träff. Där stod det dock att den även kallas häggspinnarmal och då fick jag fram mer info.
 
Var en artikel i Ht (hudiksvalls tidning) om de här äckliga krypen i dag. Kolla om den finns på www.ht.se

Man skulle tydligen vara noga att ta bort grenar från angripna träd om de låg nära ett hus.

/Jonas, JOP
 
Verkar vara riktigt häggspinnarår i år. Har sett det tidigare, men inte runt knuten i stan liksom. Läste lite om den hos Jourhavande biolog hos Naturhistoriska Riksmuséet där länkarna nästan alltid brukar innehålla matnyttig info. Enda gången jag sett en kackerlacka i sverige hittade jag info om den där. Jourhavande biolog brukar även vara behjälplig via mail om det är något speciellt man undrar.


Häggspinnarmal
Mer Info
 
Här hemma är det rena spökhuset
 

Bilagor

  • inspunnet_träd_03_liten.jpg
    inspunnet_träd_03_liten.jpg
    36.2 KB · Visningar: 2,846
På Skansen finns ett träd som är alldeles täckt av dessa nät. Trädet är kalt och vitt.

Stod rätt under en gren och plåtade denna bild. :)
 

Bilagor

  • häggspinnare1.jpg
    häggspinnare1.jpg
    78 KB · Visningar: 730
Lapp som satt på trädet. Lustigt nog bara på svenska trots alla turister.
 

Bilagor

  • häggspinnare2.jpg
    häggspinnare2.jpg
    79.9 KB · Visningar: 652
Dom ger sig på allt möjligt

Gräsmattor blir fint tycker dom små Christo-anhängarna
 

Bilagor

  • häggspinnare.jpg
    häggspinnare.jpg
    100 KB · Visningar: 573
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.