Annons

Vita paraplyn vs. Silver paraplyn

Produkter
(logga in för att koppla)

Gralq

Aktiv medlem
Jag tänkte börja leka lite med porträttfoto mha av en eller två hot-shoe blixtar. Frågan är nu, vill jag använda ett vitt paraply eller ett i silver?

Så vitt jag har förstått så ger det vita ett mjukare ljus men kräver en starkare blixt medan det i silver ger lite hårdare ljus men reflekterar mer.

Jag tänkte börja med ett av dem för att testa och senare ev. köpa till mer.

/David

----------------

Testar lägga min fråga här istället för i Vs. forumet eftersom ingen nappade på det där. :p

Ifall någon moderator ogillar dubbelposts så får ni gärna ta bort den tråden.
 
Det är det jag undrar också.. :p

Är något av dem bättre att börja med till kamerablixtar? (Nikon SB-24 och SB-25)
 
Lika lätt att svara på som om du ska ha spade eller grävmaskin för ett grävjobb. Två saker som gör ungefär samma sak men på olika sätt och passar vid olika tillfällen. Varför inte läsa en bok om studiofotografering eller gå en kurs? Rekomenderas å det grövsta!
 
Ibland vill man ha mjukt ljus, ibland vill man ha ett ljus med mer karaktär. Genom att kombinera de båda kan man få ett naturligt ljus med en solsida och en skuggsida som inte blir onaturligt mörk.
 
Då får det nog bli ett vitt tror jag. =)

Vill man ha lite hårdare ljus så borde det gå att använda en naken blixt lite försiktigt. Hoppas jag på iaf.
 
Hårdare ljus med silver är måhända inte riktigt rätt uttryck. Kontrastrikt skulle jag säga... personligen föredrar jag det, särskilt vid svartvit fotografering på film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.