Annons

Vit ram i Lightroom - hjälp, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag ska skicka bildfiler för utskrift hos en fotofirma och skulle vilja ha en 25mm vit marginal på alla bilderna. Hur gör man det i Lightroom Classic?
 
Det går att göra genom att ta in bilden i Photoshop och lägga den ovanpå en större vit bild som då ger den vita kanten / ramen.

Men det finns troligen bättre / enklare sätt.
 
Det går att göra genom att ta in bilden i Photoshop och lägga den ovanpå en större vit bild som då ger den vita kanten / ramen.

Men det finns troligen bättre / enklare sätt.
Rättning - det ska vara genom att ändra storlek på arbetsytan och välja den färg man vill att kanten ska ha.
 
Jag testade att göra detta i printmodulen i LrC och det fungerar utan problem. Sätt en sidstorlek och sedan en cellstorlek så att differensen motsvarar storleken på ramen du vill ha. Välj att skriva till fil och du har en JPEG med vit kant.

Exakt vilka värden du ska ha för att det ska bli rätt vid beställning av utskrift lär bero på. Är inte helt säker på att detta fungerar med alla printtjänster heller men jag kan minnas fel.
 
Svart/vit ram. Lägg in en bild i PS. Gå till bild och klicka på storlek på arbetsytan. Kryssa i rutan Relativ, välj färg på ramen. Det finns två rutor längst ner på vänster sida där man kan välja vit eller svart.
 
Jag testade att göra detta i printmodulen i LrC och det fungerar utan problem. Sätt en sidstorlek och sedan en cellstorlek så att differensen motsvarar storleken på ramen du vill ha. Välj att skriva till fil och du har en JPEG med vit kant.

Exakt vilka värden du ska ha för att det ska bli rätt vid beställning av utskrift lär bero på. Är inte helt säker på att detta fungerar med alla printtjänster heller men jag kan minnas fel.
Tack! Om man ska printa bilden i ett större format än vad som finns att välja på i Utskriftsformat, kan det ett problem?
 
Jag testade att göra detta i printmodulen i LrC och det fungerar utan problem. Sätt en sidstorlek och sedan en cellstorlek så att differensen motsvarar storleken på ramen du vill ha. Välj att skriva till fil och du har en JPEG med vit kant.

Exakt vilka värden du ska ha för att det ska bli rätt vid beställning av utskrift lär bero på. Är inte helt säker på att detta fungerar med alla printtjänster heller men jag kan minnas fel.

Vad skall du ha tiff till?
På labbet tycker de att det ger mer omfång i svärtan och rekommenderade att använda i just svartvita bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.