Annons

vit himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Baloba

Avslutat medlemskap
När jag fotar himmel har den en tendens att bli vit istället för blå när jag fått bilderna. (Jag fotar med en Minolta dynax 404si) Ge mig tips på vilka inställninga jag ska ha när det är ljust ute men lite mulet.

Raskt ut och tog ett exempel. Ingen bearbetning och enkel jpeg så kvaliteten brister men det är exakt samma bild i båda exemplen.

Bilden till vänster är exponerad mot himlen
Högra bilden är simulerad sådär två- tre steg överexponerat.
Hade jag mätt mot träden hade det blivit motsatt resultat.

Gå ut på morgon eller kvällen
Polfilter för mera must och mindre blänk
Gråfilter så man får ner skillnaderna

Men till slut är det exponeringen som gäller

Bilagor

• expo.jpg
    expo.jpg
    20.5 KB · Visningar: 617
tack för tipset, ska ut o testa så fort det eländiga regnet tar slut så det finns lite blå himmel att ta kort på :)

I Bryan Peterson eminenta lärobok "Understanding Exposure" introducerar han "The Sky Brothers and Mr Green Jeans". Två enkla tips för bättre exponering som fungerar 8 gånger av 10:

- The Sky Brothers: Rikta kameran mot himlen, lås exponeringen, komponera om och skjut. Vid solnedgång, sikta vid sidan om solen, lås exponeringen, komponera om och skjut.

- Mr Green Jeans: I skog, läs exponeringen mot grön lövmatta, ändra föreslagen exponering -2/3, komponera om och skjut.

om du exp äfter himmelen blir marken svart, men om du mäter ljuset på marken o låser eller kör M och setter på avtonat gråfilter blir det bättre om solen är i motivet, specielt med digital kameror och ibland på diafilm oxå.

Sven Larsson (Gatufoten) skrev
Gråfilter så man får ner skillnaderna

Jag är också nybörjare med dessa problemen... När du säger gråfilter, menar du ett tonat sådant (för då förstår jag att det blir enklare) eller ett helt filter? Om du menar ett vanligt helt, hur kan detta jämna ut skillnaderna?

Tack på förhand!!

Senast ändrad:
jokkling skrev:
Jag är också nybörjare med dessa problemen... När du säger gråfilter, menar du ett tonat sådant (för då förstår jag att det blir enklare) eller ett helt filter? Om du menar ett vanligt helt, hur kan detta jämna ut skillnaderna?

Tack på förhand!!

Japp korrekt tänkt. Jag menade tonat, avsåg inte att ge en komplett exponerningsbok i ett enda inlägg :)

Att trådstartaren får tänka är liksom avsikten. För det finns inga enkla grepp och så blir allt bara perfekt. .Varje motiv har sin charm att övervinna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar