Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
vit himmel
- Trådstartare Baloba
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Är marken rätt exponerad?
Gatufoten
Aktiv medlem
Raskt ut och tog ett exempel. Ingen bearbetning och enkel jpeg så kvaliteten brister men det är exakt samma bild i båda exemplen.
Bilden till vänster är exponerad mot himlen
Högra bilden är simulerad sådär två- tre steg överexponerat.
Hade jag mätt mot träden hade det blivit motsatt resultat.
Gå ut på morgon eller kvällen
Polfilter för mera must och mindre blänk
Gråfilter så man får ner skillnaderna
Men till slut är det exponeringen som gäller
Bilden till vänster är exponerad mot himlen
Högra bilden är simulerad sådär två- tre steg överexponerat.
Hade jag mätt mot träden hade det blivit motsatt resultat.
Gå ut på morgon eller kvällen
Polfilter för mera must och mindre blänk
Men till slut är det exponeringen som gäller
Bilagor
jkene
Aktiv medlem
I Bryan Peterson eminenta lärobok "Understanding Exposure" introducerar han "The Sky Brothers and Mr Green Jeans". Två enkla tips för bättre exponering som fungerar 8 gånger av 10:
- The Sky Brothers: Rikta kameran mot himlen, lås exponeringen, komponera om och skjut. Vid solnedgång, sikta vid sidan om solen, lås exponeringen, komponera om och skjut.
- Mr Green Jeans: I skog, läs exponeringen mot grön lövmatta, ändra föreslagen exponering -2/3, komponera om och skjut.
- The Sky Brothers: Rikta kameran mot himlen, lås exponeringen, komponera om och skjut. Vid solnedgång, sikta vid sidan om solen, lås exponeringen, komponera om och skjut.
- Mr Green Jeans: I skog, läs exponeringen mot grön lövmatta, ändra föreslagen exponering -2/3, komponera om och skjut.
jokkling
Aktiv medlem
Sven Larsson (Gatufoten) skrev
Jag är också nybörjare med dessa problemen... När du säger gråfilter, menar du ett tonat sådant (för då förstår jag att det blir enklare) eller ett helt filter? Om du menar ett vanligt helt, hur kan detta jämna ut skillnaderna?
Tack på förhand!!
Senast ändrad:
Gatufoten
Aktiv medlem
jokkling skrev:
Jag är också nybörjare med dessa problemen... När du säger gråfilter, menar du ett tonat sådant (för då förstår jag att det blir enklare) eller ett helt filter? Om du menar ett vanligt helt, hur kan detta jämna ut skillnaderna?
Tack på förhand!!
Japp korrekt tänkt. Jag menade tonat, avsåg inte att ge en komplett exponerningsbok i ett enda inlägg
Att trådstartaren får tänka är liksom avsikten. För det finns inga enkla grepp och så blir allt bara perfekt. .Varje motiv har sin charm att övervinna.