Annons

Vit balansering?

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Ja, nu var det dags igen för mig att ställa en utterligare fråga.
På föregående fråga fick jag mycket hjälp och det var många som bidrog med sitt kunnande, så jag får väl hoppas på det samma här.


Jag har nämligen en system kamera (ej digital) Canon EOS 3000N.
Mitt problem just nu är att när jag inte använder blixt inomhus, utan tar t.ex. på lite längre slutartider, blir bilderna ganska så orang- aktiga. Alltså, på något sätt förstärks mycket den färg som används för tillfället, oftast då vanlig belysningslampa. Hur kommer det sig att inte kameran "rättar till sig" bättre. Borde inte kameran klara av vitbalanseringen bättre, eller, finns det någon som helst möjlighet att vitbalansera den själv.

Jag är ganska frustrerad måste jag säga. Samtliga mina bilder som jag har tagit inomhus, utan blix, har blivit sådana.

Mycket tacksam för svar.

mvh/ Irfan
 
hehe.. nu är du ute och cyklar..

vid analogt foto sitter färgerna i filmen right?

det är altså film du ska byta om du vill ha bilder anpassade efter glödlampsbelysning

kameran kan inte ändra färgerna
 
Problemet är att du använder film som är dagsljusbalanserad.
En digitalkamera kan ställa om vitbalansen men med en filmkamera så måste man byta film eller använda ett filter.

Vad du behöver är endera film balanserad för glödlampsljus ELLER ett färgat filter som "rättar till" ljuset från glödlampan.

Någon som kan mer om film än mig får tala om namnet på filtret...
 
Ett alternativ till att byta film är att köra med vanlig dagsljusfilm och sätta ett korrigeringsfilter på objektivet. Nackdelen är att du tappar något bländarsteg pga dämpning i filtret.

Om du har lampor med färgtemperaturen 3200 K ska du använda ett 80A-filter och om lamporna är 3400 K ett 80B-filter.

/Thomas
 
Just för att jag är "ute och cyklar" ställer jag den frågan Simon.

Nu förstår jag poängen, och tack för alla svar.

Men, hur vet man vilken färg tempratur en glöd lampa har, de brukar väl variera i ty ( 30w, 50w, eller 100w t.ex.). Hur skall man veta vilken kelvin nivå färgen ligger på?

och, om man skall byta film, vad är det för typ av film som man skall ha?


Irfan
 
Jag utgår i frågan att frågan är seriöst ställd. Det finns några metoder att korrigera färger på film.

Diafilm:

- Välja film avsedd för aktuell belysning

- Använda belysning som passar filmen

- Sätta färgkorrigeringsfilter på optiken så att ljuset filtreras rätt

- Korrigera genom att framställa diaduplikat av diaoriginalet av filmen, extramoment.

- Skanna diabilden, korrigera i dator, framställa ny diabild, eller papperskopia.

Negativfilm:

- Som ovan för diafilm

- Korrigera färger vid framställandet av papperskopian. Normal hantering.



Ljusets färgtemperatur kan mätas in med färgtemperaturmätare. Temperaturen mäts i Kelvin, relaterat till det ljus en ljuskälla avger, motsvarande den uppvärmning uttryckt i Kelvin som krävs för att en svartkropp (metallbit) ska få samma ljussken.

0 K = absoluta nollpunkten, där ingen rörelse sker i atomerna = ca -273 C.
 
neolit skrev:
Men, hur vet man vilken färg tempratur en glöd lampa har, de brukar väl variera i ty ( 30w, 50w, eller 100w t.ex.). Hur skall man veta vilken kelvin nivå färgen ligger på?
Det vet man normalt inte, om inte tillverkaren har varit duktig och skrivit det på förpackningen till glödlampan. Vanliga glödlampor ligger runt 3000 K, att jämföra med dagsljus som ligger på ca 5500 K. Det finns variationer, men jag tror inte variationen är märkbar beroende på vilken effekt lampan har (som anges i W, watt) utan framförallt varierar ljustemperaturen kraftigt mellan olika sorters lampor. Vanliga glödlampor, halogenlampor (i tex spotlights) och lysrör kan skilja sig kraftig i färgtemperatur. Det går naturligtvis att mäta temperaturen med en färgtemperaturmätare, men den kostar ett antal tusenlappar ny.

Sedan kan du ju fundera på om du verkligen vill filtrera så mycket så att det ser ut som dagsljus inomhus. Beroende på vad du fotar kan det se lite tråkigt ut. Det kan ibland finnas en poäng i att behålla lite av det varma ljuset i bilden. Det kan göra att det ser hemtrevligare ut än om du kompenserar bort glödljuset fullständigt. Fast naturligtvis förstår jag att du vill ha bort det där kraftigt brandgula färgsticken du får i bilden om du inte gör någonting åt problemet.

och, om man skall byta film, vad är det för typ av film som man skall ha?
En Kodak Portra 100T kanske passar dig. "T" i filmnamnet antar jag står för tungsten, vilket är det engelska ordet för volfram. Själva glödtråden i glödlampor är gjord av volfram. (Sedan är det en annan story att volfram faktiskt är en svensk upptäckt, och det är därför engelsmännen kallar det tungsten. Men eftersom vi svenskar är så internationella av oss använder vi det spanska volfram istället.)

/Thomas
 
200cm skrev:

Sedan kan du ju fundera på om du verkligen vill filtrera så mycket så att det ser ut som dagsljus inomhus. Beroende på vad du fotar kan det se lite tråkigt ut. Det kan ibland finnas en poäng i att behålla lite av det varma ljuset i bilden. Det kan göra att det ser hemtrevligare ut än om du kompenserar bort glödljuset fullständigt. Fast naturligtvis förstår jag att du vill ha bort det där kraftigt brandgula färgsticken du får i bilden om du inte gör någonting åt problemet.

/Thomas


Hej!

Jo, det är sant att det skulle ju naturligtviss se mer "normalt" ut om man behöll det varma färgen som du säger, och det vill jag också behålla, men när den överstiger stort den "hemtrevnaden" man är ute efter, då måste man hitta en lösning.



Tack för svaren allihopa!
Jag uppskattar dem.
vh/ Irfan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar