Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vit bakgrund ger överexponering + dålig färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröberg76

Medlem
Hej,

Behöver fotografera några slipsar för min web shop men får inte till det. Jag använder mig av en D90 och externt ljus i form av två ljusrörsarmaturer med dubbla T5 lysrör.

Jag har en vit skjorta på provdockan som agerar bakgrund till slipsarna. Vissa slipsar är enfärgade och vissa randiga i flera olika färger. Armaturerna placeras med ca 45 graders vinkel från varsin sida (40 cm från provdockan). Det blir ett fin och starkt ljus som ger en bra färgåtergivning med blotta ögonen.

Ska tillägga att jag är amatör men har försökt att läsa på lite.

I autoläge blir bilden grå. Ställde om till läge "P" och justerar exponeringen manuellt. Får till den vita färgen helt ok men då blir själva slipsen mörkare och färgåtergivningen sämre.

Har ni några förslag på hur jag får skjortan att se vit ut samtidigt som själva slipsen blir bra? Kan det räcka med att ändra exponeringsmätningen till Spot?

Vad mer kan jag göra?
 
Bildexempel att visa?

Att auto ger en grå bild är naturligt då du har ett ljust/vitt motiv. Du måste då, som du själv insett, exponeringskompensera för att göra bilden ljusare. Men då borde rimligtvis även slipsen bli ljusare, inte mörkare. Blir verkligen slipsen mörkare? Det låter helt orimligt.

Vitt är sen en fråga om ljushet och färg. För att en vit skjorta ska se vit ut måste den ha hög ljushet och neutrala färger. Ljushet påverkar du med exponering, färger med vitbalans.
 
En mörk slips på en vit skjorta är alltid problematiskt eftersom kontrasterna blir så stora. Det kräver noggrann exponering och kanske efterbehandling i datorn. D.v.s. exponera så att slipsen blir bra (det är ju slipsen du vill sälja) och ljusa upp den vita skjortan i datorn.

Kan en lösning kan vara att ha en grå skjorta istället? Eller kräver din webshop vit bakgrund för att det ska se bra ut?
 
En bild exp efter skjortan, en bild exp efter slipsen, lägg samman i PS
och "måla" dit den rätt exp slipsen på den rätt exp skjortan.

Julle.
 
enklare är att justera kameran efter den färgtemperatur som lysröret ger, T5 har 4 olika färgtemperaturer vad jag vet
 
Så där. Då har jag lekt lite med kameran.

Vitbalansen och valde PRE förinställt, höll in WB knappen och tog en bild brevid slipsen. Fick kallibera om vid nästan alla bilder. Men tycker att det blev helt ok. Ändrade brightness och color i PS.

Jag får nöja mig med detta.
 

Bilagor

  • slips1.jpg
    slips1.jpg
    87.2 KB · Visningar: 429
  • slips2.jpg
    slips2.jpg
    79.2 KB · Visningar: 412
Exponeringen blev ju helt okej utifrån de förutsättningarna som du beskrev.
Vitbalansen skulle nog behöva en ytterligare justering dock, det finns ett ganska tydligt blåstick i båda bilderna.
 
Exponeringen blev ju helt okej utifrån de förutsättningarna som du beskrev.
Vitbalansen skulle nog behöva en ytterligare justering dock, det finns ett ganska tydligt blåstick i båda bilderna.

Håller med dig. Men jag får inte till det med vitbalansen. Lyckas inte få vitt utan bara toner av andra färger.

Dessutom får skjortan ett skimmer av slipsfärgerna hela tiden. Att det ska vara så svårt :)
 
Fuska lite går ju om det inte är oerhört viktiga bilder.
Skapa ett svartvitt lager, pensla fram färgerna på slipsen ;-)

Lånade din bild för att visa resultatet, hopps det gick bra ;-)

MVH Julle.
 

Bilagor

  • slips2.jpg
    slips2.jpg
    81.2 KB · Visningar: 331
Instämmer i det julle skrev, med det tillägget att jag tycker att man först ska göra ett kurvjusteringslager, klicka med den grå pipetten i den vita skjortan till höger som slipsen, välja att ändra blandningsläget till färg/color för att sedan dra ur mättnaden i skjortan. På så sätt får man en bättre färgbalans i slipsarna också - enligt mig ;)

Bifogar ett litet exempel.
 

Bilagor

  • slips2_kop.jpg
    slips2_kop.jpg
    78.6 KB · Visningar: 314
Tack för svaren.

Jag ska försöka att experimentera lite till ikväll.

Hur är det om jag ställer in vitbalansen efter ett gråkort? Skulle det avhjälpa mitt problem eller skulle det fortfarande bli konstigt?

Jag använde mig av funktionen 'PRE Preset manual' under vitbalans i menyn. Tog sedan ett "foto" mot skjortan brevid slipsen. Som ni säger ovan är bilden fortfarande lite mörk/blåaktig. Det finns en möjlighet att justera vitbalansen ytterligare genom att manellt ställa in vitbalansen (se bild). I mitt fall när bilderna blir mörka/blå, skall jag då flytta markaren mot motsvarande håll dvs. mot gult?
 

Bilagor

  • färg.jpg
    färg.jpg
    18 KB · Visningar: 276
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.