Annons

Vista

Produkter
(logga in för att koppla)

Indy

Aktiv medlem
Jag skulle behöva en ny dator. Problemet som jag ser det är Vista. Har från flera håll hört att det är problem med att kallibrera skärmen när man har Vista som operativsystem. Tydligen går programmet in och ändrar själv om jag förstått det hela rätt????? Någon som stött på problemet?
Eller är det bara så att med Vista har man problem med icke licensavtal? I vilket fall hur nöjda är ni som kör med Vista?? Ska man köpa en ny dator i dag så klarar nog inte grafikkorten Exp så då måste ju även detta bytas????
Tacksam för hjälp och goda råd!
Hälsar Lasse

Här är en länk. Jag uppfattar det så att om man uppdaterat drivrutiinerna till sin kalibrator så ska inte själva kalibreringen vara något större problem, problemet är att Vista i vissa situationer tappar profilen och då måste man ladda om den igen.

Undrar om problemet löstes med SP1 ...

våga vägra vista!!! Bytte till mac på grund av segheten på den nya datorn. Hade en tre år gammal laptop med XP, köpte en ny med vista och vilken skillnad, som att slungas tillbaka tio år i tiden med den segheten och alla möjliga problem. Plötsligt började det komma upp felmeddelanden om att program jag inte ens visste fanns slutat fungera...

Omformaterade datorn efter ett år och gav bort den. Totalt värdelöst tyckte jag.

Jag kör Windows Vista SP1, Spyder2 och har inga som helst problem med kalibreringen. Fungerar alldeles utmärkt...

/Håkan

För att nyansera inläggen lite så kan jag berätta att min dator upplevs som snabbare efter uppgradering till Vista. XP strulade tills jag gick åstad och köpte mig en egen kopia. I och med uppgraderingen till Vista har datorn slutat få blåskärm som den fick av oförklarliga skäl tidigare.

I våras kalibrerade jag min skärm mha en Spyder2 som jag lånade. Än har jag inte märkt av att kalibreringen skulle ha tappats bort av operativsystemet.

För övrigt läste jag att Microsoft har sålt den sista kopian av XP i förra veckan, så är det windows du vill ha så har du kanske inte mycket val... Men mac är ju alltid ett intressant alternativ (även om jag aldrig ägt en själv)

Jag kör Vista sedan ett år på min dator för bildbehandling.

Kalibrerar med i1 II och sät¨ter den profil jag får som standardprofil i Vista, då funkar det fullt ut.

Essen skrev:
Ja, okunniga personer har förföljt andras åsikter och upptäckter i årtusenden. Synd att man inte kan lära av historien...

aj, det var ganska otrevligt sagt. Många av de programerare och datortekniker jag pratat med har haft samma åsikt som mig. Jag har i min okunnighet om problemen på min dator sökt hjälp hos andra mer kunniga och då fått till svar suckar och svar att vista är inte en färdig produkt och därför inte riktigt så bra som den har potential att vara.

Nero slutade fungera och stängde av sig självt på grund av någon bugg, Bluetoothen slutade plötsligt att fungera, webbkamern fungerade inte alls fastän den var inbyggd i skärmen och borde ha kommit färdiginstallerad... and on and on and on.

Mmmmm tack ska ni ha. Här blev ju lite blandad kompott. Visst finns det möjligheter att gå över till mac, men det är förbaskat mycke dyrare och jag har aldrig använt mig av mac, än mer att lära in. Får väl avvakta och se, men visst hade ju xp sina problem också i början.
Hälsar Lasse

Indy skrev:
Mmmmm tack ska ni ha. Här blev ju lite blandad kompott. Visst finns det möjligheter att gå över till mac, men det är förbaskat mycke dyrare och jag har aldrig använt mig av mac, än mer att lära in. Får väl avvakta och se, men visst hade ju xp sina problem också i början.
Hälsar Lasse

säkerligen, jag säger inte att alla inte klarar av att använda vista, men mina personliga erfarenheter av vista gjorde att jag gick över till Mac istället, inget jag säger att du MÅSTE göra för miljontals människor kör på windows de har klarat sig...

Indy skrev:
Jag skulle behöva en ny dator. Problemet som jag ser det är Vista. Har från flera håll hört att det är problem med att kallibrera skärmen när man har Vista som operativsystem. Tydligen går programmet in och ändrar själv om jag förstått det hela rätt????? Någon som stött på problemet?
Eller är det bara så att med Vista har man problem med icke licensavtal? I vilket fall hur nöjda är ni som kör med Vista?? Ska man köpa en ny dator i dag så klarar nog inte grafikkorten Exp så då måste ju även detta bytas????
Tacksam för hjälp och goda råd!
Hälsar Lasse

Myten om att Vista inte klarar färgprofiler beror på en tidigt publicerad artikel där författaren utifrån viss dokumentation och betautgåvor av Vista drar felaktiga slutsatser (uppenbarligen).

Jag har använt Vista sedan nov-dec (och lyckats kalibrera min skärm och få Vista att behålla profilen - men så tog jag mig också tid att läsa i manualen ;)

Erik tack för den länken. Men det kan kanske vara så att det nya servicepacket har löst problemet? De av er som inte har hafft problem verkar ha ganska nyinstallerade Vista alltså servpack 2.'
Hälsar Lasse

Zzzz skrev:
aj, det var ganska otrevligt sagt. Många av de programerare och datortekniker jag pratat med har haft samma åsikt som mig. Jag har i min okunnighet om problemen på min dator sökt hjälp hos andra mer kunniga och då fått till svar suckar och svar att vista är inte en färdig produkt och därför inte riktigt så bra som den har potential att vara.

Nero slutade fungera och stängde av sig självt på grund av någon bugg, Bluetoothen slutade plötsligt att fungera, webbkamern fungerade inte alls fastän den var inbyggd i skärmen och borde ha kommit färdiginstallerad... and on and on and on.

Så Vista är inte färdigt eftersom programmerarare runt om i världen inte har anpassat sina produkter i enlightet med de nya specifikationerna trots att dessa varit kända i över 2år, intressant...

Zzzz skrev:

Du har gått i samma fälla som alla andra som skriver ner Vista.
Det är inte MS / Vistas fel om diverse hårdvara inte funkar i Vista.
Det är dom som tillverkar hårdvaran som ska se till att det finns drivrutiner och dyl.
Och snälla du, prata inte om Nero. Något värre sönderbloatat program finns inte på denna jord.

Jag har kört Vista sen det kom ut, och aldrig haft några problem.

Hur länge har du använt Vista ?

Har nu använt Vista i två månader och visst kan det vara problem med en del program eftersom jag använder 64 bit. Dock har dessa problem löst då jag kör dessa program som administratör. Igentligen har det varit det svåraste att gå från XP till Vista samt att köra med två datorer och skifta mellan dessa program. Dock är snart allt överfört till den nya datorn och XP blir reservdator.
//Chras

Re: Re: Vista

Essen skrev:
Myten om att Vista inte klarar färgprofiler beror på en tidigt publicerad artikel där författaren utifrån viss dokumentation och betautgåvor av Vista drar felaktiga slutsatser (uppenbarligen).
Det håller jag inte med om. Jag har sett problemet med att Vista tappar skärmprofilen, eller snarare LUT-tabellen som finns i skärmprofilen, vid ett antal tillfällen. Den artikel som visade på detta problem skrevs av John Upton, en kille som är mycket kunnig i färghantering. Han drar sällan felaktiga slutsatser, men jag vore mycket intresserad om du visade på en länk som påvisar att problemet är löst.

Stefan

Alla trådar om PC eller Mac verkar bli infekterade men låt så vara.
Jag lämnade Mac världen efter att kört Macar i 10 i år en företagsmiljö där allt annat var PC. Fungerade bra tills jag var tvungen att fungera Excutive sponsor för ett affärssystem som bara skulle fungera i PC miljö. Alltså kunde jag inte längre släpa runt på en Mac.
Nu har jag bytt jobb och skaffat en Mac book Air. Det har kanske totalt tagit mig 5 par timmar att förstå hur Leopard fungerar och installera alla program jag behöver. Och attt få allt att fungera perfekt som jag vill ha det.
På min PC desktop kör jag XP med SP3. Fungerar OK och efter mer än tio år i IT branschen är jag ingen rookie och klarar ofta av lösa problem som vår PC support går bet på eftersom jag inte gillar att installera om som supportavdelningars stardardrecept. Beror inte på att jag är kunnigare utan bara mera envetenten och medveten om tiden det tar mig att få Pc:n som jag vill ha den efter en ominstallation.
För ett halvår sedan var min dotters dator färdig för ominstallation eftersom jag inte hittade problemen. Vi satsade då på Vista. Det var inte vist för att vara vitsig.
Den påminner mig om Audi A2. Bilen som var så perfekt att användaren inte kunde öppna motorhuven utan bara kolla olja och spolarvätska.
Dessutom dubbelkollad genom att svara på frågan vill du verkligen göra detta?
Det finns ett gott skäl varför företag inte gått över till Vista, det spökar och lever sitt eget liv utan att ge adminatrören insyn i vad som händer.
Microsoft kunde inte gett Apple en bättre chans än Vista och nu säljs mer lap tops och Pc i USA med Mac operativ än MS Vist
Världen förändras.XX
För att förefripa all kritik skall jag säga att jag provat bildbehandling mm, på pc lap top och kunnat konstatera att det inte går att kalibrera en normal arbetslaptop som IBM T40 serien och göra en första redigering. Skärmen är bara för dålig för det. Med en kalibrerad Mac book Air blir det inte perfekt men är en god bit på vägen. och säkert bättre än vad många har på sin okalibrerade skärm.
Så precis som jag älskar att Nikon nu ger Canon stryk även om jag använder Canon så tycker jag det är kanon att MS windows för ordentligt stryk av Apple. I slutändan innebär det ju bara att vi konsumenter får bättre produkter, snabbare och till lägre pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar