ANNONS
Annons

Vista 32 eller 64 bit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
32-bitars Vista hanterar som bekant inte mer än 3.3 GB RAM-minne, kan det löna sig att gå över till 64-bitars och dunka i 6 GB RAM? Datorn i sig har en Intel Core2duo 2,4 GHz processor, ingen värsting alltså. Den segar lite när man jobbar med många RAW-bilder samtidigt i PS och Windows fotogalleri.

Kan man göra nåt annat för att snabba upp aset? Stänga av swappen? Andra tips någon?

Ja, RAM-minne gör underverk och även en snabb separat swapdisk. Eftersom PS inte kan adressera mer än 3GB minne (ej CS4), så är det bra om man har tillgång till minst 4GB och således ett 64-bitars OS.

Om man knör i 8 GB RAM, kan man slippa swapdisk då? Det borde ju gå snabbare utan swap, eller?

Är inte så haj på data... :)

Om man knör i 8 GB RAM, kan man slippa swapdisk då? Det borde ju gå snabbare utan swap, eller?

Photoshop använder nog inte mer swap än nödvändigt. Däremot så kan det nog vara intressant att titta på photoshops inställningar för hur mycket ram den använder. Har man 8GB ram och bara kör photoshop så kan man nog tilldela photoshop mer än om man bara har 2GB, i procent räknat alltså. Med 2GB ram kanske man inte kan ge mer än 50% (1GB) men med 8GB kan man nog ge omkring 85% (7GB). I båda fallen har man omkring 1GB till operativsystemet men får olika procentsiffror.

Photoshop använder nog inte mer swap än nödvändigt. Däremot så kan det nog vara intressant att titta på photoshops inställningar för hur mycket ram den använder. Har man 8GB ram och bara kör photoshop så kan man nog tilldela photoshop mer än om man bara har 2GB, i procent räknat alltså. Med 2GB ram kanske man inte kan ge mer än 50% (1GB) men med 8GB kan man nog ge omkring 85% (7GB). I båda fallen har man omkring 1GB till operativsystemet men får olika procentsiffror.

Ahh... Jag drog upp från 924 MB till 1210 MB och bytte scratchdisk, får se om det ger nåt.

Jag stängde även av en massa animerat lull-lull och sånt i prestandainställningarna i vista och det verkar ha gett resultat. :)

Skillnaden jag själv märkte från att byta från 3GB till 8GB var stor.
Nu sitter jag dock på 12GB DDR3 vilket inte gjorde någon nämnvärd skillnad sålänge jag inte arbetar med väldigt tunga filer (eller har öppet flera tunga program samtidigt).
Imho är de aldrig fler med mycket i RAM, speciellt inte när man sitter på Vista som slukar minne.

Skillnaden jag själv märkte från att byta från 3GB till 8GB var stor.
Nu sitter jag dock på 12GB DDR3 vilket inte gjorde någon nämnvärd skillnad sålänge jag inte arbetar med väldigt tunga filer (eller har öppet flera tunga program samtidigt).
Imho är de aldrig fler med mycket i RAM, speciellt inte när man sitter på Vista som slukar minne.

Måste bara flika in att det är en myt att Vista slukar minne. Jämför du med XP skiljer det faktiskt inte alls särskilt mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar