Annons

Vista äter mitt RAM

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Jag kör en Dell 530 stationär PC. Jag har 4 Gb RAM och kör Vista Home Premium. Jag har dödat readyboost och superfetch-tjänsterna, ändå har jag inget RAM ledigt. Det räcker med att jag startar valfri Adobe-applikation så står det lediga minnet på noll.

Nu har jag bara firefox, MSN messenger och notepad igång och jag har 67/3325 Mb ledigt. Vad göra?

Just nu har jag 68 processer igång, ingen använder mer än 55 Mb RAM.
 
Allt är nog i sin ordning, om du tittar lite mer noggrannt i task manager så ser du att stor del av minnet används till cache. Vista använder alltså ledigt minne till att cacha, om något program behöver minne så släpper den ifrån sig minne till det.
 
Allt är nog i sin ordning, om du tittar lite mer noggrannt i task manager så ser du att stor del av minnet används till cache. Vista använder alltså ledigt minne till att cacha, om något program behöver minne så släpper den ifrån sig minne till det.

Jo det har jag läst också. Problemet är att när ledigt minne står på 0 så är Adobe-apparna ruskigt slöa. Lightroom, Photoshop och Premiere verkar kanske inte "kräva" tillräckligt med minne eller nåt utan växlingsfilen verkar användas i stället och allt jag vill göra har en fördröjning och apparna slutar lite nu och då. Oavsett orsak så är det inte roligt att jobba med datorn när det lediga minnet står på noll. Nystartad står datorn på bara ca 900 Mb cachat och då funkar allt bättre.

Några idéer på lösning?
 
Hur mycket RAM har du allokerat till Ps ?

Har du kollat igenom så att de verkligen inte finns något program som "äter i bakrunden" ?

Vista är väldigt krävande vad gäller RAM, men detta låter lite i överkant.

När jag startar datorn så använder Vista runt 2GB direkt, men då har jag 12GB RAM så de finns över. Men det är bara tecken på hur mycket de tar.
4GB skulle jag säga är minimum för Vista.
 
Hur mycket RAM har du allokerat till Ps ?

Har du kollat igenom så att de verkligen inte finns något program som "äter i bakrunden" ?

Vista är väldigt krävande vad gäller RAM, men detta låter lite i överkant.

När jag startar datorn så använder Vista runt 2GB direkt, men då har jag 12GB RAM så de finns över. Men det är bara tecken på hur mycket de tar.
4GB skulle jag säga är minimum för Vista.

Tror man ställer in PS i % och PS står på 50% eller något sånt.
 
Jag kör en Dell 530 stationär PC. Jag har 4 Gb RAM och kör Vista Home Premium. Jag har dödat readyboost och superfetch-tjänsterna, ändå har jag inget RAM ledigt. Det räcker med att jag startar valfri Adobe-applikation så står det lediga minnet på noll.

Nu har jag bara firefox, MSN messenger och notepad igång och jag har 67/3325 Mb ledigt. Vad göra?

Just nu har jag 68 processer igång, ingen använder mer än 55 Mb RAM.
68 processer låter mycket enligt mig. Kör själv med 39 st och superfetch igång. 1Gb tar det.
Börja stänga ned vissa tjänster.
http://www.tipsomvista.se/windows-vista.html
 
Det är ett 64-bitars os du har eller? Om inte så kan det säkert bli lite knasigt när det är mer än typ 2GB.

Njae, 4GB är ok även för 32-bits Vista. Fast man kan inte använda mer än drygt 3GB, exakt hur mycket varierar tydligen. Så man har nästan 1GB som man betalt för i onödan. "3325" nämndes i ursprunginlägget så jag skulle tro att det är vad han kommer åt (3325MB ungefär lika med 3,2GB). Om Magnus byter till 64-bitars vista så kommer han åt alla 4GB.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.