Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

visnings program för RAW-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
istället för Adobe finns det kanske något bra program. Har testat nikons men min dator tycker inte om det, gick för segt.
-Fredrik
 
Irfanview med plugins för raw? < http://www.irfanview.com/ >

Det lite komiska med den är att den klarade raw-filer från Canon 500D redan från dag ett till skillnad från Adobe Camera Raw. Varför vet jag inte.
 
Hmm beror ju lite på vad duhar för krav, men vill du bara kolla dom snabbt utan större krav så finns picasa 3 gratis.
 
Jag använder FastStone Image Viewer till all bildvisning oavsett bildformat och oavsett om jag ska se bilder på skärm eller med projektor. Jag använder det istället för Bridge som är väldigt trögt oavsett vilken dator jag använder, dessutom gillar jag inte databasprogram. Programmet läser också färgprofiler rätt från jpg och tiff men inte från psd-filer. Rätt inställt kan man också starta och öppna bilder i tex Photoshop, ACR, Bridge eller vilket annat program som helst inifrån Faststone med en knapptryckning.

Programmet är gratis och kan laddas ner på faststone.org, använd site 2. De har flera andra mera speciella program, men det här klarar det mesta. Programmet behöver ställas in under settings på ett stort antal punkter för att fungera väl och se anständigt ut.

Jag har en textfil med inställningsförslag som jag kommit fram till efter att ha använt programmet i många år. Om du kontaktar mej via FS mailfunktion så skickar jag den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.