Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visning av antal återstående exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

28mm

Aktiv medlem
Har nyligen skaffat en D70 + ett Sandisk Ultra II 1 GB

Enl. manualen ska detta kort funka.

När jag väljer att fota RAW filer så verkar det som att kameran visar antalet återstående exponeringar i procent...

Har letat i manualen, men hittar inte...

Någon som har liknande erfarenheter?

Peter
 
Kameran räknar hur mânga okomprimerade RAW det finns plats för, men eftersom D70 komprimerar RAW sâ stämmer det inte. Du kan ungefär dubbla antalet som stâr i displayen.
Min visar 46 st, men det fâr plats ca 100 (512MB)
 
i % ???? Är det så logiskt? Jaha... titta..jag har 10% kvar på mitt minneskort....Då kan jag ju ta många bilder till...eller?

10% på ett 1GB Minneskort = 100 MB ~20 NEF
10% på ett 256 MB Minneskort = 25 MB ~5 NEF..

Låter jättesmidigt ;)
 
okej... det gäller ovavsett vilken bildkvalitet man väljer... ser jag nu...

Låter som en bugg i mina öron...

Kan väl inte vara så jätte svårt att beräkna antalet "uppskattade" exponeringar.
Hellre se uppskattade återstående exponeringar än att gissa själv.

Å andra sidan blir det ju nästan lite analog känsla över det hela... 36,37...38, en till kanske... =)
 
Jag testade lite raw+jpeg idag, med ett 256MB sandisk ultraII så visar den 21 bilder och det är antalet som får plats också.
 
Den visar antalet bilder du får med "i värsta fall", dvs om bilderna inte kan komprimeras alls. Mitt 256 mb kort ska enligt displayen rymma 72 JPG fine i storlek L, men det går in ungefär 110 bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.