Annons

Visitkort, logga, pris

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tja!

Jag har en liten prisfråga.

Jag har gjort en logga och designat ett visitkort åt ett företag och sedan tryckt upp logga på visitkortet i 1000 ex. Nu undrar jag vad ni skulle ha tagit för pris på det hela. Det var ungefär 5 timmars jobb.

tack på förhand //Jesper

Vad kostade det att trycka korten?

Får de loggan att använda till annat? Kommer de använda den till annat? Kommer du skicka faktura från ett företag eller?

MVH Johan

Jepper skrev:
Tja!

Jag har en liten prisfråga.

Jag har gjort en logga och designat ett visitkort åt ett företag och sedan tryckt upp logga på visitkortet i 1000 ex. Nu undrar jag vad ni skulle ha tagit för pris på det hela. Det var ungefär 5 timmars jobb.

tack på förhand //Jesper

Det kostade 807 kr att trycka korten. Loggan kommer inte att använads till nått annat och jag kommer inte att fakturera från ett företag.

Var det de som bad dig ta fram en logga (hade de ingen egen från början?) och fixa visitkort eller gjorde du det lite för att du själv ville?

Första gången du gör något för kunden? Möjlighet till att göra mer jobb för de? Vill de ev. beställa fler kort sen?

När jag faktuerar så är det alltid mycket som väger in... Jag kan omöjligt gå på någon standardprislista...

Okej, jag förstår att det är mycket.

Det var första gången jag gjorde nått åt kunden och det var han som bad mig göra det. Det fanns ingen logga innan, jag tror inte han behöver fler och jag tror inte jag ska jobba nått mer åt honom.

Enbart du själv kan avgöra hur mycket du kan fakturera, beroende på tid, bakgrund och prestation.

Nedanstående kommer sticka lite i ögonen på en del, men tänk på att jag endast presenterar mina referensramar och inte någon branschstandard:

Är du 14 och har precis gjort din första logga: debitera några hundralappar.

Är du över 20 och yrkesarbetande (med dokumenterad utbildning och/eller erfarenhet) är 600-900:- per timme inte orimligt.

Är det tänkt att loggan ska betala dina studieskulder från designinstitutet i Schweiz, debitera från 1200:- per timme och uppåt...

Är du erkänt duktig inom ditt skrå och har en rad "branschkända" alster bakom dig, debitera från 2000:- per timme.

Som sagt, jag skjuter från höften. Får man se loggan? =]

(Har du dessutom ett äpple på visitkortet, kommer från Storbritannien och är nyadlad av drottningen så kan du också ta i lite på fakturan...)

Sikta på att få 150:- / h i handen. Tycker jag är ganska rimligt (motsvarar att du har ut 24000:- / mån EFTER skatt å allt...) 5 x 150 = 750:- + 807:- = 1557:-

Se till att du får 1600:- i handen, hur de vill betala det är upp till de. Annars går du in på frilansfinans och faktuerar.

MVH

Johan

Tack för alla svaren!!

Jag bifogar en bild på visitkortet, det är inga komplicerade grejer men han blev då nöjd :)

Bilagor

• visittkort3.jpg
    visittkort3.jpg
    93.6 KB · Visningar: 583
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar