Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visitkort, hur utforma, vad skriva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Tänkte eventuellt ta och göra ett enkelt visitkort för att trycka upp (eller skriva ut själv om jag blir böjd med resultatet).

Dock jobbar jag juh inte som fotograf, men vill använda det i sammahnang då jag fotar (t.ex. om jag fotar nån på stan m.m.).

Funderar på att göra två versioner, ett där jag har e-post och hemsida, (och eventuellt ICQ nummer, eller ser detta konstigt ut?) och namn såklart.
Sen ett med samma som ovan, men även mobilnummer (man vill kanske inte att alla skall ha mitt mobilnummer).

Men sen var det saken med "titel" också, vågar man skriva "fotograf"? Finns juh viss risk att vissa missförstår detta, då jag inte jobbar som fotograf.
Eller skall man skriva "hobby fotograf" kanske?

Eller skal man helt enkelt låta bli att skriva nån titel?

/Jocce

Här är en bra tråd i ämnet, med bildexempel.

Inga problem att ha två (eller fler) versioner, ffa inte om du skriver ut själv. En fotograf jag känner har olika versioner med olika bilder hämtade ur hennes motivkollektion. Det blir samtidigt en liten souvenir från hennes galleri vilket känns trevligt. Välj inte för tunt papper.

Fotograf är såvitt jag känner till ingen skyddad yrkestitel som t ex läkare eller psykolog. Känns det för pretentiöst att kalla sig fotograf kan du väl skriva "Joacim Hansson foto(grafi)" eller något liknande. Men inte "Hobbyfotograf" - det kan lätt bli lite åt Instamatic-fluktar-varning. Skriv hellre "Frilansfotograf", om du måste modifiera begreppet.

Jag håller också på att göra visitkort och har funderat på det här med titeln Fotograf.

Det finns inga formella hinder att kalla sig fotograf. Det är ingen titel som kräver formell utbildning eller så. Och jag kan inte heller se att man skulle begränsa sig och inte skriva Fotograf bara för att man på hederligt svensk manér tycker att "det är jag väl ändå inte, lilla jag".

Jag tycker att man skall utgå från syftet med visitkortet som oftast är att kunna räcka över kontaktuppgifter till personer man fotograferat. Det är en bra gest att , om man plåtar okända människor, identifiera sig. Ger klart bättre trovärdighet och seriositet. I det sammanhanget är det inte nödvändigt att titln fotograf står med på visitkortet och därför tänker jag på mina visitkort inte skriva titeln fotograf.

Men om jag tar uppdrag lite då och då så skulle jag kunna tänka mig att ta med det. Titlen "fotograf" förmedlar ju inte i första hand att man är duktig på att fotografer utan att man får sina intäkter från fotograferandet.

Hobby-fotograf är ingen bra idé alls tycker jag. Låter mest fånigt och barnsligt.

Mvh

Fredrik

Edit: Frilansfotograf var en bra idé, tycker jag.

Både ja och nej..
Jag har en "enskild firma", men jobbar till vardags (än så länge) på ett industrigolv.
Men extraknäcker som fotograf i mån av jobb.

Men nu har jag inte tid o sitta här längre.
Dags att åka på Speedway o kolla in Luxo Stars-Indianerna.

/DAniel

Senast ändrad:
danielll skrev:
Både ja och nej..
Jag har en "enskild firma", men jobbar till vardags (än så länge) på ett industrigolv.
Men extraknäcker som fotograf i mån av jobb.

Men nu har jag inte tid o sitta här längre.
Dags att åka på Speedway o kolla in Luxo Stars-Indianerna.

/DAniel

Ah, ok, men med andra ord så tjänar du pengar på ditt fotograferande (?).
Då känns "fotograf" lite mer motiverat.

/Jocce

ANNONS