Annons

Visa thumbnails tar evigheter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Jag uppgraderade Lightroom till 5.5 precis och alla mina bilder ligger på min Readynas Ultra 2.
Tidigare har mina 12 000 thumbnails kommit upp direkt på min andraskärm fast om jag väljer en bild tar det några sekunder innan den syns skarpt i framkallningsrutan (på min förstaskärm).
Inga problem med det, väntan på några sekunder kommer väl av att hela bilden ska hämtas från nasen. Det kan jag leva med.

Nu skulle jag precis leta efter en bild som jag vill ha på kanvas och då kommer bara några få thumbnails upp. De övriga blir tomma rutor och om jag klickar på dem visas ingen bild i framkallningsmodulen. Jag har väntat i kanske en halvtimma hittills och ingen bild dyker upp.

Är det normalt att det tar så här lång tid första gången efter nyinstallation? Ska jag låta programmet stå på idag och hoppas det har hämtat alla thumbnails tills ikväll?
Gör jag något fel?

Om vi pratar Windows och dess fönsterhantering så lagras alla thumbnails i en fil som heter "thumbs.db". Saknas denna fil när man öppnar en mapp med bilder så skapas filen om när du väljer att se filerna som thumbnails.

Om vi pratar Windows och dess fönsterhantering så lagras alla thumbnails i en fil som heter "thumbs.db". Saknas denna fil när man öppnar en mapp med bilder så skapas filen om när du väljer att se filerna som thumbnails.
Fast jag har inte öppnat någon mapp med bilder utan öppnade bara min senaste katalog.

/edit
Aha, nu hittade jag att man kan optimera katalogen om det tar lång tid att visa bilder. Testar det och återkommer med resultatet.

/edit
Sedärja, nu rullar allt på som vanligt igen.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto